2 114 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kondens under fönsterbleck?
Jag har gjort en iakttagelse ute i fritidshuset. Förutsättningen är ett tilläggsisolerat fritidshus byggt 1975. 12cm djupa fönsterbleck. På en del av huset har jag ett fönsterbleck som är totalt 4 meter långt (dvs skarvat typ på mitten). Skulle byta ut en del av det då en klantig hobbysnickare (undertecknad) lyckades orsaka lite otrevliga repor i det, såg inte så snyggt ut . Upptäckte då att det var fuktigt under blecket, alltså på undersidan av metallen, närmast fönstret. Först tänkte jag att det kanske läcker i spåret där blecket är instucket i fönstret, men det känns otroligt då det är både fog och ordentligt skruvat, hörnen är uppvikta efter alla konstens regler osv.
Så, vad fasen kan orsaka att det är fuktigt under blecket? Värmeläckage från fönstren som kondenserar mot kalla fönsterbleck?
Så, vad fasen kan orsaka att det är fuktigt under blecket? Värmeläckage från fönstren som kondenserar mot kalla fönsterbleck?
Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
Bumpsr gärna denna tråden för å se om nån kan ge förslag på problemet?
Håller själv på och bygger nytt och där väggarna är oisolerade än så länge, men panel och utegips sitter på. Har upptäckt samma sak, att det blir nån sorts kondens på en del av undersidan av plåten, som droppar ner på kanten av väggen å blöter ner gipsen. Hittar ingen vettig orsak, speciellt när det inte är varmt heller, varken ute eller inne.
Håller själv på och bygger nytt och där väggarna är oisolerade än så länge, men panel och utegips sitter på. Har upptäckt samma sak, att det blir nån sorts kondens på en del av undersidan av plåten, som droppar ner på kanten av väggen å blöter ner gipsen. Hittar ingen vettig orsak, speciellt när det inte är varmt heller, varken ute eller inne.
Klicka här för att svara