Hej
Hus från 74, behöver byta en innerdörr. Verkar inte vara nya standarden. Måste byta både dörr och karm.

Hade siktat på modul 8x21 men inser att väggöppningen må vara minst 810x2110. Således blir väl 8x21 för stort när jag nu mäter öppning till 81.5x207.4.

Hur göra enklast? Billigast? Kapa karm och dörr 8x21?
 
P
Gå till en bygghandlare och köp en dörr med de gamla modulmåtten, så passar den rakt in.
 
  • Gilla
Embr10
  • Laddar…
E Embr10 skrev:
Hej
Hus från 74, behöver byta en innerdörr. Verkar inte vara nya standarden. Måste byta både dörr och karm.

Hade siktat på modul 8x21 men inser att väggöppningen må vara minst 810x2110. Således blir väl 8x21 för stort när jag nu mäter öppning till 81.5x207.4.

Hur göra enklast? Billigast? Kapa karm och dörr 8x21?
Nya dörrar säljs ofta med lös tröskel.
Så det är ofta mycket enkelt att kapa sidorna någon eller ett par cm så att höjden blir rätt.
Bredden tror jag passar utan problem. Ofta kan du hitta de exakta måtten i specen.
Man behöver inte ha någon drevmån i innerdörrar.
Skruva ena sidan dikt an och kila/dreva på den andra sidan.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nya dörrar säljs ofta med lös tröskel.
Så det är ofta mycket enkelt att kapa sidorna någon eller ett par cm så att höjden blir rätt.
Bredden tror jag passar utan problem. Ofta kan du hitta de exakta måtten i specen.
Man behöver inte ha någon drevmån i innerdörrar.
Skruva ena sidan dikt an och kila/dreva på den andra sidan.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nya dörrar säljs ofta med lös tröskel.
Så det är ofta mycket enkelt att kapa sidorna någon eller ett par cm så att höjden blir rätt.
Bredden tror jag passar utan problem. Ofta kan du hitta de exakta måtten i specen.
Man behöver inte ha någon drevmån i innerdörrar.
Skruva ena sidan dikt an och kila/dreva på den andra sidan.
Tack, men ganska sannolikt att man må kapa dörren tänker jag?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.