Skumpe
Hej Byggahus!

Jag letar efter ett lås till en grind utomhus.

Det ska passa standard ASSAlåshus
Det ska också finnas funktion för att elektriskt låsa och låsa upp med app.

Var hittar jag detta? Det verkar inte existera!
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Vad är det för grind och hur är den konstruerad?
Finns det kabelrör fram till grinden?
 
Skumpe
1 123abc skrev:
Vad är det för grind och hur är den konstruerad?
Finns det kabelrör fram till grinden?
Det behöver inte vara batteristyrt, nej. Det ska passa i ASSA-fattning. Standard. Samma mått på låset som i en vanlig svensk ytterdörr.
 
Skumpe
Demmpa Demmpa skrev:
Är det själva låscylindern du är ute efter?

Eller är det själva låshuset/låskistan du är ute efter?

Du vill även ha enheten appstyrd?

Det är nog ellås du är ute efter, sen behövs det även ett "styrsystem" som är koppling mot appstyrning,

[länk]
[länk]
Jo jag har hittat massor av lås som i din första länk men tål det där att sitta ute? Det är klart att det är ett visst skydd runt men det blir inte lika skyddat som i en ytterdörr där ju för det första ena sidan är inomhus och allt är inkapslat i dörren. Här blir det ett metallhus runt men knappast lika skyddat.

Jag gissar att ett sånt du länkar inte tål det utan går sönder av fukt/regn.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det behöver inte vara batteristyrt, nej. Det ska passa i ASSA-fattning. Standard. Samma mått på låset som i en vanlig svensk ytterdörr.
Det finns motorlås och elslutbleck för extern styrning men det finns även e-cylindrar (elektroniska låscylindrar) eller elektroniska låshus.
En enkel lösning hade kanske varit en dorma dkey men har aldrig testat det i en utomhusgrind men det är ip44 klassade så kanske kan fungera beroende på grindens placering och konstruktion.
Däremot hade jag kontrollerat med tillverkaren innan jag använt en dkey i den miljön men vill minnas att de använts i fristående sopprum/källsorteringsbyggnader utomhus.

Utomhus så brukar riktiga passersystem med motorlås/elslutbleck användas och vilket inte är den billigaste löningen.
 
Skumpe
1 123abc skrev:
Det finns motorlås och elslutbleck för extern styrning men det finns även e-cylindrar (elektroniska låscylindrar) eller elektroniska låshus.
En enkel lösning hade kanske varit en dorma dkey men har aldrig testat det i en utomhusgrind men det är ip44 klassade så kanske kan fungera beroende på grindens placering och konstruktion.
Däremot hade jag kontrollerat med tillverkaren innan jag använt en dkey i den miljön men vill minnas att de använts i fristående sopprum/källsorteringsbyggnader utomhus.

Utomhus så brukar riktiga passersystem med motorlås/elslutbleck användas och vilket inte är den billigaste löningen.
Har du några länkar med exempel på sådana system du säger "brukar"" användas? Jag har svårt att se att jag skulle vara först med att vilja ha en sån här lösning faktiskt.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Har du några länkar med exempel på sådana system du säger "brukar"" användas? Jag har svårt att se att jag skulle vara först med att vilja ha en sån här lösning faktiskt.
Det är mer en kategori än enstaka produkter så det finns flera olika tillverkare, valet beror på framtida utbyggnad, kompakt läsare (all intelligens sitter i enheten = lägre säkerhetskrav) eller delat montage, förhållanden på plats osv.
Besök din lokala låssmed så får du troligtvis hjälp med lämplig produkt så kan du söka andra alternativ senare, många låssmeder lämnar gratis offerter så du kanske kan få en bedömning på plats för att hitta den bästa lösningen.
Det är många företag som har liknande lösningar i grindar så det finns lösningar, många passersystem kan öppnas med app, bluetooth/NFC.
 
Redigerat:
Skumpe
1 123abc skrev:
Det är mer en kategori än enstaka produkter så det finns flera olika tillverkare, valet beror på framtida utbyggnad, kompakt läsare (all intelligens sitter i enheten = lägre säkerhetskrav) eller delat montage, förhållanden på plats osv.
Besök din lokala låssmed så får du troligtvis hjälp med lämplig produkt så kan du söka andra alternativ senare, många låssmeder lämnar gratis offerter så du kanske kan få en bedömning på plats för att hitta den bästa lösningen.
Det är många företag som har liknande lösningar i grindar så det finns lösningar, många passersystem kan öppnas med app, bluetooth/NFC.
Jag gör allt själv så det är inget alternativ med offert från låssmed tyvärr. Du får fortfarande gärna ge exempel, helst med länk till sådant du menar. Finns det många alternativ är det ju lätt gjort.
 
Dorma D-key används i vanliga ytterdörrar så det kanske skulle funka för dig med?
 
Parakey PDL och Dorma dkey är lika låshus, skillnaden ligger i tjänsten som säljs till produkten där Parakey bygger på en prenumeration (löpande licenskostnad).
https://www.parakey.co/blog/parakey-dormakaba-digitaliserar-las-utan-att-det-syns
Till Yale doorman är den yttre enheten klassad för högre IP55 men den består även av en inre enhet och ett låshus samt är det inte heller konstruerat för vinterkyla utan det är tänkt att insidan är i plusgrader.
Skumpe Skumpe skrev:
Jag gör allt själv så det är inget alternativ med offert från låssmed tyvärr. Du får fortfarande gärna ge exempel, helst med länk till sådant du menar. Finns det många alternativ är det ju lätt gjort.
Du kan be om en offert även om du gör allt själv det kan även vara en materialoffert.
Jag kan inte tipsa om låsning utan att veta dörrmiljön, hur mycket fukt kommer den utsättas för och hur leds vatten bort, är det nära saltvatten eller industri (korrosivt), vilka säkerhetskrav finns det, budget osv.
Det är mycket som påverkar om lösningen kommer fungera men generellt brukar elslutbleck eller tryckesfrikopplingslås (ellås) fungera bra även i väderutsatta grindar.
Angående lämpligt passersystem och läsare så fungerar de med blåtand/NFC om man vill öppna enkelt men även andra kan gå att öppna via app, det är inget special utan många passersystem är konstruerade för det du beskriver.
Förutom läsardesign så är det främst mjukvaran som skiljer de olika passersystemen åt.
Det kanske inte är en vanlig läsare som är lämplig utan en porttelefon med eller utan integrerad läsare och kamera.

Det finns väldigt många okända faktorer som skulle påverkat produktvalet för att det ska bli en väl fungerande lösning som klarar den aktuella dörrmiljön.
 
Skumpe
L Lasselano skrev:
Dorma D-key används i vanliga ytterdörrar så det kanske skulle funka för dig med?
Jag antar att detta inte tål att sitta i en grind tyvärr. Den är gjorde för en sida inomhus vad jag kan se.
 
Skumpe
1 123abc skrev:
Parakey PDL och Dorma dkey är lika låshus, skillnaden ligger i tjänsten som säljs till produkten där Parakey bygger på en prenumeration (löpande licenskostnad).
[länk]
Till Yale doorman är den yttre enheten klassad för högre IP55 men den består även av en inre enhet och ett låshus samt är det inte heller konstruerat för vinterkyla utan det är tänkt att insidan är i plusgrader.

Du kan be om en offert även om du gör allt själv det kan även vara en materialoffert.
Jag kan inte tipsa om låsning utan att veta dörrmiljön, hur mycket fukt kommer den utsättas för och hur leds vatten bort, är det nära saltvatten eller industri (korrosivt), vilka säkerhetskrav finns det, budget osv.
Det är mycket som påverkar om lösningen kommer fungera men generellt brukar elslutbleck eller tryckesfrikopplingslås (ellås) fungera bra även i väderutsatta grindar.
Angående lämpligt passersystem och läsare så fungerar de med blåtand/NFC om man vill öppna enkelt men även andra kan gå att öppna via app, det är inget special utan många passersystem är konstruerade för det du beskriver.
Förutom läsardesign så är det främst mjukvaran som skiljer de olika passersystemen åt.
Det kanske inte är en vanlig läsare som är lämplig utan en porttelefon med eller utan integrerad läsare och kamera.

Det finns väldigt många okända faktorer som skulle påverkat produktvalet för att det ska bli en väl fungerande lösning som klarar den aktuella dörrmiljön.
Jag tror du onödigt krånglar till det. Det handlar om att tåla minusgrader och regn. Det sitter inte under vatten eller i en industri. Jag hoppas på att hitta en enkel lösning. Kamera har inget med detta att göra men det har jag också. Säkerheten är mindre viktig därför att låset är långt ifrån svagaste länken här. Hade det inte varit opraktiskt och fult hade jag kunnat använda ett hänglås.
 
Skumpe
Njingan Njingan skrev:
Vet inte om yale doorman är ip-klassad på båda sidorna eller bara utsidan?

Finns annars en produkt som heter parakey pdl som kanske kan funka för dig.
[länk]
Eftersom det inte uttryckligen står att den kan monteras utomhus så gissar jag att den som alla andra jag hittat behöver en sida inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.