BirgitS
BirgitS: [citat] Om styrelsen ska ta hand om dörren så har de väl något utrymme de kan använda själva och är inte intresserade av att betala ett särskilt förråd. Jag antar att du menar årsmöte och här där jag bor får man nog vara glad om en fjärdedel av lägenheterna är representerade när det är årsmöte. Om det inte är något särskilt på agendan så är det nog vanligt att många
4 svar · 699 läst
Nissens
Nissens: [citat] Vanligtvis har de en isolerande gas mellan rutorna, så det är inte så enkelt som att bara göra rent…
19 svar · 6,0k läst
·
1
123abc: [citat] En ny spanjolett som troligtvis är måttbeställd med minst 5 veckors leveranstid är kanske inte lämpligt i detta fallet men dörrtillverkaren kan eventuellt ha rätt spanjolett i lager om det är problem med spanjoletten. Det är även möjligt att byta själva låshuset i spanjoletten men då måste man veta dorndjupet. [bild]
7 svar · 4,8k läst
·
A
AndersS: Sitter karmen felaktigt, dvs snett eller inte i lod är den tråkiga lösningen att karmen ska justeras. I princip justerar jag bara gångjärnen i höjd led och låsblecket så den trycker lagom mot karm. Bättre att göra det riktigt en gång än att försöka bryta/bända.
6 svar · 2,5k läst
·
T
tergo: det är fyllningen som är dålig går att laga man kan tex sätta en spårad plywood ytterst FURUPLYW SPÅRAD | Beijer Byggmaterial
3 svar · 2,0k läst
·
P
peter855: Hej, Försöker hitta ett vanligt fönster med modulmått 5 x 4 dm, helst överkantshängt men inget måste. Överallt jag hittar lämpligt fönster är leveranstiden ca 2 månader. Någon som har tips på var man kan köpa fönster utan lång leveranstid i Stockholm-Uppsala-området?? Med vänlig hälsning, Peter
0 svar · 922 läst
F
FM321: [citat] Tackar! Ska testa
2 svar · 1,9k läst
I
Installation: [citat] Man skall även väga av överstycket så att det är i våg. Det är inte gjort därav din glipa i överkant. Gångjärnssidan är inte helt i lod heller. Det ser heller inte ut som en massivdörr med tanke på gångjärnen. Använd inte gångjärnsknäckare. Gör om och gör rätt.
1 svar · 1,7k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Grattis! Bra hantverkare ska vårdas, odlas, skämmas bort och på alla sätt ges omsorg, ty de är värda sin vikt i guld. Övertänkeri är husägarens värsta fiende — säger jag av erfarenhet…
6 svar · 4,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tätningslist bör sitta i bågens fals tycker jag. Det är omvänt mot traditionella fönster, men listen sitter då på samma sätt, dvs skyddad i en fals. Det väsentliga är funktionen, att det blir tätt. (Mellan innerbåge och karm.) Normalt sitter inga andra lister, men man kan sätta dammlister mellan rutorna. Deras uppgift är precis som namnet antyder, dvs att förhindra att damm och
1 svar · 1,6k läst
·
S
Stubai: Går det att ta loss ribben på sidorna om fönstret? I så fall kan du sätta ett bleck med fullbredd, sen kapa ribborna och sätta dem innanför uppviken. Eventullt bör det fyllas med bruk under bleckets hela djup med. 15 graders fall
2 svar · 2,3k läst
·
useless
useless: Det verkar bara vara listen som är lite trött. Hitta någon snarlik och byt ut hela.
1 svar · 994 läst
·
K
kattparet: Tack så mycket :)
6 svar · 1,7k läst
·
N
nakenfest: Tyvärr har jag inte hittat något bra alternativ, men behöver det fortfarande..
5 svar · 6,0k läst
M
myrstack: Och även med de andra sakerna som du fått tips om gjorda så går det givetvis bra att kitta insidan av fönstret. I äldre hus med fönster där man pga isolervärdet troligtvis kommer få kondens som rinner ned mot botten av fönsterbågen sparar man mycket underhåll på att se till att du inte har en glipa mellan båge och glas och där man man med fördel kitta upp och när man gör så
5 svar · 1,3k läst
G
gustavkattarp: Hej, Jag undrar precis detsamma. Fann du en bra lösning?
1 svar · 1,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.grundels.se/grundels-klimatruta-privatperson/ Denna lösning har monterats på fönster i våra gamla byggnader (på jobbet). Ger bra energibesparing
11 svar · 4,7k läst
yonna
yonna: Vad är problemet? Ljummet vatten, en droppe Yes, ren klut (gärna sliten microduk eller sliten linnetrasa) och så försiktigt gnugga. Försiktigt eftersom blyet är lite mjukt. Och ta bort den anskrämliga larmlappen som misspryder det vackra fönstret.
1 svar · 1,2k läst
·
H
Helene Haesert: [citat] Toppen, jättefina dörrar. Tack
70 svar · 15,8k läst
·
E
Eryl: [citat] Vill också ha den stilen, kanske testar med bara remsa på hörnen, hur gjorde du mot fönstret, bara gipset emot eller någon fog?
9 svar · 6,9k läst
·
Microkatten
Microkatten: Den mer intressanta frågan är kanske vad fönster/dörrhålen består av (ja, alltså det som ramar in hålen... ;)) . Även om väggarna mest består av lersten så kan det finnas inslag av virke i varierande omfattning, t.ex. runt fönsterhål eller inlagd i väggen för att kunna fästa panel. Eller så finns det bränt tegel på sina ställen. Dessutom kan samma hus innehålla olika
6 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] För en kopplad båge ska det vara lufttätt mellan den inre bågen och karmen. Luftspalten mellan bågarna ska vara ventilerad. Blir himla konstigt med detta fönstret. Har de tagit ett vanligt fönster och satt utochin? :thinking:
10 svar · 5,6k läst
·
J
JeffBeck: Hej, Vi bor i en villa från sent 1920-talet utanför Stockholm, med gamla träfönster, ca 20 st. Det har gått 15-20 år sedan vi målade om alla fönster, de är eftersatta och några är riktig dåliga (se bilderna). Jag vet, inte så smart. Vi ska nu ta in offerter från några målerifirmor. Min fråga är, vad kan det kosta för att skrapa, grund- och färdigmåla samt lägga på nya kitt
0 svar · 1,3k läst
·
J
JojjeAM: [citat] Hej! Monterade en ny Diplomatdörr igår och har exakt samma problem och ser även när jag håller långpasset emot dörrbladet att det bågnar ca 2-3mm. Sjukt irriterande! Funderar på att släppa på karmakruvarna och luta ut karmen så dörren går igen ordentligt, frågan är bara om det kan bli problem då karmen istället blir sned.
40 svar · 17,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Även en som behöver en rullstol ska kunna komma ut på altanen, men om det finns flera dörrar till altanen så behöver inte alla dörrar vara anpassade. [citat] Då bör det ju fungera som AndersS skrev.
11 svar · 2,4k läst
·
F
Froll: [citat] Tack. Nu har ju jag bara repor på ett mindre område och inte över ett helt fönster så det kanske gör det lite rimligare att testa poleringen... Överväger också som alternativ att åka tillbaka i tiden och inte var vårdslös med sandpapper i närheten av ett fönster.
19 svar · 17,4k läst
·
S
Strapats: Hej, Vi har installerat en Rollo insektsgardin för dörr enligt manualen och har ett problem. När man stänger den hakar dörren i och ”låser” mot magneten nertill, men upptill saknas det några millimeter. Vid kontrollmätning ser glidskenorna ut att vara lika långa. Det går att trycka fast den upptill men den släpper direkt. Dörren sitter sedan fast nertill någon halvminut men
0 svar · 1,3k läst
·
L
LUJA: [citat]
2 svar · 6,6k läst
·
L
2 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.