Okej tack då kör jag på 9x21. Men enligt Njord som säljer design dörrar så passar endast deras innerdörr till deras smala karm. Är det för de är dolda gångjärn?

"Nej, det funkar inte tyvärr. Man måste köpa både dörrblad och karm hos oss för att det ska fungera att montera ihop."

Så här står det på hemsidan om karmen...
Karmpaket för montering utan dörrfoder där karmen monteras direkt mot regeln. Karmen kan monteras i linje med eller någon millimeter framför väggen. Vid montering målar eller fogar man direkt mot baksidan av karmsidorna och därför ska karmen antingen beställas något djupare än väggen alternativt kompletteras med en smyglist på baksidan.
Minimalistisk vit innerdörr med dolda gångjärn, monterad flush med väggen, i ett modernt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Men enligt Njord som säljer design dörrar så passar endast deras innerdörr till deras smala karm. Är det för de är dolda gångjärn?
Dels det och dels är ju karmen av tunnare trä så dörrbladet borde vara större än normalt.

Har du funderat på att bara byta ut dörrfodren till smala lister?
Skulle tro att du kan få samma intryck av dörren då utan att byta ut den till Njords dörr och det till en bråkdel av priset.

• Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dels det och dels är ju karmen av tunnare trä så dörrbladet borde vara större än normalt.

Har du funderat på att bara byta ut dörrfodren till smala lister?
Skulle tro att du kan få samma intryck av dörren då utan att byta ut den till Njords dörr och det till en bråkdel av priset.
Tack snälla älskar bråkdel av priset!

BirgitS
Det har skrivits om byte av foder flera gånger i tråden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Okej tack då kör jag på 9x21. Men enligt Njord som säljer design dörrar så passar endast deras innerdörr till deras smala karm. Är det för de är dolda gångjärn?

"Nej, det funkar inte tyvärr. Man måste köpa både dörrblad och karm hos oss för att det ska fungera att montera ihop."

Så här står det på hemsidan om karmen...
Karmpaket för montering utan dörrfoder där karmen monteras direkt mot regeln. Karmen kan monteras i linje med eller någon millimeter framför väggen. Vid montering målar eller fogar man direkt mot baksidan av karmsidorna och därför ska karmen antingen beställas något djupare än väggen alternativt kompletteras med en smyglist på baksidan.
[bild]
Enligt katalogen så är det samma storlek på dörrbladen vad jag kan se.
https://njorddesign.se/wp-content/uploads/2021/06/Karmar_Njord_2021.pdf
https://njorddesign.se/dorrkarmar/
https://njorddesign.se/produkter/dorrkarmar/dorrkarm-k02/
De med dolda gångjärn skiljer självklart mot karmar och dörrblad med snap-in gångjärn.
Om du inte bryr dig om gångjärnens synlighet så kan du montera en vanlig standardkarm på samma sätt.
Om du vill att karmarna ska upplevas tunnare så fräser du ett spår i kramen som skivan går in i.
Deras karmar följer samma mått som vanliga innerdörrskarmar vad jag kan se, förutom dolda gångjärn så är det endast montaget som skiljer vad jag kan se.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Enligt katalogen så är det samma storlek på dörrbladen vad jag kan se.
[länk]
[länk]
[länk]
De med dolda gångjärn skiljer självklart mot karmar och dörrblad med snap-in gångjärn.
Om du inte bryr dig om gångjärnens synlighet så kan du montera en vanlig standardkarm på samma sätt.
Om du vill att karmarna ska upplevas tunnare så fräser du ett spår i kramen som skivan går in i.
Deras karmar följer samma mått som vanliga innerdörrskarmar vad jag kan se, förutom dolda gångjärn så är det endast montaget som skiljer vad jag kan se.
Tack!!! Då gör jag så!

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Tack!!! Då gör jag så!
hej! Tar upp en gammal tråd här. Är sugen på Njord innerdörr men tycker det blir väldigt dyrt med deras karm och har inget emot att gångjärnen syns. Nu är denna tråd gammal men hur gjorde du, gjorde du en egen karm med tunnare foder? Hur funkar det och skicka gärna en bild
Vänligen//

H Helene Haesert skrev:
hej! Tar upp en gammal tråd här. Är sugen på Njord innerdörr men tycker det blir väldigt dyrt med deras karm och har inget emot att gångjärnen syns. Nu är denna tråd gammal men hur gjorde du, gjorde du en egen karm med tunnare foder? Hur funkar det och skicka gärna en bild
Vänligen//
Hej! Jag tog deras karm 02 och är mycket nöjd. Vilken tänker du på?

Kan ta fler bilder sen men tycker deras karm är halva upplevelsen och gör det hela exklusivt. Dock ett helvete sätta dit du måste montera karmen INNAN väggen. Alltså inte som hantverkare är vana med. Samt levereras det i princip utan emballage så risk för skador om dörren lämnas i en byggplats.

Hej! Jag tog deras karm 02 och är mycket nöjd. Vilken tänker du på?

Kan ta fler bilder sen men tycker deras karm är halva upplevelsen och gör det hela exklusivt. Dock ett helvete sätta dit du måste montera karmen INNAN väggen. Alltså inte som hantverkare är vana med. Samt levereras det i princip utan emballage så risk för skador om dörren lämnas i en byggplats.
Tack för svar, gäller dörrbladet Frame som ska ha en grön färg och karm 02
Vore toppen med en bild gör att se hur dörren o karmen blev

Modernt rum med vit dörr, Dyson dammsugare, gardiner och svart logotyp på vägg.
Skapa konto
Vit dörr med svart handtag och elektroniskt lås, minimalistisk modern design.
Skapa konto
Modern dörrhandtag och lås på vit dörr, metall och mörkt trä, stängt, minimalistiskt, inomhus.
Skapa konto
Vit dörr med svart handtag, väggmonterad dammsugare, minimalistisk design i ett hem.
Skapa konto

[bild] [bild] [bild] [bild]

Toppen, jättefina dörrar. Tack

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.