J
JojjeAM: [citat] Hej! Monterade en ny Diplomatdörr igår och har exakt samma problem och ser även när jag håller långpasset emot dörrbladet att det bågnar ca 2-3mm. Sjukt irriterande! Funderar på att släppa på karmakruvarna och luta ut karmen så dörren går igen ordentligt, frågan är bara om det kan bli problem då karmen istället blir sned.
40 svar · 17,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Även en som behöver en rullstol ska kunna komma ut på altanen, men om det finns flera dörrar till altanen så behöver inte alla dörrar vara anpassade. [citat] Då bör det ju fungera som AndersS skrev.
11 svar · 2,4k läst
·
F
Froll: [citat] Tack. Nu har ju jag bara repor på ett mindre område och inte över ett helt fönster så det kanske gör det lite rimligare att testa poleringen... Överväger också som alternativ att åka tillbaka i tiden och inte var vårdslös med sandpapper i närheten av ett fönster.
19 svar · 17,4k läst
·
S
Strapats: Hej, Vi har installerat en Rollo insektsgardin för dörr enligt manualen och har ett problem. När man stänger den hakar dörren i och ”låser” mot magneten nertill, men upptill saknas det några millimeter. Vid kontrollmätning ser glidskenorna ut att vara lika långa. Det går att trycka fast den upptill men den släpper direkt. Dörren sitter sedan fast nertill någon halvminut men
0 svar · 1,3k läst
·
L
LUJA: [citat]
2 svar · 6,6k läst
·
L
2 svar · 6,6k läst
·
T
The Go Box: [citat] Tack! Tolkade knacka lite lätt som banka ganska hårt och slit med polygrip samtidigt och ut kom den.
2 svar · 2,7k läst
·
S
Svante Svenson: Är det bara en cylinder borde ju rundstång i lämplig diameter fungera. Ett visst utbud i mässing (och aluminium) finns på Bauhaus och Hornbach mfl. Måtten är viktiga här om du inte har svarv.
4 svar · 1,2k läst
·
O
olofh: Ser ut att vara ett gammalt dörrblad som man har spacklat igen hålen för handtaget och sen kanske fräst ut så beslaget får plats? Dvs inget färdigköpt
1 svar · 920 läst
·
Arn83
Arn83: Hej Ska byta ytterdörr till förrådet och installatören rekommenderade mig att även köpa en dörrbroms och ett skärmtak ( entretak). Ytterdörren jag tänkte byta till förrådet har måtten 1000x 2100mm. Vad rekommenderar ni för dörrbroms till en sådan dörr? Habo 1630 och Assa Abloy 523 dörrbroms finns hos flera återförsäljare men de rekommenderas till dörrar upp till 90
0 svar · 952 läst
S
Stefan1972: [citat] jo det är väl en sak men jag menar att hade det läckt in vatten så borde det ju rimligen ha märkts på fler sätt än enbart det där. Färg brukar ju flaga osv
13 svar · 1,9k läst
·
AlfaHannes
AlfaHannes: [citat] Håller med. Just byta fönster har jag dock redan provat och jag tyckte det var svårt och jobbigt, det blev inte heller speciellt bra även om det bara är jag som ser missarna. Det räcker med att jag sabbar ett fönster så är en stor del av kostnaden att sätta in 10 borta, jag är inte tillräckligt duktig hemmafixare för att spela på de oddsen!
45 svar · 15,2k läst
T
Trollskidan: [citat] JA de går ju lägga en kraftig regel över karmen och en mot väggar och tak som du skruvar pylfan i sedan gips utanpå får ju göra lite handpåläggning på pocketkarmen å byta ut stagbrädor mot plyfa
6 svar · 1,9k läst
·
1
123abc: [citat] På bild är ASSA 713 en rund låscylinder som ska sitta på insidan av det låsta utrymmet. Den som används till utsidan är 711. Om du istället önskar en oval låscylinder så är det ASSA 701
6 svar · 1,1k läst
·
M
mutumutunga: Jag är ägare av ett större hus från sent 1800 och från gamla bilder har jag sett ett runt fönster som prytt nocken på husets mittenparti. En läcker detalj som tyvärr togs bort för längesen. Till min stora glädje hittade jag fönstret på vinden och tänkte nu ge det en chans till nytt liv. Jag har ingen större erfarenhet av fönster eller restaurering i övrigt, även om det är
0 svar · 859 läst
·
1
123abc: [citat] Du får mäta längderna och kapa de ska mötas mitt i låshusets roddare men det ska vara 1mm frigång, alltså det ska inte nudda varandra. Strunta även i anvisningarna på låscylinderns medbringare, för denna typen av montage så kapar man i rätt längd. Antingen mäter du hur långa de ska vara på var sida eller så monterar du på var sida och tar fram hur mycket som ska kapas
3 svar · 2,2k läst
·
K
Krille4: [citat] En ställning är rätt billig att hyra och inte speciellt svår att montera. Smidigast men dyrare blir en skylift. Gäller dock att man kan komma åt att ställa skyliften så att man når från den. /Krille
1 svar · 1,2k läst
H
Högstoklart: Försökt flytta på den men den verkar fastnat? Någon mer som har tips eller är det bara att byta ut?
7 svar · 1,4k läst
·
1
123abc: Säljer inte alla glasmästare mönstrat glas? Har du frågat din lokala glasmästare?
3 svar · 3,0k läst
·
T
tergo: Montera utvändigt låsbart handtag på altandörr med endast invändig låsning | Byggahus.se
1 svar · 1,8k läst
Pen
Pen: Kanske ska tillägga att mina dörrar är av den mörkare typen. Det ser ut som teak, men jag tror att det är mörkbetsad gabon med tanke på hur billigt byggda de är för övrigt (ram, wellpappfyllning och faner). Hur som helst föreslår jag att du tittar på olika sorters faner och tar det som matchar bäst. Lite ljusare gör ju inget för då kan du betsa det mörkare. Jag provade mig
5 svar · 2,2k läst
T
TheGame: [citat] Ja jag vet inte vart du vill komma med dina svar till mig, jag har inte sagt emot dig. Jag pratade om att tillverka ett fönsterbleck. Starten på inlägget så var det uppenbarligen inte så snyggt gjort och hade väll varit bättre om plåtslagaren gjort jobbet.
20 svar · 6,0k läst
·
K
kattparet: Skulle fixa med fönstret idag, två glas delbart fönster. Men vinden tog tag i det och smällde ihop så ena rutan blev krossad. Ytterrutan är av frostat glas, inget isolerglas eller liknande. Innerrutan satt fast med trälister som jag lyckades få bort, tyvärr sprack en av dessa. Såg att nån firma sålde isolerglas, men om bara ena rutan är sådan, gör det någon skillnad alls i
0 svar · 882 läst
Stefan N
Stefan N: Testa flygrostlösare. https://www.autodude.se/sv/produkt/rostlosare_valetpro_dragons_breath?dfw_tracker=149525-HS2700&ADS-PROF-HIGH&gclid=CjwKCAjwgqejBhBAEiwAuWHioAWGMFGtlv6t_soC-lBOJu3jxDveQt2LodMWyC8rjXsCQ_MGT6oYbRoCzDkQAvD_BwE
1 svar · 729 läst
·
1
123abc: [citat] Det behöret kräver en vanlig oval låscylinder för utsidan. Att det lossnar är inget jag upplevt men då hade jag först funderat på om det fästs lite väl löst så det kanske även blir rangligt. Jag använder sällan gänglåsning utan jag kränger gängan lite lätt med en hammare istället.
11 svar · 2,8k läst
·
E
Elnovis: Jag har sett att sidoljus i vissa fall kostar mer än själva ytterdörren, i alla fall lika mycket. I mitt fall har vi två ytterdörrar med sammanlagt tre sidoljus så det kostar en hel del. Kan man bygga sidoljusen själv, någon som försökt med gott resultat? Jag har verktyg av hög klass och är rätt händig. Tanken är att ett sidoljus egentligen bara består av en ram samt glas till
0 svar · 1,1k läst
Belmlu
Belmlu: [citat] Snö är sällan ett problem här i södra Sverige :) Dessutom rejält utskjutande undertak. Tack för tips!
4 svar · 2,8k läst
·
F
Filup: [citat] Tusen tack! Ska testa detta :)
5 svar · 2,1k läst
·
1
123abc: Jag hade testat med en nanosvamp (mirakelsvamp, fläcksuddare, fläckborttagningssvamp) och eventuellt lite alkalisk avfettning om det inte släpper med bara svampen.
6 svar · 1,0k läst
·
H
Henrik Jern: Ja det kan ju vara bra med en extra hylsa [citat] Bra tips! Det här kommer lösa sig nu (y)
4 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.