Fönster & Dörrar
Abrakadabrador: [citat] Det är en skruv, så med andra ord får jag slita och dra lite hårdare nästa gång? Tack ska prova igen imorgon!
123abc: Tänd ett ljus eller en tändare och räkna antal lågor du ser reflekteras. Som sagt 3-glas eller 2+1 är det som rekommenderas.
Lasselano: Det är 3-glas, i springan sitter ett glas fastän du inte ser det.
farbrormulle: Ahh, då är jag med! Tack för svar
Anders Hägg: [citat] Hej tyvärr är det betalt. Men du vill inte se hur det ser ut ute. Man ser isoleringen över fönstret och de har skarva plåten med en mitten bit sen en bit på varje sida.
123abc: En spanjolett behöver underhåll och det är rekommenderat att smörja dem med assa låsspray. Om du lyfter handtaget innan du låser så reglar den när handtaget lyfts sedan bör det inte vara någon belastning när du låser med nyckel. Vad har du för beslagning? låscylinder från båda hållen, vred osv. Vad är det för spanjolett?
Simonalmen: Lämna en glipa mellan bågarna och sätt dit en bit foder. Med droppnäsa med samma dropp som underblecket (estetiskt snyggare) detta gör att vatten inte kryper uppåt och in mot fönster. Låt fodret gå in ca15mm (en tumstock bredd) in på vardera sida av bågen när du sätter foder. Köp lite fogskum alternativt drev att ha i mellan bågarna och avsluta med list invändigt. Skulle inte
Simonalmen: [citat] Fönster/dörrmontör här. Nu vet jag inte om det finns ett spår under tröskeln. Men i vanliga fall brukar man sätta en bit plåt där för att leda bort vatten. Om du vill kan du fylla i med något om du är rädd att det ska krypa in fukt. Men som sagt, plåt sätts normalt där och täcker även ytan. Och som ovan kommentar nämner så borde dörren ha höjts 1-2cm. Det gör även
HEM2121: [citat] Sen skulle lämna in handtagen för blästring och målning, man få dem stort sett i samma silverfärg, man går ut och in och färgen slits, det syns tydligt för det är stora handtag. Har gjort detta på alla handtag i köket, glömde dock altandörrens handtag. Att måla själv fungerar inte för en sån färg måste värmehärdas.
123abc: Kontakta Velfac eller någon som säljer/monterar dem. https://products-api.velfac.com/files/18994/06.29 Changing the click vent.pdf
tergo: [citat] man kan ha handtag på utsidan och ett låsbart på insidan med brytsäkring mellan handtagen, nackdelen är att man får inte glömma låsa
Huggedugge1: [citat] Det ingjutna lagret lär bli en pärs att få ut…
123abc: 4000kr för ett ytterdörrsbyte tycker inte jag låter högt 2023 utan som ett bra pris. 1000kr är för lågt och snarare vad en nära bekant möjligtvis begärt svart för bytet. Om priset är för lågt bör slutresultatet bli därefter då det åtgår materiel vid installation som salning, lister, drev och infästning, om det krävs mer så som målning, gjutning eller annat arbete så bör
raveper: Rätt flummigt. Varför ha massa dörrar annat än en till toan?
Turbo_Tail: [citat] Tack. Jag bor ju i Finland och materialet är inköpt via Kastellis kanaler så fabrikatet är antingen Tiivi eller Kaskipuu, kommer inte ihåg. Färgen är specialbeställd och motsvarar D108 (Tonttu=tomte) på Tikkurilas färgkarta, riktigt skön färg enligt mig.
Hanna Rönnbäck: Jag skulle vilja ha tips på vilken typ av lister eller isolerande material jag skulle kunna använda i stora järndörrar. Det är rätt stora glapp och blåser rakt igenom. Se bilder på dörrarna och kom gärna med tips om ni löst något liknande.
engs: Ja jag hoppade in i bilen och drog just till Biltema kanske 2min efter mitt inlägg och köpte borren. Det var mer tiden att åka än kostnaden jag tänkte på. Men sen såg jag framför mig hur jag troligen skulle vingla med karmskruven när den träffade en kvist, så då var beslutet lätt.
Stefan1972: Innan man börjar bända så måste man ju ställa sig frågan vad det är som är snett? Man kan ju inte åtgärda en karm som sitter fel med att bända på gängjärnen.
BirgitS: Jag tycker det ser lite "naket" ut när det inte är något under fönstren men fristående blombord är ju också fint. Syns verkligen konsolerna till fönsterbrädorna när de sitter så lågt?
slutbleckshenrik: Nu så har jag lossat kåpan, pillat ut den trasiga skruven, böjt upp blecket och skruvat allt på plats igen. Hade tyvärr ingen bra skruv att ersätta med, borde väl vara ett försänkt huvud, men i rätt diameter hade jag bara maskinskruv med sexkant. Så den sitter väl inte helt bra men det är ju ett mindre problem att hitta en vettigare nån dag. Dörren glappar inte längre i alla fall
anders07: På en av dörrarna fräste jag spår i underkanten för att "styrpinnen" skulle löpa i och dörren gå "rätt", men på den andra struntade jag i det och tänkte att den får styras av klackfodret, men jag tänkte att det säkert bli avskavd färg efter ett tag, men nu över tio år senare är det inte något märke trots att den tar emot fodret lite nu och då när man öppnar/stänger.
123abc: Det går utmärkt att utgå från centrum av den skruven men egentligen ska det vara ca 1mm under men det finns toleranser från det måttet. Ett inlägg som visar monteringsanvisning. https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-slutbleck-yale-doorman-l3.461211/#post-4821422
hobbs: [citat] Det är ju det bästa. :) Rätt mycket jobb att flytta ett fönster även om det kanske inte är så komplicerat.
123abc: Låshus 410 är ett låshus för dubbelcylindrar. Det vanligaste är att använda runda dubbelcylindrar till 410 vilka även de uppfyller kl3 som låshuset.
123abc: [citat] Du kan använda valfri oval låscylinder med kort medbringare det som ofta kallas en standard låscylinder. Om du vill ha mässing så väljer du en låscylinder, vred och cylinderring i ytbehandling mässing. Fabrikatet av låscylinder, vred eller cylinderring spelar ingen roll men det kan finnas nyansskillnader i ytbehandlingar. Val av låshus kan bero på hur lika utseende man vill ha
Claes Sörmland: [citat] Det är ju inte så att de där 10 000 kr går ned i fickan hos den enskilde hantverkaren så några 2,5 dagars arbete handlar det inte om. För småjobb som dessa fakturerar hantverksfirmor vanligen kring 10000 kr arbete + material per dag. Rörmokare och elektriker ligger ännu högre. Det behövs dessa summor för att driva företag i Sverige idag. Hittar du en hantverkare som vill ta
Stefan Bengtsson: [citat] :oops: Sorry, det var inte meningen att skriva obegripligt. Men ja, det går. Och nu när 123abc bekräftat det så är jag helt säker på den saken. Visa bilderna för en låssmed. Lycka till!