Hej,
Badrumsfönstret behöver renoveras. Fönstret är gammalt och, tror jag, av fint kärnvirke. Men, det är en ganska stor glipa mellan glas och båge nertill och vid dusch blir det mycket kondens som rinner ner mellan glas och båge. Kan man kitta insidan så kondensen rinner av fönstret och över träet istället för ner mellan trä och glas? Eller hur ska man göra, nån som vet?

Låter som det kanske är lite dålig ventilation i badrummet. Finns det frånluftsfläkt?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Låter som det kanske är lite dålig ventilation i badrummet. Finns det frånluftsfläkt?
Centano Centano skrev:
Det finns frånluftsfläkt. Fönstret sitter illa till alldeles ovanför badkaret där man duschar.

Då är det kanske inte bara frågan om kondens utan även stänk. Du skulle kunna montera ett duschdraperi som du drar framför fönstret vid dusch.

Fönstret i sig behöver kanske skrapas och målas. Lägg upp ett foto på fönstret så är det lättare att bedöma åtgärdsbehov.

Centano Centano skrev:
Då är det kanske inte bara frågan om kondens utan även stänk. Du skulle kunna montera ett duschdraperi som du drar framför fönstret vid dusch.

Fönstret i sig behöver kanske skrapas och målas. Lägg upp ett foto på fönstret så är det lättare att bedöma åtgärdsbehov.
Ett draperi hjälper men det blir ändå så mycket kondens att det rinner vatten nerför fönstret och ner i springan mellan båge och fönster. Det är därför jag funderar på om man kan täta springan. Men mig veterligen gör man inte så med fönsters insida utan endast utsida och det finns förmodligen en bra anledning till det.

Jag ska försöka ladda upp en bild.

Och även med de andra sakerna som du fått tips om gjorda så går det givetvis bra att kitta insidan av fönstret. I äldre hus med fönster där man pga isolervärdet troligtvis kommer få kondens som rinner ned mot botten av fönsterbågen sparar man mycket underhåll på att se till att du inte har en glipa mellan båge och glas och där man man med fördel kitta upp och när man gör så även se till att man lägger upp färgen en milimeter eller två högre på glaset än vad man normalt skulle göra på insidan. Alla gillar det inte estetiskt men de brukar heller inte vara dom som åker på underhållet av fönstret

Redigerat:
  • Gilla
Issen64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.