Fönster & Dörrar
Demmpa: Eftersom dina persienner ska monteras mellan fönsterna (kopplade fönster) så är det viktigt att de inte är för långa. Antingen måttbeställer man persiennerna eller så köper man färdiga längder och klipper lamellerna å sågar skenorna. Å då är det oftast lättare att göra det när man plockat isär persiennen. https://www.dinbyggare.se/satt-upp-persienner/ Jag har bytt stegbanden
Ocuf: Köpte Jotuns målartvätt för att rengöra en del av fasaden inför målning. På flaskan står det att det är mycket frätande och farligt för vattenlevande organismer etc och ska lämnas på återvinningscentralen för farligt avfall. Nu står jag här med 2 hinkar på 10 liter utspädd målartvätt. Har inget kärl att slänga det i. Tänker nog bara låta det stå och avdunsta och sen
mexitegel: Modelllera eller häftmassa är bra för att ta reda på hur tjocka lister man behöver. Bara att lägga dit, stänga fönstret och sedan möta på biten.
BirgitS: Så vitt jag har kunnat se så fungerar spetsgardiner även under mörka kvällar med belysningen på eftersom ljuset reflekteras i de många små trådarna vilket gör att det ser helt vitt ut utifrån på lite håll. På nära håll ser man genom hålen mellan trådarna men på lite håll så gör man inte det.
cpalm: [citat] Nä, finns massa olika lister men dörr/fönstertillverkarna brukar envisas med att ha egna specialprofiler som är omöjliga att få tag på någon annanstans. Passa på att göra ett komplett byta när du ändå håller på. 400 spänn i frakt var saftigt.
123abc: Det går att byta fyrkantspinnen, spänn fast fyrkantspinnen i ett skruvstycke ta sedan en större platt skruvmejsel och lägg ovanpå pinnen mot handtaget och knacka på mejseln med en hammare så släpper fyrkantspinnen.
ricebridge: [citat] Bästa sättet är att köpa en som redan har rätt bredd.
bjorsi: [citat] jag skulle helst behålla gamla tröskeln. Annars så har jag en plan ektröskel liggandes. Skulle kunna kapa bort den höga delen på befintliga tröskeln och sedan limma den plana tröskeln ovanpå
Mariafia: [citat] Hur har det gått??? Funderar på att göra samma sak : )
Mercury59: [citat] Hej och tack ! Det var inåt den skulle tryckas. Fastrostad så en del våld och en del 5-56 behövdes :cool:
jonasornborg: [citat] Har du löst det? Söker exakt samma gör en utomhusdörr till växthus
Hamami: Hej, Har sökt runt på Menta fönster, hittar mest om deras PVC och det vill jag inte ha. Har dock sett att de erbjuder Alu (trä med alu beklädnad) till ett bra pris. Har någon erfarenhet av dessa? Hur upplever ni kvalité och finish jmf mot ex. Elitfönster?
Ocuf: [citat] Tack, då förstår jag. Ja pilarna har jag nedåt. (y)
MagHam: Ja, det går lika bra att sätta listen på utsidan. Det har en fördel och det är att regel och tryckall döljs utan någon separat plåt. Anledningen att jag föreslog insidan är att det lätt ser klumpigt ut, men det beror ju såklart på utförandet.
imported_Benno: [citat] Peta loss kittet om det sitter löst och fyll på med nytt kitt. Det är meningen att kittet ska täta så om det finns glipor blir det dragit och fukten kommer åt fönstervirket, vilket påskyndar nästa renovering.
Matado: Beställde 13st "Karmlösa" dörrar av Orresta. Kollade både Njord och Ekstrands, men Orresta kändes mer gedigna samt de kuna bygga varje dörr i exakta mått jag ville ha.
jonaserik: Ingenting troligtvis, röret ska nog ner så ev överkantsarmeringen blir kapad och inget bra för bärigheten. Min 50mm rör ska det vara.
123abc: Plåtar i dörrar är i regel så tunna att det bör fungera med en sticksåg men du kan alltid fråga tillverkaren hur du bör gå tillväga när du monterar kattluckan.
Tompafix: [citat] De är till för att fönstret ska hamna på rätt ställe i karmen när det är stängt. Om fönstret har hängt så så glider den upp till rätt höjd innan du vrider handtaget. Finns nya att ersätta dem med.
oddan: Tack för alla svar och tips! Jag tar med mig det och försöker se om jag kan lista ut vad som är felet. [citat] Om det är något med dörren eller gångjärnen ska jag försöka fixa det själv. Om det visar sig vara något med karmen kommer jag kontakta byggaren.
Lindute: Tänkte dela med mig av hur vi till sist gjorde. Vi använde vanliga karmhylsor men för att slippa göra stora hål i profilerna, borrade vi ett mindre hål från den synliga sidan som vi använde som centrum för karmskruvsborren. Därefter borrade vi från karmens utsida, bara så djupt vi måste för att få in karmhylsan. För att säkerställa att hylsorna kunde nås och kontrolleras när
123abc: [citat] Sprinten ska knackas ut men det är den sidan i bild som ska ut, den med förhöjningarna (splines) då den är tjockare där så den låser fast.
kaked08: Istället för >25.000 kr på att byta ytterdörr och hamna i fel tajming med fasadrenovering, så tänker jag försöka renovera den vi har från -67. Vi har en klart rustik 150cm dörram, men på funkisvis har den innerdörr och frostat enkelglas på sidan. Utöver det utsliten golvsockel och regelvidrigt brun färg invändigt (eftersom innerdörren är tänkt att ljusa upp med vitt). Era råd
Bulten37: Läcker väldigt mkt ljud till trapphuset där jag bor skulle vilja täta bättre. Har ni någon rekommendation på väldämpande tätningslist? Bifogar några bilder. [bild] [bild] [bild] [bild]
Simon11: [citat] [citat] Tänkte nästan om 120 var för grovt också men då kör jag på det. Tackar!
Johanox1: Har ett likadant handtag. Du måste dela dörren, finns 3 haspar på kortsidan som du måste dra ut mot dig. Sen kan du dela innerdörr och ytterdörr. Skruvarna sitter där.
tensiden: Kolla runt lite mer. Nu är det visserligen 1,5 år sedan, men köpte ett 10x9 kopplat, kärnvirke, äkta spröjs osv osv från ett lokalt snickeri för 5700. Dock omålat vilket är en sådan sak som kan dra iväg en del, men å andra sidan möjligt att fixa själv. Jag är dock villig att betala några kronor extra för att få "hantverksmässiga" fönster istället för något massproducerat
Stefan1972: om de ens går att ta isär...........inte alla som gör det heller utan det är speciella cylindrar som är så. Man får välja såna från start om man vill ha speciella nycklar.