Hej.

Har monterat en ytterdörr, men jag tycker att dörrbladet sticker ut för mycket på långsidan där dörren öppnas. Det går självklart att justera slutblecket, men då får man ta i ordentligt för att stänga och det ser ut som att den bångnar upptill och nertill.

Hur justerar jag för att få dörren att sitta jämns med karmen?
Jag ser inga avvikelser i karmen. Det känns som att det är tätningslisten som inte får plats...

M v h

/Frippe

Går inte att justera förrutom på slutblecket.
Vet inte om de är nån skillnad på billiga å exklusiva dörrar men de känns som standard att de blir så tyvärr..

Det finns tätningslister med olika tjocklek hos välsorterade handlare, t.ex. K-Rauta.

Välj helst en silikonlist, de är "mjukare" än motsvarande EPDM-lister.

Hej...

Dörren är av märket Diplomat så kvalitetsmässigt så är den ok.
Känns konstigt att behöva byta ut listerna på en ny dörr...

/Frippe

På en ny dörr borde allt vara okej, det finns en väldigt liten chans att något är fel med dörr eller karm men jag upplever det som extremt ovanligt.
Min gissning ligger i montaget och att gångjärnssidan av dörren inte sitter i rätt vinkel och att framkanten sedan pressats in för att liva med fasaden.
Har du använt fogskum så kan det påverka samt att garantin inte gäller på diplomatdörrar om fogskum används.
Har du använt karmhylsor som diplomat föreskriver och även tryckfördelningsbrickor om det är liten anläggningsyta på karmhylsorna?
Om din dörr inte hade förborrade hål så är det ett vanligt fel att hålen borrats snett vilket gör att karmstycket vrider sig och det orsakar liknande problem som beskrivs.

http://www.diplomatdorrar.se/images/20/3146/Montering_ytterdörr.pdf

S
ett dörr byte är inte alltid det lättaste.
hur gjorde du när du monterade?
1.justerade karmen
2.skruvade fast
3.hängde på dörren(i princip)?

Tjena.
Har stått och justerat dörren och fått till det lite bättre...men det finns nog mer som kan göras. Är det enbart gångjärnssidan som man justerar i ett sånt här fall?
Har måttat dörren med snöre runt bladet för att se om den ev. har slagit sig, men diffen var inget att snacka om.
Jag har drevat med remsa, dörren sitter med karmhylsor monterade i fabrik (några sneda dock...) och tryckfördelningsbricka på 8 av 10 hylsor. (De fick inte plats i bredd där det sitter dubbla hylsor).
Hade gärna fått hjälp av en beskrivning vad som händer när jag justerar respektive hylsa på gångjärnssidan...

Stort tack för idéerna!

/Frippe

Yes...
Korrekt...
Följde diplomats beskrivningar...
/Frippe

S
Frippego skrev:
Yes...
Korrekt...
Följde diplomats beskrivningar...
/Frippe
helt så enkelt är det inte att montera en ny dörr i gammal öppning

Halloj...
Skulle det vara skillnad mot att montera i en ny öppning?

M v H

/Frippe

S
Frippego skrev:
Halloj...
Skulle det vara skillnad mot att montera i en ny öppning?

M v H

/Frippe
faktiskt.
händer att ju äldre desto jävligare

Nåja...
Vår öppning är nygammal. Omreglad för att minska hålet. Får fortsätta justera... vi får dock en ny karm eftersom vår har en stor kvist och en spricka från transport.
Nåt tips inför detta? Funderar på att plugga igen skruvhålen...men hur?

/F

S
om dörren stängs och kan låsas.
så väntar ni på den nya karmen.
varför justera när du ändå skall byta

Tänkte jag kunde öva och försöka förstå orsak och verkan...
:)
/F

• Gilla
1
  • Laddar…
Skillnaden att montera i ett äldre dörrhål är att det kan se ut lite hur som helst allt från underdimensionerade reglar och reglarnas fastsättning till en yta som inte är plan eller att hålet har fel mått mot standard vilket ibland är svårt att kontrollera innan rivning.

Det låter som att du gjort mycket rätt men ibland räcker inte det utan det krävs mer handpåläggning.
Reglarna som karmen fästes i kan ibland vara vridna eller att det finns annat virke som gör anläggningsytan ojämn t.ex panel (förekommer i en del äldre hus att det sticker ut lite brädbitar som gör anläggningsytan ojämn).
Anledningen till att det är gångjärnssidan som man tittar på när liknande fel uppstår är att det är där dörrbladet sitter ledad och det är fel där som ofta påverkar stängning i en nymonterad dörr.
Det absolut vanligaste är felaktig vinkel på bakstycket av karmen och att sedan framstycket trycks in och fästs, detta gör att bakstycket blir vridet och då uppstår det problem du beskriver.

Så länge det går att stänga och låsa utan att dörrbladet skaver mot karmen eller gångjärnen knäcks så kan du invänta det nya dörrbladet då en sprucken karm kan orsaka problem beroende på dess storlek och omfattning.
Det finns ingen orsak att lägga ner massa arbete när du ändå snart ska byta karmen, framförallt nu när det är hyfsat varmt ute.

• Gilla
FrippeFlyer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.