Jag har byggt en inglasad altan med både skjutdörrar och skjutfönster. Det blir ohyggligt varmt vissa dagar som väntat och jag skulle behöva hitta något sätt att vädra på. Helst helt automatiskt och styrt av temperaturen inne i utrymmet.

Har sett att det finns massor av kolv-öppnare för takfönster i växthus, men de verkar ju öppna utåt och ser inte ut att kunna ändras till skjutfönster. Verkar även krävas en del kraft för att kunna stänga ett skjutfönster igen, något som dessa kanske inte klarar. Finns det något liknande för skjutfönster?

Finns det någon annan lösning, kanske en eldriven motor med temperatursensor?

Eller om någon har några andra förslag?

V
Kan du inte gjöra luckor i väggarna med vanliga öppnare?

V volvo51 skrev:
Kan du inte gjöra luckor i väggarna med vanliga öppnare?
Dessvärre inte, finns ingen plats för det..

V
N nakenfest skrev:
Dessvärre inte, finns ingen plats för det..
Det finns självstartande ventiler.
Titta på husvagnstillbehör.

N nakenfest skrev:
Jag har byggt en inglasad altan med både skjutdörrar och skjutfönster. Det blir ohyggligt varmt vissa dagar som väntat och jag skulle behöva hitta något sätt att vädra på. Helst helt automatiskt och styrt av temperaturen inne i utrymmet.

Har sett att det finns massor av kolv-öppnare för takfönster i växthus, men de verkar ju öppna utåt och ser inte ut att kunna ändras till skjutfönster. Verkar även krävas en del kraft för att kunna stänga ett skjutfönster igen, något som dessa kanske inte klarar. Finns det något liknande för skjutfönster?

Finns det någon annan lösning, kanske en eldriven motor med temperatursensor?

Eller om någon har några andra förslag?
Väcker liv i denna tråd då jag är på jakt efter liknande: finns det verkligen inga dörrppnare för växthus/uterum med skjutdörrar? Hittade ts någon lösning?

Tyvärr har jag inte hittat något bra alternativ, men behöver det fortfarande..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.