Hej,
Sedan vi köpte huset och flyttade in har jag hatat vår ytterdörr. Man måste dra igen den ganska hårt för att Yale Doorman ska låsa och detta får till konsekvens att när barnen springer in och ut 10 000 gånger i timman så kastar dom igen dörren så man tror hela huset ska rasa. Inte harmoni.
Så i dag gav jag mig på att justera detta. Och kunde konstatera att den som monterade dörren antingen var full och arg eller totalt inkompetent. I princip inga skruvar mellan gångjärn och foder drar. Träet är så att säga söndergängat. Inte heller den justeranordningen hade tillräckligt grepp för att kunna justera men det gick lösa behjälpligt med ett par brickor. Efter en stunds justerade blev det inte bättre så jag plockade fram det långa vattenpasset.
Karmen är sitter förvånansvärt rakt vertikalt i i den riktning man kan justera med karmskrvarna. Dock så skiljer det drygt 7 millimeter mellan ovankant och nederkant om man står framför dörren. När dörren är stängd sticker den utanför karmen i ovankant och gör innanför i nederkant.
Min hypotes är att detta är anledningen till att den inte vill gå i lås. Jag har försökt justera detta genom att justera lite på slutbläcket utan framgång.
Går det att justera för detta via gångjärnen på något sätt? Sitter Assa 1935-13 på dörren. Det är en hyfsat ny Polardörren så jag orkar inte byta den. Ska jag montera om karmen så blir det ganska mycket jobb med lister både inne och ute så gick det på annat sätt vore det föredömligt.
Sedan vi köpte huset och flyttade in har jag hatat vår ytterdörr. Man måste dra igen den ganska hårt för att Yale Doorman ska låsa och detta får till konsekvens att när barnen springer in och ut 10 000 gånger i timman så kastar dom igen dörren så man tror hela huset ska rasa. Inte harmoni.
Så i dag gav jag mig på att justera detta. Och kunde konstatera att den som monterade dörren antingen var full och arg eller totalt inkompetent. I princip inga skruvar mellan gångjärn och foder drar. Träet är så att säga söndergängat. Inte heller den justeranordningen hade tillräckligt grepp för att kunna justera men det gick lösa behjälpligt med ett par brickor. Efter en stunds justerade blev det inte bättre så jag plockade fram det långa vattenpasset.
Karmen är sitter förvånansvärt rakt vertikalt i i den riktning man kan justera med karmskrvarna. Dock så skiljer det drygt 7 millimeter mellan ovankant och nederkant om man står framför dörren. När dörren är stängd sticker den utanför karmen i ovankant och gör innanför i nederkant.
Min hypotes är att detta är anledningen till att den inte vill gå i lås. Jag har försökt justera detta genom att justera lite på slutbläcket utan framgång.
Går det att justera för detta via gångjärnen på något sätt? Sitter Assa 1935-13 på dörren. Det är en hyfsat ny Polardörren så jag orkar inte byta den. Ska jag montera om karmen så blir det ganska mycket jobb med lister både inne och ute så gick det på annat sätt vore det föredömligt.
Om jag inte har fel så är det kraftiga saker det där. då är det svårt att justera dom. Men eftersom inte karmen står i lod ( kanske bara på ena sidan. Så blir det nog till att släppa på karmskruvarna helt ) om det finns ) på den sida som inte är i lod. och borra nya hål för nya karmskruvar. Finns nog ingen enkel lösning på det hela och ingen genväg heller vad jag vet.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Så tänker jag också, men jag ser en utmaning i att skruva in karmskruvarna 7 mm från där de satt tidigare. Brukar gärna vilja dra i samma hål som förra gången. Less blir man.J jonaserik skrev:Om jag inte har fel så är det kraftiga saker det där. då är det svårt att justera dom. Men eftersom inte karmen står i lod ( kanske bara på ena sidan. Så blir det nog till att släppa på karmskruvarna helt ) om det finns ) på den sida som inte är i lod. och borra nya hål för nya karmskruvar. Finns nog ingen enkel lösning på det hela och ingen genväg heller vad jag vet.
Blir nog att borra nya hål med karmskruvsborr 10 cm från dom gamla och sätta plastproppar i gamla hålen.
7 mm är inte mycket och går att få en snedstyrning och det är kört i det hålet. Att få ankarskruven i absolut centrum är svårt och risk för att ställskruvhålet blir så skadat att den inte biter. Kört igen.
7 mm är inte mycket och går att få en snedstyrning och det är kört i det hålet. Att få ankarskruven i absolut centrum är svårt och risk för att ställskruvhålet blir så skadat att den inte biter. Kört igen.
Sitter karmen felaktigt, dvs snett eller inte i lod är den tråkiga lösningen att karmen ska justeras. I princip justerar jag bara gångjärnen i höjd led och låsblecket så den trycker lagom mot karm.
Bättre att göra det riktigt en gång än att försöka bryta/bända.
Bättre att göra det riktigt en gång än att försöka bryta/bända.
Klicka här för att svara