Hej, se bild för förklaring på hur min utåtgående altandörr med spanjolettlåsning och endast handtag på insidan ser ut. Jag vill behålla det som det är men få till en funktion som gör att dörren håller sig stängd när jag trycker in den utifrån. Har googlat runt på dörrstängare/dörrstopp men hittar ingen bra enkel/snygg lösning på mitt problem, någon som sitter inne med en lösning?
Någon som provat med infälld neodymmagnet i dörrkarmen? Vilken vikt bör de då klara för att få lagom tryck/dragkraft (10kg)? Om det funkar borde det ju finnas något färdigt produkt som passar direkt i std karmskruvhål 14mm kan man tycka?

Altandörr med spanjolettlås och insida handtag, fråga om neodymmagnet för stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr öppen mot husets interiör med synligt handtag inne och inget handtag ute.
Skapa konto

Åker dörren upp av sig själv när den är igensjuten?

T Tompafix skrev:
Åker dörren upp av sig själv när den är igensjuten?
Hej, ja det gör den allt som oftast och blåser det så kan den skadas. Mycket spring i den dörren då barnen året om tar närmsta vägen/dörren till Attefallshuset. Vill heller inte att den står halvöppen pga kyla och skadedjur.

janwide
Neodymmagnet infälld i karm och dörr låter som en kanonlösning tycker jag. Börja med en och sätt fler om det behövs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
janwide
Ser nu på dina pilar att du tänkt sätta magneterna i karmen så att de "drar åt sidan". Finns det plats blir det nog bättre om de kan sättas så att de drar inåt.

Hade exakt samma problem. Insåg att man kunde montera utvändigt handtag också genom att borra igenom karmen och montera ett avsett handtag på utsidan.
Googlade lite och hittade vad jag behövde.
Kunde nog ha specat dörren så redan vid beställningen men insåg inte problemet/behovet då.
Låsning på insidan förstås, monterades samtidigt.

Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
På min balkongdörr är den där pinnen på översidan mellan dörr och karm en dörrbroms. När den var fettfri och rätt justerad fick den dörren att gå "lagom trögt", den blåste inte upp i varje fall.
Sen kom någon på att pinnen skulle smörjas och efter det blåser dörren upp igen (;

Du måste väl sätta handtaget i låst läge för att bromsen ska fungera?

D Dilato skrev:
Du måste väl sätta handtaget i låst läge för att bromsen ska fungera?
Visst ja, det gled ut ur minnet när den "slutade funka"
Men en fristående dörrbroms skulle funka, typ
DÖRRBROMS HABO 1630 ROSTFRI (bauhaus.se)

Hej igen, tack för alla tips!
Dörrbromsen i ovankant fungerar som den skall men går ju inte att låsa då dörren trycks igen utifrån.
Får nog bli att testa infälld neodymmagnet i dörrkarmen som tyvärr får "drar åt sidan" med ca 1mm mellanrum om ingen redan nu helt kan förkasta idén? Funkar det inte att få till lagom tryck/dragkraft får det bli att montera utvändigt handtag som "FDT" skrev.

Bild på en dörr och karm med textanmärkningar och en magnetlås produktbild som möjlig lösning.
Skapa konto

Hej, hur gick det med detta? Sitter just nu i samma fundering.

Hej, provade en kombination av det rödinringade positionerna med limmade/skruvade magneter. Det funkade men inte 100%, går säkert att få till 100%-igt med lite intrimning av magnetstyrka/avstånd men tröttnade och avslutade "projektet" där. Lycka till!

• Magnetiska dörrstopp och magnetalternativ diskuteras för att lösa dörrstängningsproblem; text, bilder och röda markeringar förekommer.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.