P
Pallewea: Egentligen kan problemet delas upp i tre delar eftersom solstrålningen isig inte värmer luft utan ”något” absorberar solstrålningen och i sin tur återutsänder värmestrålning. Så är det tex markytan som värms av solen och marken värmer i sin tur luften. Temperaturen i luften beror således till största delen på markytans egenskaper. I exemplet med ett fönsterparti så kan
8 svar · 3,7k läst
StorDrömLitenBudget
StorDrömLitenBudget: [citat] Det fick bli 43mm foder som vi också har som golvfoder. Det är okej men ser så konstigt ut i mitt tycke när fönsterna inte går in i väggen. Men det är så det här äldre huset är byggt.
2 svar · 2,0k läst
·
Z
Anonymiserad 358496: Börja med dent trixiga hörnet. Gera som vanligt. Klyv fodret på sidan till önskad bredd. Sätt ihop (löst) med överliggarfodret och markera vart sidofodret tar slut (alltså är klyvt). Kapa bort den stumpen. Fortsätt som vanligt på andra sidan. Panga upp. Klart. Gera *inte* i olika vinklar med profilerade foder, profilen kommer inte matcha.
14 svar · 10,6k läst
·
Matthiazw
Matthiazw: Håller på med en tillbyggnad och har gipsat fönstersmygarna på insidan. Men mellan fönsterna i ett fönsterparti sitter dubbla stomreglar som jag ska klä in med lister hade jag tänkt. En fråga, ska man få till någon isolering på/sidan av reglarna innan man klär in dom? Annars är ju dom delarna oisolerade. Ioförsig är det 195 reglar och massivt trä isolerat väl en del med. Blir
0 svar · 1,0k läst
·
O
olo99: Ah nu hänger jag med! Tack för svaren (du är verkligen överallt i alla trådar, grym!!! ) Nästan så man är sugen på testa gör allt själv i sommar! Nu vet jag iaf att det är görbart!
4 svar · 1,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Skär rent överskott och lägg en mjukfog som sedan kan målas eller sätt dit foderlister som täcker mjukfogen.
1 svar · 1,4k läst
·
O
Oskarfaglefelt: Hej! Renoverar källardörren och sätter in ett två-glas isoleringsfönster. Skall jag täta/isolera eller dreva mellan glas och dörr (se bilder) innan lister sätts på plats eller räcker det med lister samt kronlister för att det inte ska bli drag? (Fukt?) Kanske räcker det med fog mellan list och dörr? Sen undrar jag om någon vet om rutan kan ligga dikt an nedtill eller behöver den
0 svar · 905 läst
·
J
JohanLun: [citat] Det där såg ju ovanligt bra ut. Riktigt superbra iallafall på ett foto. Hoppas originaldörrarna ändå kan få leva vidare nånannanstans där behovet av säkerhetsdörr inte finns..
31 svar · 6,8k läst
·
VidarH
VidarH: Det är mest att den har en större risk att slå sig om det är så att den är dåligt förvarad. Typ ställd mot en vägg och handtaget tar i och sedan staplas tunga saker mot dörren. Men det är worst case scenario.
5 svar · 805 läst
J
jonaserik: Jepp ta ner dörren. Du ser till att få in lite bräder under dörren så den snuddar eller skrapar mot underlaget. Det ska vara två staplar under dörren, en i innerkant och en i ytterkant, då kan du lossa gångjärnen. Se bara till att ni år två starka som kan arbeta. Den dörren är tung.
1 svar · 2,0k läst
·
1
123abc: [citat] Finns lättbetongskruvar och tryckfördelningsbrickori byggahus shop. https://shop.byggahus.se/products/lattbetongskruv-100-pack-adjufix https://shop.byggahus.se/products/lattbetongskruv-for-karmhylsa-50-pack-fast https://shop.byggahus.se/products/tryckbricka-fast https://shop.byggahus.se/products/tryckbricka-100-pack-adjufix Dra skruvarna i botten men spänn inte åt dom för mycket för
5 svar · 1,3k läst
1
123abc: [citat] Yale Doorman är certifierade produkter, L3 uppfyller låshus klass 3 SSF3522 och digital låsenhet klass S3 SSF3523 samt EN 14846:2008 grad 3 mot elektronisk manipulation. Doorman classic (V2N) uppfyller klass 2A SSF3522. Det inlägget som drog igång diskussionen handlade om annan låsning som elslutbleck och motorlås, jag nämnde det inte då men då kan det även finnas krav på
298 svar · 116,1k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] (Uppdaterade mitt inlägg)
10 svar · 2,8k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: Har du självdrag i huset kan du dra upp slangen dit
1 svar · 1,7k läst
·
Fairlane
Fairlane: Ah, då är jag med. Jag får åka och kolla vid tillfälle. Stort tack för hjälpen.
17 svar · 5,8k läst
·
Danielssontommy
Danielssontommy: [citat] Tack för tipset med 13/21.. Äntligen! 😅 Försökte lirka med nyckeln fram och tillbaka vid olika lägen, framförallt med 10/14 som Yale doorman instruerar om. Konstigt att de inte nämner det i deras video.
13 svar · 28,6k läst
·
C
cpalm: [citat] Ta ur hela fönstret, det är klart enklast, bara att peta upp sprinten i gångjärnen med en liten tång. Brukar undvika att skruva loss gångjärn. Kan vara svårt att få det 100% när de skall skruvas tillbaka. Vad gäller kittet är det väldigt lätt att spräcka glaset om man inte är försiktig. Själv har jag framför allt gjort bort mig på att lyckas kila in verktyget mellan
9 svar · 2,9k läst
·
P
Per_G: [citat] Precis så sa deras QA. Skitföretag gällande eftermarknaden. Köp ej enligt mig
38 svar · 19,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: Om man smakar på innebörden av ordet "ytterdörr" så antyder det att begreppet avser en dörr som på sin ena sida ska utstå väder, regn, sol, vind som kan förekomma. Om tillverkaren inte klarar att producera ytterdörrar som fyller detta grundläggande så bör de per automatik anmälas till ARN, vilseledande marknadsföring helt enkelt.
9 svar · 6,5k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Hej Den har föreningen ansvar för så den bör du inte röra utan att prata med styrelsen. Ja du har ändå ett ansvar att inte missköta den dörren. Varför undrar du så mycket om dörrar? Mitt tips är att du läser på dina stadgar. /W
9 svar · 2,4k läst
Gcafsylven
Gcafsylven: Inga synkade hål-positioner mellan karm och sidoljus, så undviker i första hand serie-karmhylsa nu. Hittade faktiskt ett kit karmhyls-skruv som var lite kortare från Diplomat som jag tänkte testa med. Det borde gå vägen. Hoppas bara allt är rakt då dörren kommer anpassa sig helt mot sidoljuset som redan sitter fast. Tanken är att inte ha något spel mot sidoljus, därav ingen
12 svar · 3,9k läst
·
U
Uwe H: Jag hade en sådan som insynsskydd på min terrass. Så länge det var vindstilla fungerade det bra. Men tyget fladdrade vid minsta vindpust. Och de var ordentligt fastskruvade. Jag gav bort dem vid något tillfälle och installerade ett insynsskydd i trä.
1 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns lite olika typer av låsbommar för container, dörr etc. Det finns även låsbara spanjoletter, likt de som används till slagportar.
1 svar · 978 läst
·
Bahia199
Bahia199: Vid behandling av trädäck med kisel typ sio, skvätte det medel (kisel) på fönsterruta (altandörr) såg inte mef en gång, nu intorkade vita ränder., som jag inte få bort. Någon som har tips på medel som får bort fläckarna
0 svar · 793 läst
1
123abc: Du måttar och beställer ny https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett Spanjolett ASSA ABLOY.pdf Men den kolven som sitter vid låshuset måste eventuellt flyttas då de inte tillverkas så nära låshuset längre tror att minsta mått är 125mm men lite osäker på uppgiften utan att kontrollera. Det blir även kilkolvar i den nya spanjoletten samt så
1 svar · 2,2k läst
·
R
rosten76: [citat] Hej! Gammal tråd här :) Jag har exakt samma fönster och vill renovera dessa. Löste det sig för dig? Hur gjorde du isf? Tack!! hr
7 svar · 9,6k läst
·
raveper
raveper: Kan ju gå att byta till nyare gångjärn..
5 svar · 2,9k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Hade det varit enkelt floatglas hade det varit enkelt och inte så dyrt att byta glas innan fönsterkittet stelnat. Men kassett. Det var tråkigt. Det finns nog inget bra sätt att få bort repor från sandpapper. Dyr lärdom, att aldrig nudda glaset med sandpapper.
5 svar · 2,3k läst
·
h-man
h-man: [citat] Tack. Jag hade hoppats slippa blanda in låssmed men det verkar vara en djungel för oss outsiders så det är kanske lika bra att kalla in kavalleriet så att det blir ordentligt gjort från början
2 svar · 1,2k läst
·
S
sinuslinus: Varför ville du ta bort spärren?
3 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.