Fönster & Dörrar
Trött på nya idioten: [citat] Har löst det nu med brickor, min dörr är exakt likadan som den som trådstartaren har/hade. Men tror egentligen inte att dörren åkt ned utan tröskeln som är väldigt väderutsatt har svällt, eller kanske en kombination. Men en 3 mm-bricka i varje gångjärn gjorge susen.
tergo: [citat] dörren skall om möjligt sitta i linje med isoleringen i väggen
Samir_88: [citat] Tack för ditt svar, jag fick detta förslag av conrevo nyligen och det var bättre än från Litauen konstigt nog..dessa heter mb-79 undrar vad skillnaden är..
123abc: [citat] Bra att du återkopplade så det inte blir felaktiga trådsanningar. Jag blev lite ställd av påståendet av olika storlekar då jag använt biltemas verktyg och karmhylsor och det har alltid haft samma storlek som andra karmhylsor och karmverktyg. Om man vill finjustera med det verktyget som är för skruvdragaren så går det bra med en fastnyckel/ringnyckel/skiftnyckel. Fördelen med
LeeM: Hej! Jag ska sätta solskydd på min inglasade balkong. Jag lutar åt mig rullgardiner. Funderar nu över om jag ska välja med aluminium på baksidan eller inte. Den firma jag har talat med säger att skillnaden är väldigt liten (så gott som obetydlig), men att prisskillnaden är stor. Jag är dock väldigt känslig för både sol och värme och kan tänka mig att betala mer om det är en
achrisma: [citat] Hej, Vi har ett hus som liknar ert väldigt mycket och har också en sådan ytterdörr (men med glas i) som vi behöver göra något åt. VI har tom likadant handtag som er dörr. Vilka verktyg och produkter använde ni? Har ni gjort något åt kopparplåten längst ner på dörren? Hur ser insidan och dörrposten ut?
JA1334: Hej hej, Har en ytterdörr, pardörr med lite spegellister på utsidan. Dessa börjar nu lossna och jag behöver hitta ett bra sätt att fästa dem igen. Tidigare ägare har spikat fast dem med någon dyckert som rostat igenom färg och allt. Funkade nog för stunden men ser inget vidare ut och har nu såklart rostat sönder. Hur undviker jag samma problem igen? Kan jag bara limma dem och såfall
Trött på nya idioten: Hej, lånar denna gamla tråden. Jag har likadan dörr med samma fel. Dörren skrapar nere i tröskeln på handtagssidan. Dörren ser ut att vara rak i ranen så att säga så tror jag behöver lyfta upp den nån millimeter bara. Är det brickor i gångjärnen som gäller? Nyfiken om trådstartaren löste sitt problem med brickor eller hur gjorde du?
Nickesågen: [citat] Stoppa i en gul eller röd plugg och skär av det överflödiga. Eller pula i tändstickor .
Dahnarius: hallå. vi får in en hel del ljud genom våra fönsterventiler/luftventiler. närmare bestämt denna modell https://butik.elitfonster.se/ventil-titon-tryckvent-4000-389-mm-vit-invandig-del nu till frågan. Är det någon som har erfarenhet med att försöka ljudisolera dessa? Eller kanske rentav har installerat en annan modell av ventil, som är kompatibel i storlek :) ser att elit har denna
fribygg: [citat] Minerit, Cembrit eller kanske bara vanlig galvplåt?
Odi et Amo: Har svårt att tro att fukten kommer ovanifrån. Snarare regn på dörren och stänk underifrån. Montagelim och två plattor så att man kan trycka ihop den med tvingar.
tergo: om det är fuktig trä under plåtblecket kan oxså bero på att där tränger ner lite vatten mellan glaskassetten och fönsterblecket på grund av att gummilisten blivit uttorkad, kan åtgärdas med en liten silikonfog mellan glas och plåt
ullet: Om du är ute efter den billigaste lösningen på det borde det gå att montera en "klassisk" avlång låskolv (som ju går att köpa på t ex Jula eller Biltema) med passande täckbrickor istället för det som sitter där nu. Men då måste du vara mer säker på att hålen i dörren och låskistan passar så det blir snyggt på båda sidor.
mickekarl: [citat] Dra långa skruv genom gångjärn/karm och in i regeln som karmen sitter fast i!
Stefan Bengtsson: [citat] Den grejen har tydligen bytt utseende. Den 5550T jag har liggande i skrivbordslådan ska ha en torx 25. Den nya modellen ska ha en torx 15, eller vanlig flat mejsel. På din bild ser det ut som nya modellen. Torx 15.
123abc: Äldre låshus var inte lika tjocka som moderna låshus så det är inte ovanligt att man måste bredda uttaget lite med ett stämjärn om det är en gammal dörr. Om du jämför det äldre och det nya låshusen så märker du skillnaden.
DaSpookyBoi: Japp, med batteri och koden. Då gick de [citat] Det gick!! Tack för tipset! :)
Huddingebo: Tycker att huset bör hänga ihop. Beror.ju på hur det ser ut i övrigt. I städerna kom nya formspråk tidigare. Ett hus byggt på 30-talet i glesbygd och långt utanför städerna kan mycket väl rakt igenom andas 20-tal. Likaså det omvända, finns det sena 30-tals hus som mer liknar 40-tal. Satt det pärlspont från början? Hur är stilen i övrigt? Få allt att hänga ihop.
J Vos: Jag köpte mina hos lyxfönster och är väldigt nöjd med både kvalitet och kundservice.
Davidw: Men denna länk är ser ju väldigt lik ut mitt trycke i läge och funktion? 😎 https://lasshop.se/produkt/handtag-7405v-med-kod-mattkrom-8x110mm-rak-vanster/
Ironside: Aha! Vad märkligt, markiser verkar generellt sticka ut ca 10 cm på vardera sida av fönstret så det borde inte kunna bli något "glapp", i alla fall inte rent tekniskt om man kör den hela vägen ner. MEN jag har ingen egen erfarenhet, säger du att det är så så lär det ju stämma. Jag får ta en runda till med företaget jag beställt markiser av, kanske får ändra till vertikala.
Davidw: Vad blev det? Jag letar förgäves efter kodlås till utsidan. Det finns ju på Yale Doorman så fattar inte varför inte Code handle kunde gjorts till utsidan. Sen fattar jag inte heller riktigt om det bara finns "vanlig yttedörr" och sen "dörr med spanjolett" för det känns som min altandörr är mer lik en vanlig dörr i att den har handtaget kl 15 och inte 18 när den är stängd. Funkar
tornor: [citat] I aktuell paragraf står att tabellens värden ska EFTERSTRÄVAS, men under allmänt råd står även bl.a. :" Enkla åtgärder för att förbättra byggnadens energieffektivitet kan vara tätning eller komplettering av fönster och dörrar och tilläggsisolering av vindsbjälklag. Om klimatskärmen tätas, bör uteluftstillförseln säkerställas. Vid tilläggsisolering
KW7810: Jag har SP Fönster modell Balans. När jag öppnade fönstret och klickade på barnspärren (som ska se ut så här): [bild] så slutade det så här: [bild] Själva spärren flög iväg och ser ut så här: [bild] I sak gör det ingenting för det är bara jobbigt att trycka på spärren för att öppna fönstret lite mer i rådande värmebölja, men det stör mig när saker går sönder. Är
KLMV: Det funkade bra att stå på tröskeln. Tack för hjälpen. Ibland känner man sig lite dum…