Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Hej!
För att få mitt bygglov kräver kommunen att fönstren i nya utbyggnaden har ett U-värde på högst 1.2 (mått 1.4 x 1.4 trelufts fönster). I övriga huset har jag gamla "fina" fönster från 1800 taket med lösa innerbågar som är renoverade med LE-glas så de har ett U-värde på ca 1.6 enligt vad jag läst mig till på: https://byggnadsvard.se/gamla-fonster-kan-bli-battre-an-nya/ .
Det jag funderar på att göra är att tillverka fönster i samma stil med lösa innanfönster, men att istället för LE-glas sätta i 14 mm 2 glas kassetter med argonfyllning som har ett u-värde på 1.1. Hur räknar jag då ut mitt U-värde på fönstren som helhet så att kommunen blir nöjd? (Sen efter slutbesiktningen och kommunen sagt OK kan man alltid montera ur de lösa innerfönstren med isolerglas och byta ut mot spröjsade med LE-glas
)
(Konstruktionen blir Ytterbågar med kulturglas + ca 70 mm luft + 2 glas argon...)
Bonusfråga, Samma sak med ytterdörren u-värde max 1.2... Vi vill ha en gammaldags trädörr så u-värdet kommer inte att uppfyllas... Funderar på att tillverka en skjutdörr i glas (14 mm med argon U-värde 1.1) innanför den "fina" i trä som man kan dra för... (Glasdörren tänkte jag kunde skjutas in i väggen och den skall självklart vara säkrad med härdat glas eller säkerhetsfilm.) Hur räknar jag på u-värdet på konstruktionen här? (Trä 45 mm luft 200 mm och sen 2 glas argon skjutdörr)
Hoppas någon kan hjälpa mig lite här!
För att få mitt bygglov kräver kommunen att fönstren i nya utbyggnaden har ett U-värde på högst 1.2 (mått 1.4 x 1.4 trelufts fönster). I övriga huset har jag gamla "fina" fönster från 1800 taket med lösa innerbågar som är renoverade med LE-glas så de har ett U-värde på ca 1.6 enligt vad jag läst mig till på: https://byggnadsvard.se/gamla-fonster-kan-bli-battre-an-nya/ .
Det jag funderar på att göra är att tillverka fönster i samma stil med lösa innanfönster, men att istället för LE-glas sätta i 14 mm 2 glas kassetter med argonfyllning som har ett u-värde på 1.1. Hur räknar jag då ut mitt U-värde på fönstren som helhet så att kommunen blir nöjd? (Sen efter slutbesiktningen och kommunen sagt OK kan man alltid montera ur de lösa innerfönstren med isolerglas och byta ut mot spröjsade med LE-glas
(Konstruktionen blir Ytterbågar med kulturglas + ca 70 mm luft + 2 glas argon...)
Bonusfråga, Samma sak med ytterdörren u-värde max 1.2... Vi vill ha en gammaldags trädörr så u-värdet kommer inte att uppfyllas... Funderar på att tillverka en skjutdörr i glas (14 mm med argon U-värde 1.1) innanför den "fina" i trä som man kan dra för... (Glasdörren tänkte jag kunde skjutas in i väggen och den skall självklart vara säkrad med härdat glas eller säkerhetsfilm.) Hur räknar jag på u-värdet på konstruktionen här? (Trä 45 mm luft 200 mm och sen 2 glas argon skjutdörr)
Hoppas någon kan hjälpa mig lite här!
Begriper inte hur kommunen kan ställa krav på separata byggnadsdelar?
Det borde vara genomsnittligt U-värde för hela tillbyggnaden som räknas?
Extra mycket isolering i väggarna om du har dåliga fönster borde funka
Det borde vara genomsnittligt U-värde för hela tillbyggnaden som räknas?
Extra mycket isolering i väggarna om du har dåliga fönster borde funka
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Japp, u-värdet kommer från BBR 9:92 där anges högsta tillåtna u-värden för alla byggnadsdelar...
Tabell 9:92 Ui [W/m2K]
Ui [W/m2K]
U-tak 0,13
U-vägg 0,18
U-golv 0,15
U-fönster 1,2
U-ytterdörr 1,2
Om jag inte följer den tabellen så måste jag göra en energibalansberäkning enligt nybyggnadsreglerna och då kommer massor av följdkrav så som värmeåtervinning mm som är svårt att installera i ett äldre hus.
Ui [W/m2K]
U-tak 0,13
U-vägg 0,18
U-golv 0,15
U-fönster 1,2
U-ytterdörr 1,2
Om jag inte följer den tabellen så måste jag göra en energibalansberäkning enligt nybyggnadsreglerna och då kommer massor av följdkrav så som värmeåtervinning mm som är svårt att installera i ett äldre hus.
Det finns formler hur man kan beräkna fönstrets U-värde. Man tar då hänsyn till karmens U-värde, glasets U-värde, köldbryggor osv.
Vanligtvis är det fönstertillverkaren som anger fönstrets U-värde (U_w) som är relaterat till ett standard mått.
Här är en länk (på tyska) med en del formler enl. EN/ ISO stadard (i falla att du vill veta exakt)
https://www.ift-rosenheim.de/docume...nitz.pdf/d2777011-547d-4f84-a027-b4399b978043
Vanligtvis är det fönstertillverkaren som anger fönstrets U-värde (U_w) som är relaterat till ett standard mått.
Här är en länk (på tyska) med en del formler enl. EN/ ISO stadard (i falla att du vill veta exakt)
https://www.ift-rosenheim.de/docume...nitz.pdf/d2777011-547d-4f84-a027-b4399b978043
Jag ska bygga ett nytt hus och använda gamla renoverade ytterfönster plus nytillverkade innanfönster med energiglas. Varken byggfirman eller konsulten som hjälpt mig med upphandlingen har sagt ifrån; jag har fattat det som att de bara ska lägga till mer isolering!Åsa Lund skrev:
Det är bara krav på U-medelvärde, så du kan ha pissdåliga fönster men då måste du kompensera det på väggar/tak/golv.J Jakan skrev:
I aktuell paragraf står att tabellens värden ska EFTERSTRÄVAS, men under allmänt råd står även bl.a. :"B Betula_Pendula skrev:Japp, u-värdet kommer från BBR 9:92 där anges högsta tillåtna u-värden för alla byggnadsdelar...
Ui [W/m2K]
U-tak 0,13
U-vägg 0,18
U-golv 0,15
U-fönster 1,2
U-ytterdörr 1,2
Enkla åtgärder för att förbättra byggnadens energieffektivitet kan vara tätning eller komplettering av fönster och dörrar och tilläggsisolering av vindsbjälklag.
Om klimatskärmen tätas, bör uteluftstillförseln säkerställas. Vid tilläggsisolering förändras kondensationspunkten i konstruktionen. Regler om hur detta ska beaktas finns i avsnitt 6:92 respektive 6:95.
Yttervägg: Skäl för att medge ett högre U-värde kan vara om t.ex.
- – endast en del av en yttervägg berörs eller
- – det medför att användbarheten av en balkong minskar avsevärt.
Av tekniska skäl kan det vara olämpligt att tilläggsisolera vissa väggkonstruktioner.
Vid utvändig tilläggsisolering bör det övervägas hur detta påverkar byggnadens karaktär,
detaljer såsom dörr- och fönsteromfattningar, samt relationen mellan fasad och takfot respektive sockel. T.ex. kan fönstren behöva flyttas ut för att bibehålla husets karaktär. Vid invändig tilläggsisolering behöver konsekvenserna för byggnadens invändiga kulturvärden klarläggas.
Fönster: Fönstren är ofta av stor betydelse för hur byggnaden upplevs och dess kulturvärden. Skäl för avsteg från kravet på högsta U-värde kan vara om fönstren tillverkats speciellt för att tillgodose byggnadens estetiska värden eller kulturvärden. Ursprungliga fönster bör endast bytas om de kan ersättas av fönster som med avseende på material, proportioner, indelning och profilering är väl anpassade till husets karaktär. Fönster kan också ha så betydande kulturvärden att de inte bör bytas om det inte finns synnerliga skäl. Istället bör andra åtgärder vidtas för att öka värmemotståndet." - Min markering med fet stil, det är med andra ord felaktigt handlagt av kommunens handläggare.
Klicka här för att svara