Hej!
Har lite frågor gällande vår altandörr som börjat krångla. När vi ska stänga den är det som om den ”skrapar” i nedtill. Skulle därför behöva justera den på någotvis. Vet någon hur man gör det eller vad det kan bero på?
Alternativet är att köpa en ny altandörr och behöver då ta hjälp av snickare då vår nuvarande dörr har andra mått än de som finns på marknaden nu. Dörrkarm innermått: höjd: 201,6 cm, bredd 96,8 cm.
Känner mig fullständig handfallen här hemma så svar tas tacksamt emot
se bilder nedan för att gör det lite tydligare.
Visa bilaga 419132 Visa bilaga 419133 Visa bilaga 419134 Visa bilaga 419135
Har lite frågor gällande vår altandörr som börjat krångla. När vi ska stänga den är det som om den ”skrapar” i nedtill. Skulle därför behöva justera den på någotvis. Vet någon hur man gör det eller vad det kan bero på?
Alternativet är att köpa en ny altandörr och behöver då ta hjälp av snickare då vår nuvarande dörr har andra mått än de som finns på marknaden nu. Dörrkarm innermått: höjd: 201,6 cm, bredd 96,8 cm.
Känner mig fullständig handfallen här hemma så svar tas tacksamt emot
Visa bilaga 419132 Visa bilaga 419133 Visa bilaga 419134 Visa bilaga 419135
Hej, bara att justera karmen (gångjärnen eller karmskruvarna), ingen ny dörr behövs 
Finns säkert på youtube någon video som visar hur man gör, det är busenkelt, tar lite tålamod och tid
Har du några vita "pluppar" på karmen, isåfall pilla bort en och tag en närbild på skruven under så kan man se vilken typ av karmskruv du har.
Återkom om du behöver mera detaljerad info
Finns säkert på youtube någon video som visar hur man gör, det är busenkelt, tar lite tålamod och tid
Har du några vita "pluppar" på karmen, isåfall pilla bort en och tag en närbild på skruven under så kan man se vilken typ av karmskruv du har.
Återkom om du behöver mera detaljerad info
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
För att bedömma vilken åtgärd som krävs behövs en bild med stängt dörr. Om glipan i under och överkant är jämt och rakt kan du bara lifta ur dörren och lägga en bricka över handelen av gångjärnet. Enkelt och billigt . Är det sned då kan det krävas andra åtgärder såsom tex justering av karmskruvar. I värsta fall har dörren blivit sned men det är mindre troligt.
Lycka till!
Lycka till!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar, här kommer en bild på skruven. Ser ut som 6-kantsnyckel av nåt slag?John Smith skrev:
Hej, bara att justera karmen (gångjärnen eller karmskruvarna), ingen ny dörr behövs
Återkom om du behöver mera detaljerad info![]()
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Först låt oss veta var det tar i och om glipan är onödigt stor på andra sidan.
Hänger dörren snett eller är karmen (stympad) pyramidformad?
Protte
Hänger dörren snett eller är karmen (stympad) pyramidformad?
Protte
den tar i längst ner till vänster (tittat utifrån) Och jag vet ej om det är karmen eller dörren som är orsaken. Är det mäta karmen uppe och nere som gäller eller?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tar det i på gångjärnssidan eller tryckesidan.
Sidan nere till vänster eller undersidan mot tröskeln?
Med två ribbor/stickor mät och jämför diagonalerna i karmen.
Protte
Sidan nere till vänster eller undersidan mot tröskeln?
Med två ribbor/stickor mät och jämför diagonalerna i karmen.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför starta en ny tråd då du redan har en annan med bilder och goda förslag?
https://www.byggahus.se/forum/threads/juster-altandoerr-som-skrapar-emot-karmen.380276/
Protte
https://www.byggahus.se/forum/threads/juster-altandoerr-som-skrapar-emot-karmen.380276/
Protte
För att förtydliga;Hällvetet skrev:
Den inre skruven är den som håller hela karmen i husets konstruktion.
Den yttre skruven är enbart skruvad i karmen, det är den som man normalt justerar med. Men i extrema fall kan man behöva ändra infästningen med den inre skruven, tex om den yttre inte har marginal nog för att fixa justeringen.
Det finns garanterat bra filmer på youtube som visar hur man gör, tror det är lättare än att läsa hur man gör, en film säger mer än en miljon ord
Min dörr va likadan, lyfte ur själva dörren å lade lämpliga brickor på gånggärnet,så att dörren lyfts upp en bit.runjes02 skrev:
Hej!
Känner mig fullständig handfallen här hemma så svar tas tacksamt emotse bilder nedan för att gör det lite tydligare.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Hej, lånar denna gamla tråden.
Jag har likadan dörr med samma fel. Dörren skrapar nere i tröskeln på handtagssidan. Dörren ser ut att vara rak i ranen så att säga så tror jag behöver lyfta upp den nån millimeter bara. Är det brickor i gångjärnen som gäller? Nyfiken om trådstartaren löste sitt problem med brickor eller hur gjorde du?
Jag har likadan dörr med samma fel. Dörren skrapar nere i tröskeln på handtagssidan. Dörren ser ut att vara rak i ranen så att säga så tror jag behöver lyfta upp den nån millimeter bara. Är det brickor i gångjärnen som gäller? Nyfiken om trådstartaren löste sitt problem med brickor eller hur gjorde du?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden