J
joakimbrodd: Tack för tipsen! Gick kanon att lossa skruvarna med en slagskruvmejsel 👍
11 svar · 6,0k läst
·
K
Kristofferjönsson: Hej! Håller på att förbereda inför fönsterbyte i min villa från 1976. Den har utvändig tegel fasad och invändiga ytterväggar i betong. Mitt största bekymmer är hur man korrekt och enkelt utför detta byte ? Jag bytade altandörr i köket förra sommaren och detta vart ett rent helvete och få bra infästning med karmskruv / plugg osv. Hur gör en erfaren snickare/fönstermontör vid en
0 svar · 836 läst
·
BirgitS
BirgitS: Här är en tabell där man ser vad dörrtillverkarna har tänkt sig att öppningsmåttet ska vara för olika dörrblad/karmstorlekar: https://www.swedoor.se/tips-och-rad/mattabeller-innerdorrar
4 svar · 1,3k läst
·
H
HMY: Hej 👋 jag har en fråga ang val av material för våra fönster. Fönstren är limträ. Både utvändigt och invändigt sitter det lister ist för fog. Nu ska jag slipa fönstren, och täta dem osv. Listerna utvändig behöver bytas ut, jag har köpt furu som jag ska såga + slipa till. När jag tog bort gamla listen så började jag fundera hur jag ska täta mellan? Silikon ? Fog? Listen
3 svar · 1,3k läst
·
E
Elnovis: Jag har hört ryktas att när Leksandsdörren har för mycket beställningar och inte hinner med så importerar dom den Polska dörren Viljandi och sätter Leksandsdörrens logotyp på den. Finns det någon här inne som kan bekräfta om det är sant eller ej?
0 svar · 2,2k läst
K
Klabbis 3000: Har tröttnat på träfönster som bara ruttnar och vill kolla upp detta med PVC -fönster. Var kan man köpa sådana till lågpris? Detta gäller fönster som sitter i veranda/uterum så energivärde och liknande är inte särskilt viktigt. Behöver bara vara basic och billigt i det här fallet.
0 svar · 1,4k läst
D
Daniel 109: Traktor med lastare underlättar ju.
4 svar · 1,9k läst
F
Fågelmatare: Så smått ska vi byta fönster från tämligen gamla sådana, sitter nu och tittar på säkerhetsfönster och noterar att det finns en uppsjö varianter och tillverkare. Morups, Elitfönster, Hammerglass osv. Jag söker en slags jämförelse av dessa, vi talar öppningsbara fönster, någon som har en uppfattning kring dessa och andra tillverkare?
0 svar · 756 läst
mrsnhp
mrsnhp: Om fönstren ska bytas inom några år skulle jag inte oroa mig. Vårt hus hade många spruckna rutor när vi flyttade in. Det saknades kitt på många ställen och färgen flagade överallt. Det hade nog varit så i väldigt många år. Det blev fukt och kondens mellan glasen i flera fönster, men det berodde nog mer på dåliga tätningslister än på sprickor i rutorna. Kondens kan rinna ner
2 svar · 874 läst
·
P
Peter321: [citat] Funderade lite mer på detta. Så som listen sitter/satt i första bilden, skyddar den då verkligen betongkanten..? Den satt ju en dm in på golvet och täckte inte själva kanten.
3 svar · 835 läst
·
S
sinuslinus: [citat] Det var lite så jag tänkte.
17 svar · 1,8k läst
·
C
CHUL: Hej. Tänker byta fönster i köket till öppningsbart. Idag har vi två fast fönster med vädringslucka emellan. Vi skulle vilja ha ett stort fönster istället men det blir 220 cm brett (100 cm högt) och jag är lite orolig att det kommer att kännas vekt och rangligt. Någon som har erfarenhet av stora öppningsbara fönster?
0 svar · 737 läst
Hep
Hep: En fasadtvätt är oftast inte ”lite vatten”, så det kan vara en bra inpassad dörr som trilskas några dagar efter en onaturlig blaskning. Lite som att man räknar med översvämmade ytor vid ”hundraårsregn” även vid nyplanwrade områden.
4 svar · 920 läst
Demmpa
Demmpa: Från när är huset/garaget? Låter som riktigt gammalt mått. Med dörrblad på 87,5×192 så kan i bästa fall en 10×20 passa, eller så får du gå ner till 9×20, eller såga upp dörrhålet. På en 10×20 dörr är dörrbladet 924×1940 samt karmyttermått 985×1985 å på en 9×20 dörr är det 824×1940 samt karmyttermått 885×1985. Ta bort dörrfoder och försök mäta storleken på
2 svar · 752 läst
U
Uven89: Hej! Ska byta fönster på huset i helgen och senare tvätta, skrapa och måla fasaden om runt 1 månads tid. Kan man låta filmen vara kvar så man slipper tvätta dom efter fasadvask och målning? (Har sett skräck exempel på nya fönster efter fasad tvätt som ej blir rena igen) Solen ligger på hårt på dagarna på dem flesta nybytta fönster. Har förstått att filmen kan "bränna" fast
0 svar · 441 läst
D
DREJAR2020: [citat] Hej igen Jag har fixat det idag.. blev perfekt. Tog bort spanjoletten knackade till de uppböjda pinnarna vid kilkolvarna fräste ur på karmen höjde blecken på karnmen. Sprutade Silicon spray . Sen funkade det perfekt. Ring om ni behöver hjälp..
7 svar · 30,9k läst
·
G
Gornor Ulragh: [citat] Hur gick det?? Löste ni det? Sanna problem !
4 svar · 3,7k läst
Oldboy
Oldboy: Det kan vara idé att göra om allt från grunden om hela fönstret har dåligt kitt. Annars kan man alltid lappa och laga det som är löst. Det brukar dock inte hålla så länge, men det går snabbt och man kan köpa sig ett gäng år genom några sådan "quick fix". Om inte det mesta kittet är hårt och sprucket eller borta så behövs en kittlampa för att det ska gå någorlunda smidigt
1 svar · 1,1k läst
·
R
RichardRR: Hus från 1964. Lättbetong med puts. Har tagit borta gamla ytterdörren och betongglasparti och ersatt med ny ytterdörr samt reglat upp vägg där betongglaset var. Nu ska det färdigställas men lite osäker på hur jag ska göra. Tanken är att det skall monteras panel på den högra delen (där det är plyfa nu). Dock är jag osäker på i vilken ordning jag skall göras vad. Om vi börjar i
0 svar · 1,4k läst
·
R
RichardRR: Jag hade samma problem och tryckte in TEC7 (mjukfog). Vågade inte skumma då jag inte kunde hitta så smala munstycken till fogskummet.
3 svar · 2,3k läst
O
Onlycasanova: [citat] Jag tror det du säger stämmer väldigt bra om att det är en termisk spricka, efter att jag tog bort första maskeringstejpen såg fönstret helt ut, men eftersom jag inte hade mer täckplast så använde jag mig av en bit kartong som jag tejpade bara nedersta halvan med för insynsskydd för inbrott tills jag köpte mer täckplast. Dagen efter när jag skulle ta bort kartongen såg jag
4 svar · 3,3k läst
·
D
dadam: Hjälp! Vi har ett stort fönster i hemmakontoret som ligger mot en gård med stor förskola. Ljudisoleringen på fönstret är enligt instruktionerna 39 dB (bifogar ID märkningen för fönstret, själv förstår jag inget av det). Går det att få rummet ännu tystare på något sätt, antingen byte av fönster eller täcka fönstret på något sätt. Barnen är ute i princip mellan 8-17 varje
0 svar · 1,1k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Jo påminner lite om hur pvcfönster monteras
3 svar · 1,1k läst
·
M
mattie_river: Hej! Har någon rekommendationer/erfarenhet/tankar om vilken fönsterleverantör man ska välja rörande pris/kvalitet etc? Det ska vara inklusive montering. Av kostnadsskäl blir det förmodligen aluminiumklädda fönster men helst skulle jag vilja ha även bågar och karm i aluminium, dvs hela "stommen" (men de brukar vara dyrare). Tack!
0 svar · 693 läst
G
Gunman: [citat] Stort tack för tips! Bottenstycket (om jag har hittat rätt komponent) buktar lite, men inte på den platsen där det kärvar. Får kolla vidare!
3 svar · 2,8k läst
·
K
Keld: Jag gjorde så här: [bild] Lite infällt och klinker som fönsterbräda, även höjt med ett halvt lecablock för lite markfrigång. Lite industrikänsla, men mycket snyggare än det murkna fönstret som satt där innan. Nackdelen är att det inte isolerar jättebra, är väl motsvarande det gamla tvåglas som satt där innan. Det finns block med bättre q-värde men dom kostar.
5 svar · 3,4k läst
·
1
123abc: Maybe a handle with a lock. There is also certified childproofing equipment that can be added to the window.
1 svar · 945 läst
·
Demmpa
Demmpa: Är dörrkarmen i lod och i våg? Justering sidled dörrblad kontra karm görs med insex-/torxskruvarna, två per gångjärn samt höjdled med insex-/torx undet täcklock i yttre delen av gångjärnen.
1 svar · 1,2k läst
·
B
Boende45: Det kan också orsaka spänningar av en felaktig installation av fönstret där det tex finns en dörr eller liknande bredvid som vid öppning/stängning orsakar att fönstret spricker.
19 svar · 3,2k läst
·
T
Tompafix: [citat] Slipa, spackla, slipa och sedan måla
1 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.