Biltema säljer 14mm diameter karmhylsor 28 och 38mm långa med tillhörande karmhylsskruv. Är dom jämförbara med Adjufix?
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/karmhylsa-2000045460
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/karmhylsa-2000045460
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Monterade en altandörr med karmhylsor och skruv från Biltema igår. De såg likadan ut och funkade lika bra som de jag tidigare köpt på Hornbach, tror de kom från Thuresson fastening.
Du ska ha T40 torx till skruvarna.
Du ska ha T40 torx till skruvarna.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Om du inte köpt redan skulle jag rekommendera en insexnyckel du kan sätta fast i skruvdragaren för själva karmhylsorna också. Så fantastiskt mycket lättare att dra fast, och justera hylsorna med skruvdragare än för hand. Sen kan man ha en handhållen nyckel för finjustering om man inte är lätt på avtryckarfingret. Är det bara för ett fönster eller dörr spelar det kanske ingen roll. Jag gjorde på ett helt hus, och det sparade mig mycket tid.
Jag hade två storlekar hemma jag kunde kapa och använda i skruvdragaren.
Jag hade två storlekar hemma jag kunde kapa och använda i skruvdragaren.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Produkter som diskuteras: "Adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Jodå, exakt så är det. 👍
Dessutom har inte Biltema några 11mm insexnycklar vad jag kunde hitta i butiken.
Men de har ett 11mm specialverktyg för 44,90 som är tänkt till detta.
Monterings- och justeringsverktyg Artnr. 20-661
Dessutom har inte Biltema några 11mm insexnycklar vad jag kunde hitta i butiken.
Men de har ett 11mm specialverktyg för 44,90 som är tänkt till detta.
Logga in
Skapa konto
Monterings- och justeringsverktyg Artnr. 20-661
borde vara 10 mmO skrev:
Utvändigt består Indu-Prog karmhylsa av en 20 mm sexkantplatta samt den M16-gängade förankringsdelen. M16-gängan gör att karmhylsan passar utmärkt till såväl karmar av aluminium och stål som karmar av trä. Inuti Indu-Prog Karmhylsa finner man en invändig 10 mm sexkant.
https://www.essve.com/sv/produkter/karminfastning/karmhylsa/indu-prog-karmhylsa/indu-prog-karmhylsa/
Bästa svaret
"borde vara 10mm"
Varför det tänkte jag när det står hos Biltema att det är 11mm? Och vad har ESSVEs mått med Biltemas att göra?
Så skeptiskt förvirrad kollade jag igen på Biltemas hemsida. Jag hittar endast måttet på ett ställe, nämligen i spec för verktyget, 11mm. Inget för hylsorna.
Så med tilltagen skepsis tog jag till den säkra metoden för att få veta. Jag mätte Biltemas hylsor och verktyg.
Dimensionen hos Biltema är 10mm.
**** OBS OBS OBS ***
INTE 11mm som Biltema anger på sin hemsida.
Och som jag felaktigt skrivit i några inlägg ovan. Och som jag tyvärr inte får/kan redigera/korrigera.
**** OBS OBS OBS ***
Så då är det kanske som det borde, då. Samma mått på hylsorna från Adjufix, ESSVE och Biltema.
(Om man nu menar att det är OK med fel info på Biltemas hemsida förstås🤣)
Varför det tänkte jag när det står hos Biltema att det är 11mm? Och vad har ESSVEs mått med Biltemas att göra?
Så skeptiskt förvirrad kollade jag igen på Biltemas hemsida. Jag hittar endast måttet på ett ställe, nämligen i spec för verktyget, 11mm. Inget för hylsorna.
Så med tilltagen skepsis tog jag till den säkra metoden för att få veta. Jag mätte Biltemas hylsor och verktyg.
Dimensionen hos Biltema är 10mm.
**** OBS OBS OBS ***
INTE 11mm som Biltema anger på sin hemsida.
Och som jag felaktigt skrivit i några inlägg ovan. Och som jag tyvärr inte får/kan redigera/korrigera.
**** OBS OBS OBS ***
Så då är det kanske som det borde, då. Samma mått på hylsorna från Adjufix, ESSVE och Biltema.
(Om man nu menar att det är OK med fel info på Biltemas hemsida förstås🤣)
Redigerat: