13 019 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
Ny träfasad - grundolja?
Ja, snart dags att måla alltså...
Tänkte först använda Fluggers täcklasyr 98 men efter folksams test har vi övervägt att välja Teknos Nordica Eko istället.
Hursomhelst, Flugger rekommenderade att grundolja allt virke först, sen grundmåla en strykning och sedan två strykningar med färg.
Men när jag var inne och skulle köpa hem Teknos så menar de på att det räcker att olja ändträ och gärna vindskivorna, inte allt trä alltså. Sedan en strykning grund och två strykningar färg.
Det låter ju schysst att slippa en strykning på det mesta, men räcker det tror ni? Hur har ni gjort?
Tänkte först använda Fluggers täcklasyr 98 men efter folksams test har vi övervägt att välja Teknos Nordica Eko istället.
Hursomhelst, Flugger rekommenderade att grundolja allt virke först, sen grundmåla en strykning och sedan två strykningar med färg.
Men när jag var inne och skulle köpa hem Teknos så menar de på att det räcker att olja ändträ och gärna vindskivorna, inte allt trä alltså. Sedan en strykning grund och två strykningar färg.
Det låter ju schysst att slippa en strykning på det mesta, men räcker det tror ni? Hur har ni gjort?
Jag var och köpte färg till min nya fasad i går, jag köpte alcro Bestå med tillhörande system (grundolja +grundfärg) på grundoljeburken står det att jag skall olja ändarna + eventuella sprickor i trät. jag skall ha stående panel, så gon i affären sa att jag kan ställa ändträt som kommer vara neråt i en hink med olja i c:a 5 minuter så hinner trät suga upp tillräckligt och liute till. sedan torka av överflödet och måla efter 30 minuter. men som sagt, det är säkert olika system för olika tillverkare, kolla vad som står på burken eller fråga där du köper färgen.Trampe skrev:Ja, snart dags att måla alltså...
Tänkte först använda Fluggers täcklasyr 98 men efter folksams test har vi övervägt att välja Teknos Nordica Eko istället.
Hursomhelst, Flugger rekommenderade att grundolja allt virke först, sen grundmåla en strykning och sedan två strykningar med färg.
Men när jag var inne och skulle köpa hem Teknos så menar de på att det räcker att olja ändträ och gärna vindskivorna, inte allt trä alltså. Sedan en strykning grund och två strykningar färg.
Det låter ju schysst att slippa en strykning på det mesta, men räcker det tror ni? Hur har ni gjort?
Din Teknos butik har rätt: Det räcker att grundolja med Nordica grundolja på ändträt och ca 15 cm upp för att lägga ett lager med Nordica Grundfärg över det. Måla sedan panelen 1 gång sätt upp och ev grunolja och grundmåla all nu rena träytor som blir genom avsågningen.
Lycka till
Anders
Lycka till
Anders
Klicka här för att svara