Fasad
Beppo: Jag skulle säga att det kan nog stämma hyffsat men då räknar dom nog allt arbete och snittar över ytan. Så arbetsinsatsen för att putsa en yta är 1h/kvm med allt. Jag hade färdigskruvad aquapanel ca ´75 kvm som putsades av 2 pers på 4 dagar. 2*8=16 16*4=64h Då skötte jag maskering och avmaskering själv vilket säkerligen tog mig resterande tiden. Då spacklade dom skarvarna mellan
Mangan: Första momentet när jag bygger mitt däck blir att fästa bärlagret i husgrunden (någon form av putade block). Regeln som skall fästas är 45x170. Vad bör man använda för skruv och plugg? Lutar åt någon form av fasadplugg men blev lite osäker när man läser diskussioner om nylon vs expanders.
EmmaJ: Vi har en sån där målarställning som målar brädorna på löpande band, panelen skall alltså grundmålas inomhus, ev. också första strykningen beroende på hur praktiskt det blir...
pejo82: Så dags med tips nu ;) Nämen, det vart Essve Corrseal trallskruv, vart riktigt fint och lär nog hålla alla tiders.
knz: Är det någon som har målat om en fabriksmålad plåtfasad? Vill hemskt gärna ha en annan färg på min:rolleyes: Just nu sitter färgen väldigt bra men det är bara det att det är fel färg. Hur underhållsfritt blir det om man målar om?
Skaune: [citat] Hoppas att det har gått bra med er projekt. Jag ser mitt hus när jag rev bort gamla träpanel, så fanns asfabord där bakom panel, och de asfabord ser jag inte någon har skarvat utan bara lägga tät varandra och några fanns springor (dvs öppet mellan ca 5-10 mm) såg jag. Det här hus var fabrikfärdiga byggde år -72. Så idag vet jag inte vad som är rekommendera. Men jag ser att
ama3282: Hur gör man när man spikar liggande panel. Är det någon som har tips på: - Hur man börjar - Hur gör man vid fönster / överbläck Jag har spikat stående panel tidigare och där kan man justera avståndet efter behov eftersom ribben täcker. Vid liggande panel med fas lägger man ju allt kloss i kloss. Börjar man nerifrån eller börjar man vid ett fönster. Hur gör mman ovanför
Husletaren55: Vi håller precis på att måla om huset med färg från Teknos. Vi målar med en ljust beige nyans på en tidigare orange fasad och det täcker väldigt bra. Färgen är lätt att måla med. Den har klarat folksams test också.
andersmc: Det blir vmk "tårta på tårta". Det blir varken bättre eller sämre, du bara slösar material och arbete.
Per Eskilsson: Va kul att finns fler än jag som tycker det är viktigt med skarpa rörvinklar. Jag är till och med så nördig att jag vill ha fogen inåtvänd, precis som det var förr (i alla fall här i Skåne där hängrännor sällan fryser igen). Men jag tror inte finns någon riktig gammal standard på just det avstånd du frågar efter. Förr i tiden anpassade man stuprören efter gesimser med mera.
Marlen Eskilsson: Hej Pålpan, Jag är helt novis på det här med murning och putsning. För några år sedan när jag lagade ett litet hål i vår fasad smetade jag på något som hette Husfix om jag inte minns fel. Men jag kom och tänka på något jag läst om nyligen. Serpo 131 Ytongputs C. C bruk är tydligen mjukare än A respektive B-bruk och borde därmed vara mer lämplig för lagning.
Carl54: Har haft plåtslagaren här idag, han använde "blyplåt" för att ansluta skorstensplåten till tegeltaket. Kan man måla blyplåt, och i så fall med vad?
hheheh: Om vi bortser från målning som oftast inte är så lämplig att göra på hösten, är det ok ha en vägg öppen in till isoleringen utifrån sett och sen bygga igen den med vindskydd och extra isoleringsskiva och sen panel när klimatet är som det är på hösten/senhösten? Hur stor är risken att bygga in fukt osv?
snuttjulle: [citat] Håller jag inte alls med om. Många i bekanskapskrettsen som varit hem hos mig har blivit förvånade när man säger att man har plåtfasad. Syns inte alls om man inte tittar nära. Men finns det att få tag på idag?
robowich: Vi vill putsa huset så att vi får en ojämn böljande och lite antik look. Vi talar inte om grov gräng utan lite böljande ojänheter som gamla kalkade hus på Gotland och Öland. http://www.svedbergs.se/se/showroom/svea http://www.svedbergs.se/se/showroom/svea/svea-70-aska http://www.svedbergs.se/se/showroom/svea/svea-70-sot //Robert
Danne031: Spritputsen har bitvis släppt på ena sidan av huset och planen var att slå på träpanel i år. Men planer ändras och andra projekt kommer ta tiden i anspråk, så frågan är hur illa det är.. Tar huset skada av att rätt stora bitar av spritputsen är borta? Det gör ju alltså inget att putsen under tar lite stryk om så är fallet, träfasad SKA upp, bara inte i år.
Bjuran: Hej! Skulle vilja ha lite tips om grundoljning/grundmålning på ytterpanel. Är i farten med att byta panel på huset. Använder Jotun Visir grundoljning med pigment. Grannen hävdar att träet rör sig mindre och spricker mindre om man även oljar in baksidan på brädorna. Olja hela brädan är ju ingen nackdel med är det någon som vet om det är ok med visir med pigment i?
jivanoff: Jo, det är sant... kan vara så att jag inte sett det materialet då min "webläsare" är inställd på butiken i stan. ( Uddevalla ) Och där finns inte det materialet. Måste erkänna att jag inte ens kollat om man kan handla på postorder på Byggmax....
pitufina: du ska kontakta beijers betong och fasad avdelning i häggvik. mycket trevlig och kompetent personal. dom kan garanterat hjälpa dig
tihimas: Jag har just målat panel på uterummet med butinox futura. En vattenburen täckfärg med alkyd om jag har fattat rätt. Jag har hört att man inte kan måla båda sidorna av en bräda med täckfärgen eftersom brädan inte kan andas då. Uterummet skall vara kallt och jag skall bara måla panelen och reglarna på insidan. Vad skall jag välja för färg på insidan? Tack
rossen: [citat] Det känns betryggande. Fortfarande ovanligt med svart så jag möts ofta av skeptiker som framhärdar risker som sprucken panel och hävdar/tror att temperaturen i huset stiger.
Amatörbyggaren: Är inte en gammal grundregel att man skarvar så högt upp som möjligt.? På så sätt får man mindre regnvatten till skarven.
caskade: Vilket färgfabrikat skulle du rekomendera till att måla röd fasadtegel med LyckeKonsult?
Fransberg: Hej! Vi är sugna på att byta ut vår faluröda fasadpanel och vill gärna ha en "ofärgad" träpanel. Min fråga är: vilken typ av virke är bäst att använda? Lärkträ är ju snyggt, men finns det andra alternativ? Kan man använda "vanlig" hyvlad plank och olja eller behandla det? Kan någon ge ett ungefärligt löpmeterpris för lärkträ, samt eventuella andra alternativ? Någon som har
Jan-Å: Oavsett om Du drar upp markavloppet och målar (så gjorde jag) eller låter Plannjarören gå ner över grunden så är det enligt min åsikt klart snyggast att rören har samma färg som väggen. Så färgmässigt tycker jag Du ska göra som Du planerat.
Jens_H: Inga som helst problem med att laga sprickor och lite håligheter med Målarfog för utomhusbruk. Observera att det ska vara för utomhusbruk. Då är den antimögelbehandlad. Dessutom så ska du ju måla över den med Beckers Perfekt som håller i upp till 15 år... Kör på Beckers målarfog!!