Fasad
Jens_H: Vad trevligt att du använder din monockel för en gångs skull 5.2racing... :D Menade ju naturligtvis perfekt täcklasyr.
peppo10: Hej, Jag har ett hus från 1951 med putsfasad,ganska grov puts. Nu är det så att jag har en balkong med pelare och putsen har släppt på några ställen. Vad ska man använda för att fixa till det?
bax: Veckebo Såg & Hyvleri i Korskrogen kanske...? Eller Vemhus Bygg i Vemhån, de brukar kunna fixa det mesta.
Jens_H: Det ska inte vara några problem med att pensla på olja. Så länge det är en gund-/impregneringsolja går det bra. Glöm inte att grunda trät ordentligt med trägrund innan målning.
LaraM: Folksam har gjort en undersökning om olika färger http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest/saharhollfargerna Forskningsrapporten innehåller en himlars massa färgers hållbarhet mm mm mm Även jag har fastnat för Demidekk optimal =) /LaraM
Jan-Å: Jag ska spika likadan panel på garaget och jag hade inte några andra planer än att bara spika på längd för längd och skarven blir på den regel som passar. Jag kan inte se att det finns någon bättre lösning men det får vi väl se nu när Du frågat :)
johamn: Hade ett företag här idag på morgonen, och de trodde det var gamla hästmyreangrepp.. Men det fanns inga tecken på att det fanns kvar längre iallafall. Så nu är det bara att snickra på =) Mvh J
Johan7w: Vi har planer på att skaffa ett väggväxthus, men oroas av risken att få fuktskador på husväggen. Tanken väcktes när vi såg att grannens fristående växthus ofta har kondens på glasväggarna. Vad händer då i ett väggväxthus, när växthuset är varmare än huset (och håller hög fuktighet), kommer kondensen att hamna innanför vindpappen och där kunna orsaka mögel ?:confused:
Mats Sundin: Vi har ett trähus där vi tagit ned notläkten och skrapat fasaden. Vi kommer att grunda/täckmåla med Alkydoljefärg på fasaden utan notläkt. Därefter kommer vi att grunda den nyköpta notläkten och sedan spika upp den. Eftersom notläkten kommer från brädgården har den högre fuktkvot än fasaden, Vår granne täckmålade direkt vilket fick till följd att färgen mellan fasad och
therese75: Vi tog bort eterniten på vårt hus för några helger sedan. Vi har dock inte ett så stort hus, 1,5 plan på 84 kvm, våra plattor var väldigt stora 0,8x3 m. Det tog min sambo och mig ca 1,5 timme per sida och plattorna höll trots att de var så stora. Vi vattnade plattorna innan vi tog ner dem, använde skyddsmask och drog ut spikarna med bräckjärn och hammare. Man behöver inte plasta in
Jens_H: Prova färgborttagningsmedel eller värmepistol.
Jens_H: Det är väldigt bra att ha när man ska upp på stege och vill ha händerna fria. Står man på marken och målar går det lika fort att doppa med pensel direkt i burken. Observera att Quick Brush fungerar bäst med akrylatfärg.
Johan Gunverth: Kan ju vara bra att grunda med en blandning av silikatprimer (vattenglas) och färg först. Silikatprimern brukar först spädas med vatten 1:1 och sedan i med 20% i färgen. Det är dock olika recept från olika tillverkare. En grundning som drar in bättre med andra ord.
Bj: jo det är så att den förra ägarn till mitt hus var så smart när han målade kortsidan på grunden använde han Täckande färg som ine andas! o nu får jag stå för följderna med fukt utgjutelser o pusst som släpper! jag undrar hur fasen får jag bort denna färg jag ska ju putsa om grunden hade jag tänkt o måla med RÄTT färg! eller kan man ju blanda pigment i putsen! så slipper man
Jan-Å: En målare sa till mej att duggregn var det perfekta förhållandet för att måla fönster i.
The Tor: Vad är det för underlag? Vilken typ av puts sitter där idag? Varför har den gamla putsen trillat av? Hur gammal är putsen? m.m.
svindeln: Tack för bra råd, tror att den klarat sig hittills pga att innerväggen är väldigt tunn. Så det får bli luftspalt och kan då lika gärna lägga på 45 mm isolering samt flytta ut fönstren. En del jobb men säker bra för framtiden. /Anders
buster m: Vertikal luftning är helt ok eftersom du redan har 10 mm spalt. Hade räckt med 0.5 mm. Beroende på hur mycket bottenbrädorna torkat före montering, kan man oftast spika dem kloss mot varandra. De torkar ändå isär och lämnar en vertikal luftning av sig självt. Har du dessutom Falu Rödfärg som Hans säger, behöver du absolut inte bekymra dig. Galant!
johan124: Tack för tippsen, det blir nog att grunda brädorna innan uppspikning ändå. Mvh Johan
perso: Vi har ett Hjältevadshus som vi byggde 2007. Detta marknadsfördes till oss (av säljaren) som färdigmålat. I leveransbeskrivningen står att fasad behandlas; 1 gång olja, 1 gång grund och 1 gång färg. Det var först vid övertagandet som byggledaren sa att de rekommenderade att man skulle stryka en gång till. Som jag nämnde ovan, det stod ju att det bara var målat en gång i
Immobil: Kolla närmsta jaktbutik eller Granngården (om den heter så fortfarande).
KnockOnWood: [citat] Hej Jimmy, jag tycker jag känner igen det där från mitt eget garage. Och jag misstänker att de förra ägarna har målat över brädor som har börjat ruttna, eller kanske målat med väldigt tät färg, som det har ruttnat under. Det fanns sådana färger i plastfärgens barndom, och man hade inte lärt sig att grunda riktigt. Kontrollera genom att peta i dem med kniv, och byt de
Kadahl: Nordsjö Tinova VX ska vara samma som Demidekk Optimal, alltså en alkydoljemodifierad akrylfärg. Det är ingen lasyrfärg med andra ord.
Fishermansfriend: Vart får man tag i fjällpanel 28x150mm.Verkar inte finnas någonstans.Inte ens i dom stora virkesleverantörernas virkeslistor finns dom?hjälp!
eva renoverare: Hej! Har ett 2 familjshus från 40 talet som har puts som original men fick tilläggsisolering och gult tegel under 70 talet. Det ser inte vackert ut och jag vill av enbart kosmetiska skäl byta fasad eller färg. Finns det någon därute som har målat sitt tegelhus med silikatfärg? Blir resultatet bra? Har pratat med några färgaffärer här i Karlstad och frågat om men de vet något hus som
Rotselleri: Hej, ska måla om huset och alla fönsterlister nu till sommaren. Har ett speciellt hus med många in- och utbyggnader samt att baksidan är ojämn bergsgrund som sluttar ifrån huset. Dessutom är det ett tvåvåningshus som är 8 meter på högsta höjden. Jag ska ta dit en fasadexpert för bedömning hur det ska målas. Fasaden är i mycket gott skick. Ingen färg verkar flagna någonstans.
Jens_H: Jag antaqr att det är ungefär lika många som gillar den som inte gillar den. Man får helt enkelt välja färgtyp på magkänsla.
JSBN: Hej jag sökt runt lite på forumet och hittat liknande trådar men ville väcka allt för gammla trådar. Vi har nyligen flyttat in i vårt nya hus (mars) en enplans villa från 67. huset var i mexitegel från början men pga. fukt i stenen har dom rivit ner tre av sidorna, tilläggsisolerat och klätt med trä istället, jag vill nu klä den sista sidan och undrar om det är en bra idé att
kuse: Säg att väggen ser ut som följer från knut till knut. Knut - Vägg - Fönster - Vägg - Dörr - Vägg - Knut Vid varje "vägg" mät ut och sätt panelen jämnt fördelat på måttet som blir. Det kommer högst sannolikt bli olika mått för varje "vägg" men dessa avvikelser kommer du inte kunna se när lock och färg är på plats.