Undar om det finns någon tillverkare som har färgprov som man kan byta färg på fasad, tegel, fönster etc som man kan ladda ner till datorn så man har ett litet hum om vad man skall välja?

I Photoshop kan man ersätta färger på olika föremål i en bild t ex på sitt hus.
//Bosse

Hur gör jag då, var finns programmet? Vet att frågan är dum men jag har inte full koll på detta med program osv...

H
Photoshop finns att köpa men det finns också gratisversioner på nätet.
Tänk bara på att färgnyanserna stämmer inte helt med verkligheten när du tittar på skärmen.

Redigerat:
Skulle vara försiktig att välja färg via datorn. De flesta skärmar visar "fel" färg. Finns kalibrerings apparater att köpa, men det känns som att det är lättare att hämta färgprover. En apparat för att kalibrera en skärm kostar från 1000kr och vill du få korrekt utskrift så blir det runt 5000kr.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7143609

H
Alla färgbutiker har väl PMS färger (Pantone) numera tror jag.
Man får ett hum om färgerna på skärmen även om nyanserna kan skilja sig pga skärmarnas olika kalibrering, sedan är det färgkartor som gäller.
Photoshop och Illustrator ger bra färgåtervinning.
Powerpoint och liknade skall man aktas sig för när det gäller färger och texter,
där kan det bli helt fel.
Även kalibrerade skärmar klarar inte heller av allt. :p

Redigerat:
HEM2121 skrev:
Alla färgbutiker har väl PMS färger (Pantone) numera tror jag.
Man får ett hum om färgerna på skärmen även om nyanserna kan skilja sig pga skärmarnas olika kalibrering, sedan är det färgkartor som gäller.
Photoshop och Illustrator ger bra färgåtervinning.
Powerpoint och liknade skall man aktas sig för när det gäller färger och texter,
där kan det bli helt fel.
Även kalibrerade skärmar klarar inte heller av allt. :p
PMS är, för övriga trådens info, ett system för kulörer inom tryckbranschen. Pigmenten som används för att återskapa PMS kulörer i tryck är långt ifrån vad som används inom färgindustrin. Därför är det inte alltid lämpligt / möjligt att återskapa dessa i målarfärger.

Förslagsvis kulörmatchar man själv, eller butiken, mot närmsta standard NCS. Det finns även halv-pålitliga konverterare på internet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.