K
Kadahl: Vi har ett 1½-plans 70-talshus i tegel med gavlar (övre plan) i träpanel (lockpanel med ytter- och innerpanel). Det ska målas om i sommar men nu har vi sett att ovanför fönstren på nedre plan, där det sitter bleck, har någon enstaka planka i ytterpanelen tagit upp fukt (kanske från snö som legat på blecket) och murknat. Vi har inte möjlighet att byta all panel eller hela plankan
0 svar · 1,2k läst
B
BorasBen: Hej allihop nu är det dags att måla vårt nybyggda hus som levererades transport grundat so dom kallar det. Virket är ju väldigt grovsågat och då till min fråga.. Hur slipar jag lämpligast virket för och få en slät obehandlat yta som sedan skall laseras?????
0 svar · 1,9k läst
C
Cyphera: Den där liknelsen med "bilen som stått ute hela vintern" har jag hört från varenda en som förespråkar fasadtvätt! Intressant faktum Vad jag har förstått är grundmålningen "bra", när vi pratade med färgtillverkaren så frågade de särskilt vilken husleverantör vi hade haft och jag antar att det berodde på att de ville veta vem som gjort grunden. Vi har fortfarande inte bestämt oss
5 svar · 2,1k läst
J
jonas i: Hej och tack för svaren. Känns som det landade rätt bra där då. Återstår att se hur det blir :)
3 svar · 1,5k läst
R
rudy: Vi planerar och bygga ett svart trähus. 2-plans. Nu undrar jag lite för och nackdelar... Bygger det avsevärt mycket mer värme osv... Dela gärna med er med vad man bör tänka på. Tack
0 svar · 2,9k läst
V8dc
V8dc: Tackar för svaren! Ja, det skulle behövats målats för flera år sedan. Åtminstone söderväggen. De andra väggarna ser helt ok ut. Och torrt är det! Går relativt lätt att borsta. Jag kommer alltså borsta med en piasavakvast och eftersom det är lockpanel så tar jag rotborsten där kvasten inte kommer åt.
6 svar · 8,2k läst
M
MLundberg: Hej jag har ett hus som är byggt 1913, fasaden som är tegel är ditsatt på 60 talet, har varit puts från början tror jag. Teglet har frostskadats och fogarna är dåliga så vi har tänkt byta ut allt ihopa, Jag skulle vilja få tag i gammalt tegel från 1910 talet, är det nått man ska tänka på när man skaffar sådant tegel, jag har tänkt mig röd/-brun tegel. Vad ska man tänka på,
0 svar · 2,3k läst
K
kemis: Svärfar var en gammal betongarbetare och blandade när han levde snabbt ihop olika putsbruk. Förstod då inte riktigt vad han höll på med. Finns färdiga KC B och C att köpa där man bara häller i vatten. Men varför betala ett överpris för vanlig sand och konka hem sand i säckar när man kan få det tippat i en hög på tomten för 0,25:-/kg. En KC C kostar på Byggmax 1,92:-/kg Köper
0 svar · 11,9k läst
G
gb79: Akrylputs?? vi har ett hus som är byggt i isoleca och sen putsat med ett grundningsbruk, och sen 10-15mm utstockningsbruk. på detta vill vi nu ha vit strukturputs. tilläggas skall att det även finns altanstolpe o div som är klätt med mineritskiva. jag kan inte riktigt tyda denna tråden som ett enhälligt svar. fungerar akrylputs bra för mig? materialet är från polen, kommer inte ihåg
21 svar · 17,0k läst
MathiasS
MathiasS: Detta är 22x145 panelbrädor + 45mm fasad notläkt. Tror läkten är 16mm tjock. http://www.mugglo.net/ute/PICT1279.jpg Foder är 100mm breda, 120mm nedkapat.
6 svar · 5,8k läst
A
AngL: Hej! Ja det är inte lätt när inte alla inblandade vet vad som gäller. Det enda råd jag kan ge dig på färgsidan är att måla med Beckers Elit träfasadfärg som får en yta som är väldigt lik slamfärg. En helmatt oljefärg som är vattenburen. Kolla med närmsta butik. Lycka till!
1 svar · 1,1k läst
R
redwinefan: Vi målade sommaren 2006, grannen 2003 , med Putsfärg alltså. Oljefärgen är från 2001/2002.
6 svar · 7,6k läst
J
Jens_H: Jadu, det blir nog inte många burkar Demidekk Optimal sålda i hans butik med det priset.
8 svar · 5,8k läst
J
Jens_H: Det stämmer till viss del, men eftersom det var 18 år sedan du målade sist så skulle jag vilja påstå att det är ganska vanskligt. Om det kommer uppstå problem kan jag till 100% inte säga, men risken finns där. Sen är det ju din fasad det handlar om och den är ju trots allt väldigt dyrbar. jag hade i alla fall grundat ett varv innan för att vara på den säkra sidan.
3 svar · 4,5k läst
Mattias L.
Mattias L.: Här finns en del plåt: http://www.birgittasplat.se
13 svar · 8,6k läst
J
Jens_H: Jag tycker att du ska använda dig av en produkt som heter "Prick-Fri". http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=17 Blanda upp den med vatten i en lågtrycksspruta och spruta över fasaden. Vänta sedan 24 timmar och tvätta av med vanlig fasadtvätt. Efter det låt torka och sedan måla. Du kanske ska överväga att byta färgtyp för det växer mer på en täcklasyr än på
1 svar · 10,1k läst
J
Jens_H: Det finns ju gröna, röda och vita alger. Vita och röda är mer vanligt på tegelfasader, takpannor och marksten. Om du ska måla om fasaden tycker jag du ska använda en Alg och mögeltvätt för att ta död på algerna och möglet på fasaden. Denna typ av tvätt bleker ner och mattar ner fasaden när du sköljt av det. Ska du inte måla om så tycker jag att du ska använda ett medel som
1 svar · 3,6k läst
yxet
yxet: om du inte har luftspalt bakom idag så vore det en utmärkt ide att ta bort gammla panelen dit med luftspalt på med ny panel.eller sätt ut en annons virke bytes mot skrap hjälp....kanske räcker till målning me skratt
6 svar · 16,0k läst
yxet
yxet: utan att ha sett ert hus så skulle jag gissa att det inte är någon fara med fasaden,normal skötsel så tror jag att det är lugnt.huset har väl sett ut som det gör ett tag vad jag förstår
1 svar · 2,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag har 7,5m långa (nya) brädor på en del ställen på huset. :cool: ...men att föredra midjan för utseendet skull är ju helt OK. Det finns ju många gamla hus med snickarglädje som har ursprunglig horisontell panel. Värre är det om man hemsk gärna vill ha "midjelöst" och förutsätter att det är omöjligt nuförtiden.
11 svar · 30,9k läst
J
Jens Skaarup: Jeg har lagt nyt vasstak på og skiftet bræddebeklædningen, så nu er turen kommet til den reverterede del af facaden. der er pudset ned over fundamentet både på nord- og sydside. jeg behandler det pudsede med silikatfarve da der er brugt cement i pudset og ret store sten som fyld (Lavet i 1970erne) Kalk fæstner ikke på facaden. Min fråga er: Skal den nederste del af det pudsede også
0 svar · 2,9k läst
·
S
salestam: Själv ska jag tilläggsisolera och sätta ny panel, dels för att slippa allt arbete som skrapning osv.. sam att det är smidigare att måla trä´t på backen eller inomhus, en vägg itaget.. :) Dom pengarna målaren kostar, får man tilläggsisolering, panel + pengar över för...
4 svar · 4,3k läst
F
Fryslagg: Hjääälp! Har sprickor i några av mina eternit plattor, vad ska jag göra? köpa nya, spackla eller vad? Har iaf bestämmt att spara mina plattor, lite charmigt enligt min mening! Vet att de finns eternit kopior att köpa, men vart och vad kostar det?:) Tacksam för svar!:)
0 svar · 1,8k läst
M
magni: Hej, Jag har ett kallgarage med väggar av lättbetong. Dock så har de inget skyddande lager av puts utan är endast målade. Dessa väggar börjar nu spricka och färgen flagna på vissa ställen. Har tänkt att jag skulle laga dessa och sedan putsa och måla hela garaget. Är det någon som vet något bra sätt att laga sprickorna på? Behöver jag avlägsna färgen innan jag lägger på puts?
0 svar · 2,9k läst
C
CJO: Hej, Har just köpt ett hus från 1961 med bärande tegelfasad. Funderar på att öppna upp en sida och sätta in ett skjutdörrsparti. Fasaden är dock bärande..... Huset ligger i Huddinge. Några goda råd och erfarenheter?
0 svar · 1,8k läst
M
Mr Painter: Hejsan.. Har ett lösvirkeshus från -59 Har en fråga om en åtgärd på huset... Någon gång under tidens gång så har det blivit skummisolerat... lite spontant enligt mig... det har borrats genom fasaden..här och där... Tog bort knutbrädorna och där var det fullt med denna isolering Min frågor är följande.... ska det inte var en luftspalt mellan pappskivan och yttervägg? Vad
0 svar · 2,3k läst
·
K
kuse: Hej, Håller själv på att spika stående panel, hua så varmt det är :) Jag har 145 mm både som under bräda och som lock men tekniken är ju den samma. Börja från ett fönster och ut till väggen. Räkna fram hur många underbrädor du behöver sätta samt med vilket mått (underbrädabredd+mellanrum), märk ut på väggen spika upp under brädorna i lod. Kolla denna länken superbra, mata
1 svar · 7,1k läst
J
Jens_H: Latexfog går att använda, men den är inte antimögelbehandlad. Då är det bättre att använda sig av en målarfog för utomhusbruk som också är övermålningsbar.
5 svar · 2,0k läst
P
pirko: Har ett hus med trä och tegelfasad. Kortsidorna i tegel och långsidorna i trä. Vad ska jag täta med i skarven mellan trä och teglet? Har en massa getingar som gillar att bygga bo där.. Känns som att det är en onödigt bred skarv.. Tack på förhand..
0 svar · 2,6k läst
F
fremar: Ok, fast jag har ingen cirkelsåg, även om det nog blir nästa elverktygsinköp :) men just nu så blir det nog bara att måla de få kvm med panel som är utsatt för regn om det blåser mot sydväggen. De är bara de två gråmålade ytorna plus ungefär lika mycket till. Resten av framsidan är under altanens tak.
4 svar · 8,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.