Swappe
Swappe: Tjo! Som rubriken lyder, kan man slamma/grunda (serpo 103 rödgrund) nu i höst och vänta med att näta och slänga på grovputsen till i vår när det är varmare. Anledningen är att få det vindtätt i år, men inte riskera något med tjockputsen mtp temperaturen ute. Någon som vet om man kan slänga/pensla på rödgrunden med kalkborste, eller om det måste slås på med slev? Tacksam för
0 svar · 1,6k läst
P
Preke: Vi drog ut brädrona så att det gick att få upp en plåt ca 3-4cm bakom panelen och sedan beställde vi färdigvikt plåt som gick ner till offerbrädan och över den och ca 2 cm nedanför den. Det blev jättesnyggt och är tydligen jättebra ur fuktighetssynpunkt. Det blev alltså snyggare och bättre.
4 svar · 4,4k läst
S
snickar_lasse: Tjenare ! På bilden är det ceder. Jag blir allt mer tveksam till behandling utav cedern. I området där Ceder trä Väst håller till, finns en del fasader att kolla på. En nyoljad ceder fasad är kanon fin o se på. En torr obehandlad ceder fasad blir med åren silvergrå,(blöt mörk).
2 svar · 3,6k läst
·
K
kajsavarg6: Tack igen, ja jag tänkte inte på att man kanske inte fick ha något kompleterande, men som sagt ide´n har väl isåfall varit en kassett i öppenspisen. Men som sagt det här är ju inom tätbebyggt område så det är kanske inte så bra... sen så har jag förstått nu att man kan få problem med ventilationen i huset med fjärrvärme? Vi har gått omkring i hela huset samt källare å vind
5 svar · 1,4k läst
N
Novisfixaren: Har varit en del diskussioner kring Wagner W 665 färgsprutan här på forumet. Jag undrar duger en sådan till att måla en putsfasad med t.ex Beckers putsfärg. Det står att färgen går att sprutmålas. Mycket tacksam för svar!
0 svar · 3,4k läst
Y
Yrrol: Okaj, gör sprickorna större... uppfattat...:) Och ja, jag hade en murare här som hållt på i 40år som inledde med att fråga "vad hade du tänkt använda för puts, bara åkt och köpt första bästa på haraldnyborg?" -"ja det kanske jag hade gjort" svarade jag lite försiktigt.. hehe Sen informerade han mig vilka sorter jag behövde... :)
3 svar · 3,3k läst
R
richmoijn: Hej, Har ett problem som måste lösas illa kvickt. Huset ska kläs om med stående-liggande-stående panel. Mellan de 2 lägre (stående-liggande) kommer det ligga en 120mm bräda med ett plåtbleck ovan. detta plåtbleck kommer ju agera fönsterbleck på väldigt många ställen. I köket däremot är fönstrena 5 cm högre, detta innabär ju att det blir ett glapp mellan blecket och fönstret.
0 svar · 2,4k läst
A
AndersS: Åter igen, prata med grannen. Min åsikt och handlande utgår alltid att hitta en lösning. Du kan säkert "hävda" din rätt och grannens ansvar men i vissa fall så blir inte lösningen vad man förväntat sig. Så ta det lugnt prata med grannen, det är för mycket av att annans ansvar och egen rättighet. I mitt jobb strävar jag efter att "lösa" saker så att båda parter är nöjda vilket
9 svar · 5,6k läst
FredrikR
FredrikR: Har man bara en glipa, bör den säkert vara 20mm, men har man glipor mellan varje bräda i takfoten lär 12mm funka fint! :)
6 svar · 4,3k läst
F
FredrikFiskare: Se till att fixa bra ventilation, både gavelspetsventilation (rejält tilltagna) och takfotsventilation, typ mögelstopper mellan varje takstolsfack så är det nog ingen större risk för mögel..
4 svar · 1,6k läst
S
hokanp: Mest troligt så har du förstärkning av armeringsjärn i fogen mellan teglen. Denna har rostat och svällt under åren. I så fall bara till att riva ned och mura om med rostfria "stegar". Har bytat övanför alla mina förnster huset byggt -63. Är det detta felet så räcker det med ommurning
1 svar · 1,9k läst
B
byggarenomad: Hej Bable, Skall bygga garage och behöver lite liggande panel så jag är intresserad av att köpa. Finns det något kvar?
10 svar · 14,0k läst
·
N
Nygge72: Hej jag vet inte riktigt hur jag skall förklara detta. Men jag söker skivor (husbeklädnad) som har sten i sig så huset ser ut att vara gjort av senmatrial. Vet någon var man kan finna sånna skivor? (Gärna en sida på internet så man kan kolla och se priser) Hoppas någon förstod vad jag är ute efter =)
0 svar · 2,1k läst
R
rodkluna: Hej Kemis! Hoppas allt gått bra med putsningen. Vore intressant att veta hur det gått, samt vem du pratade med för att få ner priset till den nivån? Har själv en del av huset som ska putsas så småningom...
8 svar · 12,9k läst
A
alacs: Var på en husvisning igår där någon annan spekulant ondgjorde sig över att det bara var klent "fasadtegel" på huset, inte som han uttryckte "riktigt" tegel. Vad är det för skillnad? Har försökt söka på nätet, men hittar ingen vettig jämförelse. När jag ur minnet uppskattar tjockleken, och jämför med grannens tegel kan jag se att det förmodligen skiljer ca 1,5 cm i tjocklek, och
0 svar · 959 läst
A
alacs: H_L grått är itne alls ett tråkigt alternativ. Finns mänger av snygga nyaners i grått! J.A - tack, men beige går tyvärr bort. Tycker att beige är en relativt tråkig och intetsägande färg. Dessutom är ett hus 2-3 hus bort beige. KristinaRT - tack för färgkoder. Ska kolla om det blir aktuellt!
4 svar · 9,6k läst
J
Jan-Å: Nu är det lite sent att skriva nåt förstås men jag skulle valt plåt. Har haft aluminium på taket till första huset och det var känsligt för mekanisk påverkan, blev lätt bulor och hål och sånt, tålde knappt fiskmåsar. Kan ju har blivit bättre sen dess.
2 svar · 4,4k läst
M
mamell: Det är ju det man hoppas, att det är fel på putsen, då är det "bara" att putsa om. Men vad menas med "inget rutmönster efter regn"? Det är två års garanti enligt putsaren, men för ursprungliga fel gäller tio års reklamationsrätt enligt KtjL.
2 svar · 1,6k läst
K
Krawk: Finns ett medel som heter "Klotterbort" att köpa. Fungerar iaf på sprayfärg och tushpenna utan problem. Tegel är möjligen lite lurigt eftersom det gärna suger upp den lösta färgen. Ska tydligen underlätta om man blöter stenen runtomkring först så att den inte suger så mkt. En variant kan vara att suga bort den lösta färgen med våtdammsugare, inget jag har provat men det borde
5 svar · 6,4k läst
F
fremar: Håller på att byta brädorna/vindskivorna runt takutsticket på ett platt tak på garaget. Garaget är inte rakt nånstans och jag får ihop hörnen helt exakt. Gersågar hörnen i 45 grader, men det är inte så lätt att få det att stämma exakt på millimetern med 7,5 meter långa brädor :) Har grundoljat och målat brädorna 2 varv innan jag spikar upp dem, men vad bör jag använda för
0 svar · 1,3k läst
A
Amatörbyggaren: Det här är kanske inte ett tips, men om du har asfalt eller tex betongplattor närmast husväggen så kan den bli mer utsatt pga regn som studsar upp under den stående panelen och fukten sugs in. En tidigare granne hade det problemet, han sågade av den stående panelen längst ner och lade en liggande bräda istället, naturligtvis med plåt och droppkant. Nu har det nog inte gått så långt
7 svar · 2,7k läst
E
Eriksson76: Hej! Jag bor i en bostadrätt och vi ska göra en fasadrenoverings snart och då frågade de om man vill bygga ballkong. Vi har fransk balkong så dörr finns ju redan men jag undrar ungefär hur mycket det kostar och vilka alternativ det finns för en liten ballkong. Hade varit tacksam för hjälp! ha de bra
0 svar · 4,3k läst
Ada
Ada: Nu kan jag svar på min egen fråga angående kvaliten på putsen. På vissa sidor var den fin men på västersidan puldveriserades den när vi drog ut spikarna. Ganska tidigt bestämde vi oss för att tilläggsisolera 8cm minealull och sen lägga på tjockputs. Vi fick en annan överraskning när vi tog bort eterniten och det var en elak fuktskada vid trappan pga att betongtrappan legat emot
8 svar · 2,0k läst
O
OMLAJA: [citat] Mm, om det ändå alltid vore så väl... :rolleyes:
24 svar · 9,3k läst
·
C
Cadillac_58: Hade nästan glömt bort denna tråd. Ett antal dagar efter mitt inlägg hade nästan all beläggning regnat bort, och det som inte regnet kom åt gick att skölja av med vanligt vatten. Skulle tro att det var för fuktigt ute när vi målade. Ville bara klargöra detta så att ingen drar några förhastade slutsatser angående färgtillverkaren.
6 svar · 3,1k läst
M
molarin: [citat] Nu kanske någon hittat lite större siffror någonstans?
4 svar · 8,2k läst
T
Tulipa: Jag gillar röda tak, klasiskt! Men jag vet att de flesta föredrar svarta :-)
4 svar · 1,1k läst
tesssiless
tesssiless: Jag håller inte med vitt är riktigt snyggt! Gul eller orange känns lite way back!
11 svar · 37,8k läst
pernitta
pernitta: Hej! Mitt hus är något äldre. Siporexplank nertill (om det nu kallas så) och träpanel på gavelsnibben. I år var det dags att byta ut panelbrädorna vilket innebar att vindskivorna måsta demonteras. Och jag valde att skruva upp ny panel i samma färg som den ursprungliga, jag ville ha kvar huseta utseende. Ny panel blev 145 mm underbrädor och 95 mm lock. Valde en överlappning som gav ett
2 svar · 6,2k läst
R
roblof: [citat] Ok då kan jag slappna av och njuta av resultatet :-) Tack skall ni ha
6 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.