Byggahus.se

Montage av droppbleck

16k läst  25 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag håller på att hjälp min far med att byta träfasaden på gavelen.

Mina bekymmer gäller då droppblecket över fönstret. :confused::(:(:(

Fasaden är uppbygd på följande sätt .

1. Längst in är den riktigt gammal brädvägg (troligen orginal fasad).
    2. Vindskydd (Asfaboard)
    3. Spikregel 50x25 liggande på 20mm distans platta.
    4. Underbräda
    5. Lockbräda/Lockläkt.

6. Droppblecket instucket under asfaboarden och ut över foderbrädan på fönstret.

Underbräda och lockbräda/lockläkt sågade med droppnäsa med 20mm mellanrum ned till
    droppblecket.

Montaget i djupled är fullständigt klart för mej.

Men hur gör man med underbrädan där droppblecket sticker ut horisontellt.

Första underbrädan kommer ju 20mm från fönstersidan , sedan kommer sidofoderbrädan.

Den övre foderbrädan kommer ovanpå allt och täcker ändarna på sidofodret, och till sist droppblecket som sticker ut en bit utanför övrefoderbrädan.

Måste man såga ett spår för droppblecket i underbrädan, och i så fall hur gör man där plåten tar slut ?

2. T
    Medlem Nivå 1
    Jag ser att det är en del som har läst detta, men där är tydligen ingen som vet hur man ska göra.

Jag kanske helt enkelt ska strunta i droppblecket.

3. B
    Anonym
    kan du visa på bild hur har tänkt

• Svara
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu kan ju inte jag titulera mig snickare, inte ens expert, :D

Men jag sågade ut med sticksågen i fasadpanelen med 15 graders lutning (även om nu MathiasS tycker det är helt förkastligt*) precis så mycket att överblecket med sin gavel får plats. Ja att jag typ precis kan skjuta in blecket där, men nu var det fasadbrädan som monterades sist.
    Jag kan försöka ordna med en bild så småningom.

*Mathias förespråkar 17grader, om jag inte minns fel ;)

Redigerat 8 okt 2009 19:08
  5. T
    Medlem Nivå 1
    Vi kör med 20 grader.

Det du sågade ut var det så stort så att det var ett mellanrum på 20mm mellan droppbleckets ovansida och underbrädans droppnos, eller var det bara en tunn skåra ?

Och hur gjorde du vid bleckets gavel ? Använde du någon mjukfog ?

För vi kommer förmodligen också montera dom fasadbrädorna sist.

För övrigt så är jag tacksam för det svar jag fick.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Då är ni lika förtappade själar som jag är :surprised:

Överblecket vilar på övre foderbrädan.
    Den fasadbrädan (i mitt fall är det stående mälarpanel, dvs inte underbräda + lock) som gränsar mot överblecket, ville jag inte såga av i onödan, så där har jag jackat ur;
    Så det är nån enstaka mm mellan undersida av överbleck och nedre delen av jacket.
    Så det är nån enstaka mm mellan bleckets gavel och sidan på urjackningen.
    Så det är ca 20mm mellan ovansida av blecket (inte gaveln) och ovansidan av urjackningen.

Sen är det panel hela vägen ovanför blecket, denna är sågad så höjden nederkant linjerar med urjackningen jag beskrev tidigare, dvs all panel slutar ca 20 mm ovan bleck.

Jag har inte fogat på något vis, inte än iaf.

Jag tror mer på att undvika t.ex. plåt som ligger mot trä, eller diverse fogmassor osv, om det inte är väldigt befogat. Jag är rädd för att vatten lätt sugs in kapillärt och fastnar med ytspänning. Med 2mm spalt fastnar inget vatten och trät torkar jättefort.
    Men jag kan ha fel. :surprised:

• Laddar…
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ....Micke_L, ditt hus kommer ruttna fortare än du trodde var möjligt!

8. T
    Medlem Nivå 1

Nu blev jag lite orolig, för just det förfarandet som Micke_L har gjort var något som farsgubben och jag har spånat lite på.

Vad är det som gör att det kommer ruttna fortare ?:eek:

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag är ganska säker på att det beror på att jag har 15 grader och inte 17 grader på droppnäsan, eller hur Mathias? :D :D :D

Det har redan börjat, det har redan börjat... ;)
    Bilder kommer ... :)

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Exakt så. Sjukdomsinsikt är första steget till bot. Nu är det bara att sticka ut å kapa om alla vinklar till 17 grader.

..... ;)

11. P
    Medlem Nivå 7
    20 grader är väl lite för mycket!!! Jag har hört 17 grader. Vet dock inte om detta har någon betydelse.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Då har du hört det här på forumet, eller hur.
    Jag tror Mathias är den enda 17-graders-missionären i världen ... :p

(Självklart har det ingen betydelse)

edit: (Eller f'låt mathias, visst har det betydelse ... ;))

Jag är inte ens helt säker på om det spelar roll att kapa helt rakt, men pga osäkerhet gör jag droppnäsa ... :)

Redigerat 9 okt 2009 13:03
  13. T
    Medlem Nivå 1
    Ojoj.

Ni skrämde verkligen upp mej där. :p

20 grader eller 17 spelar mindre roll. Jag har för mej att det står på något informationsblad
    från någon träförening att det ska vara 20 grader. Jag kan ha läst fel så kanske där stod 20mm.

Går allt som det ska (vilket det förmodligen inte gör (vi har bägge starka viljor och är envisa gubben och jag )) så kommer vi att börja montera panel så smått nästa vecka.

Det tar ju lite tid för grundolja och första färglagret att torka också.

14. P
    Medlem Nivå 7
    Att kapa av "rakt" skall man ju inte göra under några som helst omständigheter, då kommer vattnet inte att droppa av.
    Jag känner en snickare och han säger att man altid, alltid, alltid skall snedsåga ändarna, olja in dem så är man "safe".

När vi höll på med vårat bygge så var jag väldigt noga med våra ändar, samt att jag strök på hela panelens längd. Visst det var ett drygt jobb, men nu så här i efterhand känns det gött att ha gjort det.
    Det skadar ju inte precis, sen är det ju ett extra skydd för panelen. :)

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Pluto's orbit around the sun is inclined ~ 17° to the plane of the solar system.

Det säger väl allt tycker man.