Hej.

Jag har ett hus som är målat med ngn typ av slamfärg tror jag.
Börjar bli dags att måla om och funderar på att gå på någon lite trevligare färg.
Det jag undrar över är vad som håller bäst idag och sen vad man måste viddta för åtgärder iform av tvätt och underarbete om man nu har slamfärg.

Om huset tidigare varit målat med slamfärg har du ett guldläge. Då kan du fortsätta att måla det med slamfärg. Det är det absolut bästa alternativet.

Håller helt med Andersmc. Slamfärg är en mycket trevlig färg eftersom den inte kräver så mycket underhåll bland annat. Bara sopa av väggarna och sen måla igen. Inget skrapande och inget tvättande. Slamfärg finns i flera kulörer men antar att ditt hus är rödmålat vilket är vanligast. Färgen är ju då dessutom billig.

MangeH skrev:
Hej.

Jag har ett hus som är målat med ngn typ av slamfärg tror jag...
Då måste du fortsätta med slamfärg... så se till att du kan plocka bort det där med att du tror att det är slamfärg...;)

skönt att höra det som skrivits ovan...för vi har slamfärgat hus med och det behöver målas om inom kort:-)

Det går bra att byta FRÅN slamfärg till något annat, som oljefärg, om man nu skulle vilja det. Borsta bort det som är löst, så går det att måla.

Andra hållet går däremot inte. Du kan aldrig byta TILL slamfärg. (Med mindre än att du skrapar ytan trären och sedan ruggar upp den så den blir "ohyvlad".)

andersmc skrev:
Om huset tidigare varit målat med slamfärg har du ett guldläge. Då kan du fortsätta att måla det med slamfärg. Det är det absolut bästa alternativet.
Bästa inlägget på länge, skrattade tills jag hostade (har spikat fasad i regnet)

Men det finns många kulörer slamfärg idag, inte bara rött.
Dessutom går den att bryta, borsta bort absolut så mycket det går, välj den vita slamfärgen och bryt med linoljefärg.

*Prova på en liten yta först ...*

Tack för hjälpen.

Är nog rätt säker på att det är slamfärg. vad skulle annars ge dammiga fläckar på kläderna om man bara råkar gå emot det lite?

Nej färgar den av sig är det förmodligen slamfärg. Men det är bara gammal slamfärg som gör det....alltså bara när det ändå är dags att måla om. Och om man vill slippa avfärgningen i framtiden kan man blanda i några procent linolja i färgen (ofta finns det redan i om man köper färdig) Men linoljan gör också färgen mörkare samt svårare att få bort nästa gång du ska måla om.

Jag har gjort ett lite längre utlägg i frågan i ett annat inlägg. Läs det innan du gör något dumt :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.