Mitt hus är byggt 2003. Upptäckte idag att fasadbrädorna (snedkapade) var omålade i ändarna. De känns lite mjuka och saggiga på norrsidan men svårt att avgöra då jag precis spolat av altanen där. En vindskiva, också den med obehandlat ändträ, har redan börjat ruttna så jag är orolig att fasadens nederkant också farit illa. Vad kan jag göra åt detta? Kan jag rengöra med stålborste, grundolja och måla ett par lager eller är det redan kört?

Om det redan är kört kan jag inte svara på, men det gäller att ta tag i problemet. Rengör som du föreslagit med stålborste. Du bör använda en penetrerande grundolja och en alkydoljegrundfärg. Läggs på vått i vått. Jotun rekommenderar 3 - 4 strykningar. Täckmåla sedan minst 2 strykningar.
En del förespråkar att man skall använda linolja. Det har jag aldrig provat och har ingen erfarenhet av detta. Färghandlaren kan nog ge råd i detta fall.
Eftersom ditt hus har fått dessa skador på så kort tid undrar jag hur nära marken panelen slutar. Har sett en del nybyggda hus där panelen ligger farligt nära marken. Är den dessutom gräsbevuxen binder den fukt och gör det inte bättre. Är avståndet litet är det viktigt att vattnet snabbt dräneras för att i möjligaste mån undvika skador.

Panelen ligger på betryggande avstånd från marken skulle jag vilja säga, gissningsvis ca en halv meter eller något mer. Ingen växtlighet under utan enbart krossmtrl och så altanen runt tre sidor av huset. Så jag tror att förutsättningarna är goda för att det inte ska bli ett så stort problem. Kanske verkade det värre än det i själva verket är eftersom träet var blött när jag upptäckte avsaknaden av ytbehandling. F¨r undersöka tillståndet när vätan torkat ordentligt. Självklart kommer jag att försöka mota olle i grind med dina råd. Fasaden är målad med Alcro Genuin - en alkydoljefärg har jag för mig - och så kommer jag att använda tillhörande grundolja och grundfärg. Bör jag göra detta redan nu i höst eller är det bättre klimat att måla i vår?

catjamarie skrev:
Panelen ligger på betryggande avstånd från marken skulle jag vilja säga, gissningsvis ca en halv meter eller något mer. Ingen växtlighet under utan enbart krossmtrl och så altanen runt tre sidor av huset. Så jag tror att förutsättningarna är goda för att det inte ska bli ett så stort problem. Kanske verkade det värre än det i själva verket är eftersom träet var blött när jag upptäckte avsaknaden av ytbehandling. F¨r undersöka tillståndet när vätan torkat ordentligt. Självklart kommer jag att försöka mota olle i grind med dina råd. Fasaden är målad med Alcro Genuin - en alkydoljefärg har jag för mig - och så kommer jag att använda tillhörande grundolja och grundfärg. Bör jag göra detta redan nu i höst eller är det bättre klimat att måla i vår?
Du skulle, om du vill stoppa upp problemen så gott det går, beställa Genuin redan nu för det är redan ett par artiklar som redan utgått. Se till så du har fräscht trä och sedan grundolja, grundfärga och täckfärga.

Tack för påminnelsen om Genuin, jag hörde i somras att den skulle utgå. Tror att jag har tillräckligt hemma men ska för säkerhets skull inventera.

Jag har borstat och behandlat ändträet med Bor-Ex och det såg faktiskt helt friskt ut! Skönt, jag ska måla klart detta så snart som möjligt innan vintern så vet jag att jag gjort vad jag kan.

(Vindskivorna, som man också "glömt" att måla i ändarna, är det däremot värre med. De har börjat ruttna i ändarna och är nog bara att byta.)

Innan du lägger å någon form av grundolja och grundfärg se till att det är helt tort(i stort sett) i virket med en fuktmätare annars stänger du in fukten.

Och nej linolja ska du inte använda(finns en liten mängd linolja i Genuin rgundolja/grundfärg men den lilla mängden gör inget) men absolut ingen ren linolja för när du målar över det med en vanlig alkyd eller akrylatfärg så kommer det troligtvis flagna när det blir varmt på sommaren och linoljan i virket börjar "bubbla"(eftersom linolja aldrig "dör").

Innan du lägger å någon form av grundolja och grundfärg se till att det är helt tort(i stort sett) i virket med en fuktmätare annars stänger du in fukten.

Och nej linolja ska du inte använda(finns en liten mängd linolja i Genuin rgundolja/grundfärg men den lilla mängden gör inget) men absolut ingen ren linolja för när du målar över det med en vanlig alkyd eller akrylatfärg så kommer det troligtvis flagna när det blir varmt på sommaren och linoljan i virket börjar "bubbla"(eftersom linolja aldrig "dör").

Rekommendation 1: Byt brädorna.
Rekommendation 2: se ovan.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.