Jag har trähus/träfasad där det blivit en del sprickor i färgen mellan plankorna. Bilden visar en av de värsta med min hand som skala. Yttersta färglagret ser ut att ha "fläkts upp" och det svarta lagret under kommer i dagen. I vissa fall har även det svarta lagret spruckit så det är nån millimeter blottat trä.
Vad jag förstår från tidigare diskussioner är det dåligt matchad grundfärg/ytterfärg som är problemet, och jag kommer förmodligen att få måla om hela rasket inom en inte alltför avlägsen framtid. Men nu står vintern för dörren. Hur ska jag fixa till detta nu? Köpa en stor tub tätningsmassa och go wild på varenda spricka jag ser så huset klarar vinterstormarna? Jag bor precis vid havet så saltluft, starka vindar och mycket regn gör mig lite orolig. Virket verkar ok än så länge.
Vad jag förstår från tidigare diskussioner är det dåligt matchad grundfärg/ytterfärg som är problemet, och jag kommer förmodligen att få måla om hela rasket inom en inte alltför avlägsen framtid. Men nu står vintern för dörren. Hur ska jag fixa till detta nu? Köpa en stor tub tätningsmassa och go wild på varenda spricka jag ser så huset klarar vinterstormarna? Jag bor precis vid havet så saltluft, starka vindar och mycket regn gör mig lite orolig. Virket verkar ok än så länge.
Produkter som diskuteras: "fläkts"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Trä mår aldrig bra särskilt länge utan skyddande ytskikt.
Orsaken till problemet kan säkert vara flera varav en är den du själv nämner. Ett annat kan vara att panelen målats om med enfärg som inte fäster särskilt bra på tidigare täckfärg. Grundfärg är väl sällan svart...
Dert allra bästa, men otroligt arbetskrävande, är att till senvåren/sommaren ta ner panelen, hyvla bort färgen ner till bart trä och måla om bräda för bräda med ett färgsystem från en och samma leverantör. Se t.ex. Folksams test av färger.
Om du bara slabbar på ny akrylatfärg så kommer sprickorna finnas kvar och bli fler med åren.
Den gamla färgen måste bort oavsett.
Orsaken till problemet kan säkert vara flera varav en är den du själv nämner. Ett annat kan vara att panelen målats om med enfärg som inte fäster särskilt bra på tidigare täckfärg. Grundfärg är väl sällan svart...
Dert allra bästa, men otroligt arbetskrävande, är att till senvåren/sommaren ta ner panelen, hyvla bort färgen ner till bart trä och måla om bräda för bräda med ett färgsystem från en och samma leverantör. Se t.ex. Folksams test av färger.
Om du bara slabbar på ny akrylatfärg så kommer sprickorna finnas kvar och bli fler med åren.
Den gamla färgen måste bort oavsett.
Jo, jag är rädd att semestern nästa sommar är ett minne blott. Min mer omedelbara fundering är huruvida virket under hinner ta skada innan dess, och om det är en dum ide att försöka skydda trät över vintern (eller låser man bara in ev. befintlig fukt i så fall?) Fixa färgen är illa nog, behöva byta skadade bitar gör inte saken bättre...
Ska du försöka skydda virket över vintern med t.ex en grundfärg så bör du kolla så du inte målar in fukten yes(kolla med en fuktmätare), annars kommer trät att ruttna på sina ställen i vinter. Men det är egentligen den bästa "nödlösningen" jag kan ge om du inte vill byta brädorna som det gäller nu omgående innan vinter och måla dom(vilket skulle vara det bästa). Dom brädorna kan stå grundade bara över vintern(dock bäst om du lägger iaf EN färdigstrykning) och sedan täckmåla dom i vår/sommar. Och latexfog: endast nödlösning på sprucket trä där man bara vill fräsha upp lite men egentligen ingen bra lösning i längden, det funkar oftast jättebra men lite inte för mycket på det.
Lycka till i vilket fall =/
Lycka till i vilket fall =/
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden