Fasad
Korp-Johan: Investera i en fräs och fingerskarva! Betalar sej snabbt och blir näst intill osynligt efter slutbehandling! Johan
Gården: det var väl färgen som jag undrade över, har fått perfekt täcklasyr som förslag på fresk, men har läst lite negativt om hållbarhet på forumet.
Farzan: Okej, jag tror jag förstår. Det som du beskriver uppe vid takfoten liknar vad jag har sett på hus av likande ålder häromkring men gerade foder och den nedre snedbrädan vet jag inte om jag har sett. Så nog finns det regionala skillnader. Intressant!
Mikael_L: Kan ju ha med tiden att göra. En annan fördel kan ju vara att panelen bygger inte lika mycket men ger ändå lockpanelutseende.
2cool: Hej. Hade en garagevägg som putsen satt lite dåligt på, Knackade bort allt gammal puts, gjorde rent och vattnade väggen läste sedan att man skulla ha grundningsbruk-A innan man putsade. Men jag råkade köpa cementbruk-A istället och lade på och putsade efteråt.(tryckte på putsen med en glättbräde) Detta tror jag var orsaken till att putsen lossade ifrån väggen. Så till frågan, kan
Preke: Min dotter har ett hus där en plankan/stocken längs ner under träpanelen (droppnos?) är fuktskadad och behöver bytas. Vi trodde att det bara var att bända loss den och sätta dit en ny. Den är ju inte bärande. Nu säger en granne att denna planka ser ut som ett omvänt L, d.v.s den fortsätter upp under panelen och då skulle man bli tvungen att lossa panelen hela vägen. Detta är nog
byggare henke: hitta någon byggfog som är extrem elastisk och tegelröd(eller annan färg) färgad.
OuzO: Jag läste det som att grundfärgen var den som länken visade.
Ghashnarb: Hej Vi är en familj utanför Malmö som under höste kommer att byta ut vår befintliga fasad i samband med en utbyggnad. Som det ser ut nu så väljer vi att bygga upp en ny fasad av lecablock. Är det någon annan som gjort något liknande? Hälsningar Joachim
pstrom: Jag har precis beställt 160m. Nu är det bara att hoppas att regnet håller sej borta i helgen så att det går att måla. Tack för tipsen. pstrom
akhagen: I mitt fall föll det sig naturligt. Mina fönster är vita med mörkgrå foder och ljusgråfasad. Nån stans måste dessa tre mötas, och då drog jag det vita inifrån fönstrena upp på fodrets ena kortsida. Fronten blev mörkgrå, och den andra kortsidan ljusgrå. Det är ju INTE en enklare lösning rent målarmässigt, men det blev snyggt. Framförallt ville jag inte ha in fodrets mörkgrå
Pablo: Jag gissar att der räcker med första, sista och varannat varv. Jag tog nog i i överkant när jag murade igen garagedörren. Det var mitt första murningsprojek så jag ville vara på säkra sidan. Se till att fästa armeringen i väggen ordentligt så räcker det troligtvis med mindre. På lecas hemsida står det att man ska armera första, sista och vart tredje varv om jag inte missminner
krukan: Vi hade en lift förra helgen när vi målade de sista partierna på huset, gavlarna och kupan. Värt varenda öre! enkel att flytta och kom åt nästan överallt. på sidorna av kupan kösrde vi den så långt fram att man kunde stå på taket och hålla sig/luta siog mot korgen som ett räcke när man målade partierna längst in. Liften var en nio-meters, 1600 kr från fredag kl 16 till
öland: Har sprutputsat grunden med vit sprutputs. Är det någon som vet om man kan spruta på mexitegel också då jag inte tycker om de mörka fogarna, sitter det? eller är det bättre att måla med silikatfärg?
LOS: Kolla så att det inte rinner över från hängrännorna och stänker på fasaden där det "börjar ruttna så smått". Det kanske går att åtgärda och så klarar sig fasaden ett årtionde till.
Farzan: Vårt hus har panel av den typ som du visar och inga foder. Där har man gjort så att man har satt panelen så att alla fönsteröppningar hamnar en bit in på brädan - man har alltså gjort ursågningar så att det blir en rak kant utan spont. Dock håller jag med Anna_H. Jag tycker att det ser ganska påvert och dyster ut utan foder, så runt de fönster jag har bytt (alla på undervåningen
DeEss: Sån här du menar??? http://www.foxdesign.se/Referenser/Huset_Stureby/Huset_Stureby.html Översta bilden... Har sett ett hus i Kristianstad som har sån panel målad i en mörkgrå kulör - riktigt snyggt!!! Någon därifrån som kan smyga dit och fota, kanske?
lokan: Tack för svar! Tror nog att det får bli samma nyans denna gång och sedan får vi fundera några år till den stora ommålningen om vi ska byta kulör.
Skaune: Hrm... inte luftspalt... läste det på jameshardie ... kanske det ska fungera så....med HardieWrap väder hinder ger en balans vattenresistens och andningsförmåga. Det har vi ju i sverige vi använda ju likadan att klä utanpå isolering eller hur. Men vad jag tänker på om man inte har luftspalt så ska inomhus bli väldig hög varm på sommar och om man lägga 50 mm luftspalt så skulle
pjoffen: Sorry! Det var inte falu rödfärg som mina bekanta skulle måla med. Dom skulle även byta kulör på huset så det krävdes väl även målning med grundfärg har jag för mig.
mickeys: visst är där garanti. Det är mer att jag vill veta vad problemet är.
Tobbefonsterfixare: om man lider av utrymmes brist kan man köpa tex. 13-15mm plywood skivor att strimla ner i 45-50 mm breda remsor att slå på reglarna, (Detta borde er brädgård klara av att göra åt er) dessa spricker inte eller så när man spikar på den nya panelen (se bara till att ha tillräkligt långa spik/skruv) så dem går igenom plywooden och in i regeln.. Normalt annars är en spikregel på 28x70
zenobia: Idag: Liggande panel, dåligt underhållen, gott om luftspalt bakom panelen. Problemet: Skulle vara skönt att slippa ta ner den (befintliga) liggande panelen och regla upp för stående panel. Frågan: Någon som kan svara på om det skulle innebära framtida problem med att sätta upp en ny stående panel direkt ovanpå den liggande?
fsn: [citat] Det är tryckt 45x195 som snedsågs upp i lameller. Kommer inte att vara vare sig hyvlat eller så värst tryckt på den synliga sidan. Sen så är det väldigt gammalt virke som har legat ute och torkat. Dvs. det är inte representativt NTR A/B och färgen kommer garanterat att fästa.
2:a: villan: Bra tips! Vi besökte Tegelmäster i Bara för några dagar sedan och fick förutom ett mycket trevligt bemötande en hel del bra tips av deras representant på plats. De har bl a ett antal referensobjekt man kan få titta på när det börjar dra ihop sig till beslut. Randers hemsida hittar man här: http://www.randerstegl.dk/se/Forside/0/ om någon annan undrar. Tackar för denna
lars.cat: Hej! Jag har planer på att renovera fasaden på vårt hus från sekelskiftet. Husets förre ägare bytte fönster från flagg fönster till stora "skyltfönster" samt klädde fasaden med gult tegel. Min tanke är att ta ner tegeln och sätta i tidsenliga fönster. Frågan jag behöver få synpunkter på är om jag bör isolera fasaden med ex Finjas ISO-FIN eller skall jag bara putsa
Beppo: Jag skulle säga att det kan nog stämma hyffsat men då räknar dom nog allt arbete och snittar över ytan. Så arbetsinsatsen för att putsa en yta är 1h/kvm med allt. Jag hade färdigskruvad aquapanel ca ´75 kvm som putsades av 2 pers på 4 dagar. 2*8=16 16*4=64h Då skötte jag maskering och avmaskering själv vilket säkerligen tog mig resterande tiden. Då spacklade dom skarvarna mellan
Mangan: Första momentet när jag bygger mitt däck blir att fästa bärlagret i husgrunden (någon form av putade block). Regeln som skall fästas är 45x170. Vad bör man använda för skruv och plugg? Lutar åt någon form av fasadplugg men blev lite osäker när man läser diskussioner om nylon vs expanders.