6 141 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Ribbpanel
20 mm kanske. Rätt så mycket smaksak.
Använd gärna den här över fönster osv
http://peo.yliniemi.se/fasad/
Använd gärna den här över fönster osv
http://peo.yliniemi.se/fasad/
Jag började vid ena knuten.Zero skrev:
Mätte ut hur långt ut fasadbrädan skulle hamna för att knutbrädan skulle överlappa.
Lodade in, spikade den.
Där efter körde jag med ~5mm passbit emellan och kollade rakheten efter en 5-10 uppsatta brädor.
Mät och kolla avstånd till ev. fönster och dörrar när du närmar dig, för att slippa klyva en fasadbräda.
När jag spikade ribben så tog jag en liten spillbit av ribb, ritade ut 'mitten' (eller ja lite förkjutet åt ena eller andra hållet-så det hamnar kant i kant med underbrädan) och ritade ut var den ska sitta.
Sen är de bara o spika.
Hoppas ribbförklaringen förstås, annars får du hojta till så ska ja utveckla.
Det låter smådrygt att rita ut vid varje spikställe, men jämfört med att loda in varje så går de nog fortare.
Tack för de tipsen men jag förstår inte riktigt det där med ribban?FredrikR skrev:
Kapa av en 5cm bit av ribben.
Håll upp den mot panelen, över glipan där det sen ska sitta en hel lång ribb.
Markera på kortbiten var kant i kant är när den sitter centrerad över mellanrummet.
Använd sen denna som mall och rita ett litet kort streck på bottenbrädan vid varje spikläkt.
Sen är det 'bara' att mäta längden, såga, måtta längs strecken och panga på.
Markera på kortbiten var kant i kant är när den sitter centrerad över mellanrummet.
Använd sen denna som mall och rita ett litet kort streck på bottenbrädan vid varje spikläkt.
Sen är det 'bara' att mäta längden, såga, måtta längs strecken och panga på.
Tack, tack, nu förstår jagFredrikR skrev:Kapa av en 5cm bit av ribben.
Sen är det 'bara' att mäta längden, såga, måtta längs strecken och panga på.![]()
Klicka här för att svara