Fasad
Örby Villastad: Hej Har ett hus byggt 48 i lättbetong/tegel. I nuläget är huset tilläggsisolerat med 5 cm cellplast (troligen) och därefter brädfodrat. Vi tittar på att inom kort riva brädfodringen och istället återgå till putsen eftersom vi anser det vara mer tilltalande och passande för huset i fråga. Husets värmepump är dock dimensionerad efter att det är tilläggsisolerat och i dagens
SBH: nja ibland kan den suga lika dåligt som hyvlad
Fredrik Å: Hej Jag skulle inte måla grunden i vitt pga all smuts syns. De målare jag pratat med säger att det ser konstigt ut när sockeln är i ljusare färg än fasaden. Huset ser ut att sväva och att man omedvetet sätter blicken på sockeln istället för på fasaden. De rekomendationer jag fått är att måla sockeln i en mörk färg dock inte svart pga smuts syns väldigt väl. Fredrik
baljbalj: Fick inte plats mellan locken tyvärr. Så dom behövde justeras hur som helst. Det dividerades lite om detta innan men till slut enades det om att ventilen symmetriskt över fönstren (locket går mitt mellan dom två fönstren) var snyggast. Sen siktades det lite snett så hålet hamnade inte mitt i locket (och symmetriskt över fönstren) tyvärr.
mexitegel: Inga bilder, men jag är efter en del googlande rätt säker på att det är påväxt av alger. Det sura klimatet denna senhösten/tidig vinter med spöregn och storm i tre veckor från väst har antagligen fått algerna att vakna till liv... Hur får man bort skiten? Läste om BENSALTENSID som enligt dem själva är bättre an andra varianter (givetvis). Någon med erfarenhet som kan tipsa?
Daniellinus: Okej! Tack för svaret! Målandet är inte det jag tycker bäst om riktigt. Tur man har en sambo som gillar det :D
Josth: Alltså fuktskadat trä nertill på reglarna. Trä ska inte stå direkt på betong, ska vara syllpapp/plast mellan. Gipsskivorna ser förmodligen heller inte så fina ut nertill. Riv ut allt, mögelsporer är farligt för bl.a. lungorna. Viktigt att ventilerna är öppna, åtminstone när någon är i garaget. För ett garage på 30kvm i södra delen av Sverige är trots allt en enklare on/off
erinyq: Ja, jag trodde det var sågspån i väggarna, men sedan visade det sig att det endast var sågspån i takkonstruktionen. Borde kanske ha tänkt på detta tidigare, men har anlitat professionella hantverkar och de reagerade inte över detta. Det positiva är luftspalten den ursprungliga fasaden slutar på¨grundmurens sockel, så kan man isolera ovanpå denna torde det bli ganska tätt.
marre123: vanlig fasadtvätt från alcro funkar prima...vi gjorde det på våran för 2 år sedan = som nymålat ;) spraya på och sedan en halvhård borste att skrubba lite lätt med sen spola av ( ej högtryck på nära håll )
Återvändaren: Hej! Först, vilket fint hus ni har valt! En färgkombination jag tycker är fin är den här: http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/Mars-2010/Innehall/Artiklar-utanfor-temat/Husen-har-haft-manga-farger/ Möjligtvis lite ljusare grå. Vi hade tänkt att måla vårat i hus i den färgen men ska sälja. (Vårat hus är idag ljusgult med olivgröna gavlar och vinröda spröjs, den
MaZtoR: http://www.byggahus.se/forum/fasad/68639-kalkfarg-och-mexitegel.html
brottaren84: Det blir en ljus puts inte kritvit sen tror jag att det blir gråa stuprör och gråa pelare vid carporten. Markis ska vi ha en stor uppe på takterassen tänkte vi men vit hmmm tror jag inte :P
pingflood: Fick en vägg omputsad i somras och ett par fönster har blivit riktigt tröga sen dess. Trodde att jag kanske lämnat kvar en kil i spalten när jag installerade dem eftersom karmskruvarna inte gjorde något alls, så plockade bort foder och började dra ut isoleringen. Såg att jag hade puts åtminstonde ett par cm in i luftspalten, så det förklarar ju varför karmskruvarna inte kunde göra
Emson: Jag tycker du ska ta ned eterniten, är det ingen luftspalt bakom den så finns det en risk att du har röta där bakom. När vi brädslog vårt eternithus så valde jag att plocka bort eterniten, mest för att jag inte tyckte det var schysst mot framtida hemmapulare att lämna skiten halvt krossad inne i väggen. När plattorna var borta kunde jag konstatera att bottensyllen var halvt utrutten
Magnus_Andersson: Den består av tunna tegelstenar som hänger i stålkrokar. Stålkrokarna sitter fast i vertikala trälister som sitter spikade rakt genom den gamla puts-fasaden in i trästommen.
hempularen: Jag känner igen problemet. Vi har råkat ut för delvis liknande problem, just med den färgen. Det blev aldrig röta i vårt fall. Vi målade panel till en påbyggnad av huset. Men även en liten gammal vägg på ca. 4 kvm. Just på den gamla delen började färgen bubbla sig och flagna efter några månader. Ännu inga problem på den nya panelen. Jag vände mig till butiken där jag bemöttes
MagnusSt: Tack för betryggande svar:) Fick mina bleck igår, hade tänkt att montera de idag men jag har fått ngt skit i kroppen så det bara snurrar i skallen så fort jag rör mig så jag väljer att tillbringa denna helgen i soffan istället för på en stege...
addee: Löst sig, dom tog ner stora ställningarna bara, men förklarade att putsläkten måste krympa ihop först för nu är den svälld av all fukt från putsen. Sen tar dom dit en mindre ställning och plockar bort läkt och lägger i "spåren" som blir kvar. Orolig där ett tag :)
saturnus: Den där kan nog bli årets julklapp, för nu har väl de flesta en sprutpistol hemma.
JPalo: Hej, är det ingen som har erfarenhet av att spika panel på panel och vill dela med sig av sina erfarenheter? :) /J
essends: Tror också på vanlig grundfärg &. Akrylat, det har bebisligen fungerat bra . Inte speciellt dyrt med tanke på hur länge det håller. Top of the line ska ju hålla längre men vanliga akrylaten ex beckers håller i mitt tycke längre än dom utlovade ca 8 åren
mr.e: Tack för svaren så långt! raveper: Hur blir det köldbryggor menar du?
Husagare: Hej, Tack för alla svar! Är det någon som känner till något enkelt sätt att få bort asfalten? MVH
AXS: Oklart, men det är bra grejer. Testat den den för spritpenna och det funkade kanon. 3M som tillverkar.
thomas33: Går det inte att skruva fast "midjan" horisontalt ovanpå den befintliga fasaden? Då behöver inte plåten vara bockad så den sticker ut mer än några millimeter, så det går att fästa vinklar som popnitas mot fasad o midja.
isolde: Tag kontakt med en kvalitetsansvarig i din kommun. Får du inte napp, brukar de känna andra som kan hjälpa dig. Lista med godkända kvalitetsansvariga får du hos kommunens byggnadsnämnd. Kontakta också kommunens konsumentvägledare. De brukar vara kunniga och har erfarenhet av liknande fall. Utan att vilja måla fan på väggen måste jag erkänna att, direkt "döma ut" resultatet kan bli
isolde: Handlar det om tunnputs eller tjockputs? Silikon-, silikat- eller mineralputs? Gissar på den sistnämnda, eftersom de ska mycket till för att få en spricka i silikon/sikikatputs, speciellt om huset skulle visa sig vara tilläggsisolerat. Jag har sett flera hus putsade med silikon/silikat för 8-10 år sedan, och de ser fortfarande nya ut. Putsen har då oftast varit infärgad.