Min konstruktör har ritat 9mm utegips/28mm läkt/Ventecskiva/Puts till vårt 2-plans trähus.
När jag nu pratar med en putsfirma så får jag beskedet att det inte är ett giltigt Putssystem. Plötsligt står jag inför en stor merkostnad och inte minst tidsförlust för att komma fram till en korrekt lösning.
Vilket ansvar har en konstruktör i detta fallet?
Jag visade honom hur jag hade tänkt mig väggen, där hade jag ritat gipsskivan och 170+45 mm isolering, han ändrade till 195+45 mm iso men gjorde inget annat, dvs gipsskivan är kvar i konstruktionen. Jag som lekman anlitar en konstruktör för att få mitt hus konstruerat på ett korrekt sätt.
För att komplicera det hela lite ytterligare så fick jag Aquaroc istället för Ventec vid leveransen.
Just nu har jag följande alternativ om jag ska följa något av tillgängliga Putssystem.
Riva träregel+gips och sedan sätta dit Glasroc, stålregel och Aquaroc
Riva träregel+gips och sedan sätta dit STO EcoBoard+trä/stålregel och Ventec
Riva träregel+gips, ersätta Gyprocgipset med Knaufgips+träregel+Aquapanel
Knauf tillåter gips som bakomliggande material medans STO och Weber inte gör det, givetvis så talar de i egen sak beroende på om de har produkter att sälja i det segmentet, dubbla skivor ger dubbel intäkt.
Min nuvarande lösning blir alltså inte systemgodkänd med Gyprocgips+Aquaroc (som kommer från Gyproc), inte heller om jag enbart skulle skifta Aquaroc mot Aquapanel.
Utegips sitter bakom 99% av alla träkåkar i landet + regel och träfasad men inte är det någon diskussion om fuktrisk i det hänseendet.
Hur ska jag sedan eventuellt utnyttja det faktum att jag har gjort enligt system om det skulle hända något? Först ska det utredas att putsfirman har gjort helt enligt anvisningarna och först därefter kunna ställa krav mot tillverkaren. Det handlar, oavsett vad som sitter längst in, om hur tätt man får den yttre putsfasaden.
En extra utgift NU på 50-100 tkr eller 200 tkr om och utifall att i framtiden.