Fasad
Tjacko: Jag tycker helt klar järnvitriol på allt utom det putsade såklart. Men knutar och vindskivor mm tycker jag är snyggast i samma färg som övriga huset (förutom putsade delen då för att slippa missförstånd). Men det är ju som allt en smaksak och där kommer det finnas många olika åsikter
TorpSara: Riktigt fet såpa? Linoljesåpa löser upp den mesta färgen är min erfarenhet.
Jimman9: Jag har ett utsatt hörn i förrådet som blir blött invändigt på golvet vid häftigt regn med mycket vind. Har utgått från att det kommer från dessa "hål" och har nu försökt foga igen och ösa på med färg för att täta det. Får se om det hjälper... Vore intressant om fler hade idéer om det verkligen ska behövas...
emansion: Hej, Jag drömmer om ett New England inspirerat hus (helst ett riktigt så klart!) och funderar på ifall man skulle byta vår panel mot liggande panel. Vårt hus är byggt 2005. Har någon en uppfattning på vad fasadbyte kostar? Vad skall man räkna med? Hoppas på en indikation.
pink_painter: [citat] Kommer inte att använda husfix! Håller på och lagar yttertrappan med husfix och tänkte laga lite andra sprickor i grunden med samma, men inte tegelfogarna. Det skulle verkligen se konstigt ut. :)
Kattmatte2: Vi ska ha vit puts och järnvitrol på vår husfasad. Men hur gör vi med vindskivor och nockar m.m. ska de vara vita eller ska vi köra med järnvitrolen där också. Vad är lämpligast? Tacksam för svar.
Kiro: [citat] Tack för det! Ja, jag hoppas det går bra. Tänkte börja lite smått i helgen så får vi se.
Sommartorparn: Välkomment till forumet! Tyvärr har du fått vänta på svar.... Du skriver inte vad det är för slags hus, men jag antar att det är timmerstomme med putsad revetering. Ett grundtips är att rötan och insektsangreppen kommer att upphöra när vattenläckaget upphör. För säkerhets skull kan du ju köpa en flaska Boracol och impregnera timret vid skadan. Sedan är det viktigaste att du
Sommartorparn: Välkommen till forumet! Ser att du har väntat länge på svar. Ser ut som mögel. Jag skulle inte tvätta med boracol, dels för att det är förhållandevis dyrt, dels för att det mera lämpar sig för impregnering av mögelskadat trä och väl inte direkt är ett tvättmedel. Jag skulle använda ett medel avsett för fasadtvätt, exempelvis Biocleens Alg- och mögeltvätt, som väl fick bra
jeppeknaster: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/56569-mala-panelen-innan-uppsaettning-eller-efter.html Köp en Målarlåda :)
tobbe72: Det handlar om att få samma mättnad på hela ytan inför sista strykningen,är det täcklasyr ni målat med så kanske ni får måla 2ggr till för ett bra resultat.
pwallengren: Mössen har gnagt upp ett stort hål i Asfaltboarden underifrån grunden. Hur bör man laga detta? Kan man limma på en ny Asfaltboard under ifrån?
isolde: I korta ordalag - Kontrollera om gammal puts behöver knackas bort, vilket i de flesta fall behövs. Tilläggsisolera med stenullsskivor, putsa med silikat- eller silikonputs. För att fönster inte ska hamna för djupt, måste ramar alternativt konsoler byggas. Fönsterbleck och andra plåtdetaljer måste vara rätt utformade för att undvika risk med inträngande vatten i isoleringen.
AndersS: Ser inga problem. Skulle målat det redan nu i höst och du har ju redan gjort en färdigstrykning så några glipor mellan panelbräda och lockpanel lär du inte få. Många färgfabrikanter brukar väl ha nedre gränsen vid +5grader. Möjligtvis att hoppa över kvällsmålning.
Avemo: Det finns fördelar med stående panel oavsett färg. Liggande timmer med falurött är väl beprövat, så visst fungerar det. Erik
byggarätt: Kan bara säga att med cellulosa som är saltbehandlad så är enda problemet att den kan sjunka ihop.. Lösull och glipa skivor..så det bästa är lösull med möjlighet att fyllaefter.. Då slipper du fuktspärr och cellulosan är dessutom inte så känslig för vind..
Henri: Jag tycker att det ofta sticker ut för mycket med blanka galvade hak-gångjärn. Det bror dock något på vilken kulör som fasaden är målad med. Själv skulle jag måla över de blanka gångjärnen med fasadfärgen.
sin: Hela oskadade eternitplattor i sig är väl relativt ofarliga, så kan du plocka ner dem oskadade så borde det vara mindre farligt än att börja läkta på eterniten, vilket innebär åverkan i eterniten med asbestdamm som följd.
jonas i: Hej, Någon som har tips på vilken sockelskiva man bör använda på en Dorocell Thermogrund? Har hittat någon som heter Steni Terra bland annat. Tack för feedback, Jonas
Lukastorp: Hej! Om 1-2v kommer vår färdiggrundade panel. Vi har valt att måla huset vitt och ev ha knutar och foder ljust grå. Nyansvalet på färg är inte det lättaste. Vill inte att huset ska vara för stickigt vit och heller inte gulaktigt eller beige. Den grå vill vi inte ha för mörk utan ljust grå. Vill inte att den ska se lila eller blå ut. Någon som har något tips? Bilder mottages
BigGitt: Mala enligt farg tillverkarens anvisningar. Och blanda lite bensaltensid i fargen = inget mogel.
linusa2: Hej, det är en färdiggjuten syll, en fyrkant på 9*3 meter och en hjärtvägg ca 9 *1 m meter hög, 5 skift, som ligger mot det bef. huset, plus en snedställd vägg ( 5 skift) som är ca 3kvm, totalt är det 39 kvm, inte 45 som jag tidigare skrev.
jeppeknaster: Kommer att göra samma till våren/sommaren. Spontad cellplast mot muren - stående läkt skruvad genom både läkt och cellplast - liggande panel.
Fixartanten: Tack! Ja, gjort är gjort. Det blir nu till att måla ändträt med täckfärg.
sofftis: Oj,oj den skulle hamna bakom ett snyggt hus jag såg, detta blev helt fel :blushing:
valter53: Jag skulle grunda nu i höst, men varför inte ställa frågan direkt till dom i Gysinge.
eriobe: plyfan brukar ofta finnas där för att öka vridstyvheten. Jag kan inte tänka mig att en sån liten skiva ska göra så står skillnad. Så vill du gena och slippa skivan så borde det ju funka