M
MagnusSt: Tack så mkt Tio Jag har fått svar på offerten från www.kaycan.se också. Mina gavelspetsar är drygt 8 meter breda och 2.5meter till nock. Det ska bli runt 24m2 och det skulle kosta runt 8000:- inkl moms med alla tillbehör man behöver. Kvadratmeterpriset är 240:- De skriver också att de har vindskivor, det vore ju en riktig dröm att slippa måla de jävlarna, (ja jag e inte glad åt
10 svar · 8,4k läst
·
S
sparcraft73: Perfekt myrstack, låter rimligt och nu har jag även en linjelaser så nu kan jag enkelt lägga ut kaplinjerna. Stort tack!
2 svar · 7,4k läst
S
sparcraft73: Vid okulärbesiktning innan dräneringsarbete påbörjas upptäcktes att putsen rest sig på sockeln. Bomljud och efter lätta knack lossnade putsen enligt bild. Det har även vuxit in murgröna under putsen. Bör vi hacka ner all puts och putsa om eller vad är er rekommendation? Skyddar putsen grundmuren? Mvh Claes [bild]
0 svar · 2,2k läst
H
Helioz: Om du kunde gräva ur 12cm sand ur vad som ser ut som en betongmur så är den nog i princip körd nu. Därför blir en lagning mest kosmetisk och kommer förmodligen inte hålla i längden. Med det sagt så hade jag kört Finjas Laga Ute som du kan dra på i 50mm tjocka skikt med 24 timmars torktid mellan. Prima väggen innan du drar på första skiktet och lägg ett skikt varje dag till det är
1 svar · 2,8k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Om huset är vitt och färgen vit och om ni i nuläget inte har pengar för att låta göra i ordning fasaden på riktigt, så kan ni ju fuska genom att kalka huset igen. Där putsen har flagnat kommer kalken att fästa och skydda putsen från fortsatt vittring. Där plastfärgen sitter kvar kommer kalkfärgen ganska snart att regna bort, men om allting är vitt så kanske det inte syns så
8 svar · 3,8k läst
B
BeeZed: Tack för alla svar ... Blir ner & kolla hos handlaren imorgon ... Och fjäska till mig ett superbra pris... :-)
4 svar · 5,6k läst
R
ricolich: Det skulle jag gladeligen gjort om tiden och orken räckte till också till det, men då det rör sig om ett hus som ev. ska flyttas från annan ort så måste jag ta ledigt, ordna boende, utrustning etc. på plats, vilket är väl omständligt. Alltså hade jag tänkt leja bort det.
6 svar · 19,5k läst
T
Tore från Vara: Jag tycker att Folksams färgtest är bra! Samtliga invändningar mot testet bemöter man och har bra svar för, se forumet där man diskuterar resultatet. Hade jag följt det inför min målning 2006 hade jag haft ett bekymmer mindre:(! Jag målade med Flügger 99 Aqua Exteriör Finish och just nu har jag mycket mögelpåväxt och en del krackeleringar!! Jag får måla om nästa år och då blir
11 svar · 5,1k läst
T
Tore från Vara: Måla inte med Flügger 99 Aqua Exteriör Finish (alkydoljefärg)!!! En undermålig produkt!! Jag har fått mycket mögelpåväxt!! Kommer nu att byta färgfabrikat! Lutar åt Alcro Bestå (Akrylat)! Gå in på Folksams färgtest! Bra vägledning på vilka färger som är bra samt att du lär dig en del om olika färgsystem.
2 svar · 1,9k läst
E
Eddi Thomason: Jag har använt nån tunnare standardvariant av galler som haft flärpar på sidorna.. Dessa var inte av samma storlek som de gamla rostiga så jag bilade upp lite och byggde en träform som jag murade fast med betong, sen tog jag bort formen och putsade yttersta lagret och tryckte dit gallret. Blev hyfsat ok och sitter fast bra.
4 svar · 5,5k läst
GIX
GIX: Jag håller på med det du funderar på, du kan kolla här; http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/176689-mitt-fasad-och-foenster-byte.html
2 svar · 2,9k läst
B
byggarätt: Bleck och utefog!
1 svar · 3,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det gör man samtidigt som man putsar, man skrapar rent mot karmen så att inte putsen fastnar på fönstret och det blir sprickor. Sen tar man en utefog och dra i så det blir tätt.
6 svar · 14,6k läst
·
D
drdemon: Det stämmer som du skriver att det är en tunn puts, ca 2 mm. Jag tog en bit av fasade till den lokala bygghandlaren och frågade om råd för det är några ställen där det har lossnat stora bitar som behöver lagas. Han gav mig rådet att använda Sika reparationsbruk för betong och vad jag har läst här på forumet så är det jättedåligt att använda sånt på lättbetong. Därav litar
3 svar · 4,7k läst
H
Helioz: Hade satt igen båda hålen med limmade träplugg, efter att limmet torkat så är det bara att såga av pluggen med en japansåg och måla över. För större hål brukar jag borra upp med flatborr 16mm och sedan borra ut en egen plugg med motsvarande hålsåg (utan centrumborr) i liknande bräda och limma fast. Då kan man matcha sågade/profilerade paneler på ett nästan osynligt sätt.
2 svar · 3,0k läst
elny
elny: Vi har ett hus byggt -77 med sandstensfasad (ej slät) nertill och träpanel runt fönster. Huset är på 142 kvm. På ca 4 ställen har vi fått sprickor i stenarna på ett område om ca 2 kvm(som löper nerifrån och upp). Sen har hela stenar lossnat i fogen vid tre hörn(husknutarna,stuprör). Vi vill nu laga dessa och sedan måla fasaden. Någon som vet vad detta kan tänkas kosta per kvm?
0 svar · 2,9k läst
J
Josth: Ska vara ett avstånd till marken/gruset från fasadens nederkant. Om regnet studsar på marken blir fasaden blöt. När snön kommer och det bildas driva intill fasaden blir träet fuktigt/vått när det töar respektive risk för småskador när det fryser på igen. Måste vara tryckimpregnerat virke för att klara ligga i mark och även det har begränsad livslängd.
4 svar · 3,0k läst
GIX
GIX: Jag håller precis på med det du vill göra, putsen sitter kvar och man reglar upp och isolerar på putsen. Visst kan du ta ned putsen men det är ett onödigt extra jobb. Här kan du följa mitt fasadbyte. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/176689-mitt-fasad-och-foenster-byte.html
1 svar · 11,5k läst
S
sh99fkkn: Letade upp ett svar från en person jag haft kontakt med i ett annat sammanhang. Dessa hade coloroc. > Vi har originalfasaden kvar som är i trä. > Vi tilläggsisolerar genom gips, ull, aquapanel som monteras direkt på fasaden med reglar. Därefter är det att > fåpå putsen på aquapanelerna. /Fredrik
2 svar · 9,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det blir jättebra det. d^_^b Du kan även spika upp asfaboard om du vill, men vindväven går fortare och är billigare (vill jag minnas iaf)
5 svar · 2,4k läst
P
p-anders: Hej. Vi har målat om huset i sommar och valde Beckers akrylatfärg max. Nu visade sig att fasaden blir prickig när det har regnat. Vi har tidigare målat en stor tröskel som skall vara till våran trappa, den låg ute i regnet och där blev det ljusa fläckar där det samlades regndroppar. Dom försvann senare då det torkat. Idag på f.m så kom det ett sido-slagregn och piskade på rätt bra
0 svar · 4,8k läst
·
F
FRS05: Entren ser rätt dassig ut så den behöver nog målas. Men altanen kanske det bara fungerar med att tvätta för där är en hel del alger/pollen på en del ställen.
27 svar · 5,0k läst
E
erikaedlund: Det tänkte jag faktiskt inte på, men har insett att det inte blir någon isolering utanpå fasaden då den förmodligen inte håller för det.
2 svar · 2,3k läst
J
johanmalmö: Ventec skivor mot fönsterblecken - akut! Har en sto ventecputsfasad som är ett år gammal och vitputsad. Upptäckte häromdan missfärgning på skivan/putsen där fönsterblecket möter putsskiva på sidorna. Skivan bygger ca 8 cm ut från fönstret. Problemet är att blecket som är vikt upp mot skivan på sidorna bara bygger 5 cm. Så de sista 3 centimetrarna är det inget bleck som ligger
0 svar · 1,6k läst
K
kimmo_thn: Nu har man precis avslutat målningen av huset.. Fick som sagt kontakt med en som jobbar inne på Jotun.. Jag använde mig av Oljetäckfärg Jotun Drygolin "demidekk i jämförelse".. Huset blev i samma kulör men vilken skillnad när allt blev blankt och fint. Kan ju inte påstå att denna Jotun kontakt var så dum och komma i kontakt med.. 500kr/10L :) blev några extra som får sparas till
6 svar · 3,1k läst
·
Ola78
Ola78: En 30 mm västkustskiva innan luftspalten kan kanske vara något att satsa på http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/vaestkustskiva
1 svar · 1,6k läst
G
gaia: Om färgen inte fastnar på fuktig yta så kan du försöka att gräva bort jorden ca 20cm djupt på ett provställe och låta väggen torka innan målning. Torkar det inte så är det lönlöst att måla. Om det blir torrt så är frågan om färgen tål fuktvandring sen den torkat eller ramlar av igen när du återfyller jorden ? Gör en test först så du inte gräver runt hela huset i onödan
6 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: NCS S 5502-Y alla gånger. Naturen är varm. S 5500-N kommer att se blålila ut. Har själv S 6502-Y på grunden och den uppfattar jag som neutral mot stenpartier, träd, buskar och gräsmatta.
2 svar · 4,4k läst
K
Krumeluren: Och här är Skansen Byggnadsvårds recept utan linolja.: http://www.skansen.se/artikel/rodfarg Denna variant har vi själva använt med mycket gott resultat. Är i det närmaste identiskt med Gysinges recept (som finns i deras handbok).
3 svar · 4,2k läst
S
sblixten: Det finns olika skivmaterial som du skulle kunna sätta på utsidan av plattan/syllen. Sockelelement skulle också fungera eller frigolit med puts.
4 svar · 8,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.