I
isolde: [citat] Organisk, betyder ju baserad på silikonhatser och dylika. Nu kommer folk tänka på byggsilikon i sammanhanget. :D Eget hopkok av gipsskivor och träreglar, förädlat med puts utanpå. Tydligen är folk beredda att köpa sk*ten. Varför inte bygga som på kontinenten, med någon sorts stenblock? Dyrt? Det tror jag inte på. Eller vill någon kränga virke in absurdum?
2 svar · 5,7k läst
N
Nilsson2: H+H har en produkt som heter reparationsbruk. Är som lättbetong i pulverform. Behöver du mycket, är det stora skador? Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
1 svar · 3,0k läst
L
lukewalker: Valter53, jag håller med dig om att vatten är ett dåligt medel för impregnering. Den som försöker impregnera något med vatten anser jag är dum i huvudet. Vattnet i vattenburen färg är ju lösningsmedlet och bärare. Ingen modern plastfärg rekommenderar att du impregnerar med vatten innan, gör du som det står på burken så blir det bra.
7 svar · 10,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Det klarar ni säkert! Finns mycket info på nätet och så kan man fråga på detta underbara forum! Håller själv på att lära mig detta med pustning, och tycker det är jättekul. Har dock inte gett mig på en hel vägg ännu, utan bara lagningar. (Ska bli spännande att se om de sitter kvar efter vintern!) Kalkputs är väldigt lätt att jobba med. Är smidigt så man kan forma det
29 svar · 10,5k läst
·
H
Helioz: Absolut skall du putsa allt tycker jag, plåt blir dyrt och onödigt komplext. Håller med murarna om att ett B-bruk blir bäst på betonghålsten. Jag hade lyxat till det och rödgrundat först innan nätningen både inne och ute och sedan kört vanligt putsnät för att till sist putsa med B-bruket. Då du kör ett hårt bruk måste du ha en kalkfärg anpassad för bruket, därför
6 svar · 2,5k läst
·
G
Gaveau: Tack för svaret. Använde du lackfräsen på falu rödfärgen eller på akrylaten? Hur blev ytan? Skulle tro att en sådan maskin ger en alltför slät yta? Finns nåt som heter saneringsfräs... Verkar rugga upp ytan, men den kanske går för hårt åt träet? Vi har ett tvåplanshus så en skylift blir nödvändig, och då kanske en dammsugare också kan tas med upp, för med stege blir det
2 svar · 12,4k läst
MaZtoR
MaZtoR: rulle
7 svar · 7,2k läst
MaZtoR
7 svar · 7,2k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Se bild. Behöver kapa fasaden rak i nederkant, men det kommer bli lite högt och man ser träregeln som ligger mot betongplattan. Kan jag gräva upp utmed fasaden och sätta något mot grunden som täcker och gör det säkert så att inte fukt tränger in i trät? Eller kan man låta trät vara exponerat mot väder, snö osv?
0 svar · 2,1k läst
·
S
seniorkonsult: Mexitegel (kalksandsten) är skör och vad jag lärt mig så beror sprickor i de flesta fall på att man använt för kraftigt bruk (för mycket cement). Små sprickor betyder annars inget. Det är bara ett estetiskt problem.
6 svar · 29,1k läst
G
gaia: vitkalka går snabbt och är billigt - min svåger vitkalkade sitt hus varje vår ... denna syssla hörde till vårstädningen. gaia
9 svar · 8,2k läst
V
Villafix: Vi ska satta ny järnvitriolad 28mm liggande granpanel om ett par veckor på vår gamla villa som vi renoverar. Efter vad jag har förstått är en ordentlig luftspalt extemt viktig eftersom granpanelen i princip är obehandlad och kommer att suga upp väta. Vi funderar på att ha 35mm luftspalt på 2-vånings delen av huset och 28mm på de delar av 1-vanings delen där vi har problem med att
0 svar · 2,0k läst
L
SBH: vill du ha bort all färg så kan du värma upp färgen antingen värmepistol eller infravärme. å det går snabbare än slipa eller någon elskrapa men annars räcker det med handskrapa och ta bort allt löst.
2 svar · 8,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag tycker det även har att göra med vilken byggnadsstil det är. T.ex. ett sådant här hus: [bild] Tycker jag ska ha fönstren helt i liv med fasaden.
12 svar · 21,9k läst
·
B
Björn_Nilsson: Språnget ser precis likadant ut på resten av garaget. Det som talar för att det är fukt som orsakar det är att jag har frostsprängning i de två fogarna omedelbart ovanför porten. Man ser de två armeringsjärnen som ligger inmurade. Det är något som ska åtgärdas i år, men det är ju inte kul om teglet fortsätter gå sönder... Men varför just den delen av väggen är drabbad kan
4 svar · 4,2k läst
·
C
Calderon: Har just kollat återförsäljare. Birger Jarlsgatan 65 i Stockholm. Jag har besökt dom i annat ärende tidigare- fått gott intryck av dom. Kunniga och seriösa. Ska besöka dom i morron på prommisen med voffi Ska bli spännande. Jätte tack för tipset
12 svar · 8,9k läst
P
pretori: Hej Har ett ytonghus från 1957 och jag har upptäckt att det lossnat ytong från huset. Vad ska jag använda för mtrl för att laga hålen (utonhus)
0 svar · 1,9k läst
P
pbengtsson: [citat] Skall du byta panel för att den ruttnat pga fukt legat kvar mellan väv och panel så är en luftspalt på ca10mm en lösning. Ser du inga problem som beror på ansaknad av luftspalt så kan den skippas, den nya panelen kommer funka som den gamla. TS: skall du köra järnvitrol, kolla på 28mm panelbräder som jag tycker har högre andel kärnvirke än tunnare brädor, då ökar chansen
6 svar · 8,7k läst
L
lofe: [citat] Ok. Jo det är med största sannolikhet akrylat (gjort test med t-sprit) men jag tänkte ta med en bit till färghandlarn och kolla upp det ordentligt. Då får det nog bli att byta kulör. Tack för infon. Johan
4 svar · 3,1k läst
S
STEENBECK: Ja det är ett klassiskt 70tals byggfel. Fukt från marken är ingen fara, det har jag löst. Min granne har ett liknande hus och han gjöt också platta, han har aldrig haft några problem. Men jag vet vad du menar.
7 svar · 4,0k läst
P
piloten: Det var ju ett tag sedan men jag köpte någon "vanlig" putsbruk på något byggvaruhus. Inte svårt men det är ju en långsam process så man kan ju svampa bort det om det tenderar att se för hemskt ut och göra om igen. Det är ju billiga komponenter så att det är väl bara och slabba på och testa.:D Jag väntade rätt länge med målningen - mest av tidsbrist, men det kan nog vara bra.
7 svar · 12,5k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: Jag vet inte om denna fråga ställs i fel kategori men jag provar, och om det är på fel ställe får ni gärna flytta den. Jag har en balkong som går efter hela huset, detta är ett betongvalv som sticker ut ca 2m från huset. Undersidan av denna har svårt att behålla färgen även om jag tar en färg som andas. Det släpper och blir inte snyggt tillslut och nu är jag less att måla om...
0 svar · 1,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det är nog inga problem, men kan du inte hitta ett bättre ställe än fasaden? Man brukar borra i fönsterkarmarna, eller än bättre hitta en väg in via vinden eller kattvindar.
2 svar · 3,8k läst
S
simon_isacsson: Jag hade putsat upp till nock. Det kan spricka, men blir snyggast i vilket fall...
2 svar · 1,6k läst
G
gaia: Du får knappast en 100% säker svar utan att testa själv. tänka på vid test - järnvitriol brukar tvättas ur virket på ställen den är utsatt för regn så om man vil provmåla så ska mam välja en yta på både i regnutsatt och regnskydad provställe. Järnvitriol orsakar en orangegul nyans i basiska vattenbaserade färger - en förklaring i fall du får missfärgningar vid testet. Jag
1 svar · 1,3k läst
S
synpunkter: Klart det går, kraven på underlag och plattsättning är nog högre om man ska få det bra och beständigt. Sättlim är inget bra val. Jag har för mig att när man sätter klinkersplattor utomhus är det nödvändigt att tillse att det blir "full-limmat"/full bruksfyllnad med fix/bruk bakom plattorna. Givetvis frostsäkra klinkers.
3 svar · 9,1k läst
J
Jullebullen: Vi är på G att köpa ett tegelhus på 127kvm, enplansvilla. Vissa delar på framsidan är i trä, och dessa har vi tänkt behålla och måla. Men resten skulle vi vilja lägga putsfasad på. Vi är helt nya med hus då vi är relativt unga, och skulle därför vara jättetacksama för lite hjälp! Vad ligger en putsfasad på i ungefärligt pris? Behöver något förarbete göras? Hur går detta
0 svar · 2,1k läst
O
oneillsurf: Hej, Vi är precis i tagen att köpa ett gammalt gårdshus från 1800-talet som idag har en eftersatt träfasad. Vår plan är göra fasaden trären och sedan måla med linoljefärg. Fasaden har dock diverse skavanker där vi kommer behöva byta ut vissa delar. Vad vi inte riktigt förstår är hur man generellt skulle uppfatta skicket på fasaden. Som framgår av de bifogade bilderna så träet
0 svar · 1,7k läst
·
D
SBH: för sånt där hade snickare gjort egna mallar. finns säker liknande på flera hus men dom är säkerligen inte samma design eller mått. du får designa eget och/eller besöka museum som är inriktat på detta eller liknade
7 svar · 6,9k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Tror nog inte snickaren är intresserad av att köpa o släpa panel åt dig. Du använder obehandlat virke som du köper själv. Vilken bredd på panelen är ju upp till tycke o smak. http://www.byggmax.com/se-sv/prod/virke-obeh-tra/utepanel-undertak/panel-utvandig-obeh
4 svar · 5,6k läst
Y
youask: skitbra , de hade lager i kumla , 2 mil från örebro så det var kanon 8kr/st+moms för rundhuggen 6.5kr/st+moms för rakhuggen minst volym var en pall
2 svar · 12,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.