C
CiA: Vi håller bit för bit att byta panelen på stallet - brädpanel med lock i falurött ska det bli. En del av stallets baksida består av korsvirke med falumålad fallfärdig puts över, och där skulle vi av olika anledningar bara vilja snygga på ett billigt och enkelt sätt genom att sätta upp skivor med lock på direkt över putsen. Dvs ngt liknande det jag har fått lära mig kallas för
0 svar · 3,6k läst
Göran.W
Göran.W: Jag är absolut ingen expert på detta men misstänker att hela den översta raden stenar på den tjockare delen är rätt så dålig. Om putsen sitter kvar vågar jag inte sia om för där kan vara så mycket fukt i pelaren att det frost sprängs iaf.
6 svar · 4,1k läst
·
A
Alfred Jonsson: Syns ju hur det bruna från linolja blöder genom.
2 svar · 1,7k läst
J
JennieMagnusson: Men gud vad smidigt! Tusen tack för tipset. Ska visa maken senare. Det är ju så mycket lättare att bilda sig en uppfattning om hur vårt resultat kan bli om man ser än bild istället för att se bredden på ett måttband ;-)
2 svar · 1,1k läst
J
JB78: Har nyligen köpt en villa byggd 1926, originalfasad puts. 1978 tilläggsisolerades huset och en "underbar" plåtfasad kläddes kring huset :@... Som ni förstår vill vi ej ha kvar plåtfasaden, så frågan är helt enkelt, vad göra? 1. Ersätta plåtfasad med trä (kommer nuvarande regling klara tyngden av en träfasad?) 2. Ta bort både plåt samt isolering och renovera originalfasad i puts
0 svar · 3,4k läst
·
F
Fader Jan: Tack, det var ett uttömmande svar. Risken är stor att det ser ut lika illa ut bakom den här tegelfasaden från 1974. Jag tror att det var Skanska som byggde husen och det fanns nog byggfusk även på den tiden. Ett alternativ kan ju vara att isolera från insidan, men det blir väl aldrig lika effektivt.
4 svar · 5,3k läst
R
repsej: Hej gott folk! Jag tänkte höra mig för fall folket i detta avlånga land har satt klimatboard istället för vanlig isolering, på just fasad. Den klimatboarden jag blivit rekommenderat att använda är 35 mm tjock, 2 lager. Köpt på Derome byggvaror. Det skall vara lättare att ha att göra med tydligen? Slänger ut frågan och låter folk svara. Tack för detta! Skål och trevlig helg //
0 svar · 1,4k läst
Stefan N
Stefan N: Aldrig putsa i ett påslag, alltid grunda först. Sen tror jag att till ytputsen får du antingen spruta ädelputs eller slå på spritputs för en skrovligare yta. Du kan kvasta av ytan med pensel innan det torkat och få en grov struktur men det kräver en del handlag för att få snyggt.
2 svar · 1,8k läst
J
Jonas08: En billigare "gör det själv" variant är att använda en roterande stålborste på borrmaskinen: [bild] Jag gjorde det på en vägg i somras. Visst det är en hel del jobb men det blev bra. Träts ådrig kom fram ganska mycket men det gör inget tycker jag. //Jonas
7 svar · 17,6k läst
F
Forbo: @Jonaswikstrom: En bra lösning för kanske är ett PVC-fönster. Fast 3-glas med energiglas ger bra u-värde och är samtidigt fuktokänsligt Dessutom kan du få det rätt billigt.
4 svar · 11,8k läst
J
jmersant: Taket är snart 50 år, så det är nog på sin tekniska livlängd. Jag tror du har en korrekt magkänsla - får återkomma när jag kan kolla hur det ser ut.
10 svar · 13,6k läst
H
hyweu: Tack för tipsen! :)
4 svar · 47,2k läst
swecul
swecul: här kommer en uppdaterad bild på lite närmare håll och från iår 2012...
35 svar · 10,1k läst
·
J
jseffel: Hej. Vi har ett mexitegelhus som tidigare hade putsfasad. Frågan är vad den vita bården fyller för funktion. Väldigt svårt att tro att det har ett estetiskt värde. Har sett det på ett till hus här i området. [bild]
0 svar · 1,4k läst
T
tenderp: Bindemedlet i bruk är kalciumkarbonat (=kalkbruk i vardagligt tal). Murkbruket är tack vara det ganska fogligt och mjukt vilket är viktigt. Bruket skall vara mjukare än tegelstenen annars kommer stenen att skadas först vid rörelser i fasaden. Bindemedlet i betong är olika former av kalciumsilikathydrat som i stort sett är olösligt i vatten. Betong (cement) är dock mycket hårdare än
14 svar · 31,7k läst
mångstekta
mångstekta: när ni målar huset sett i lite latexfog om det har gått isär annars är det bara att låta det vara, färgen binder ju ihop det om det skulle vara nått...
6 svar · 7,2k läst
S
Spettet: Hej alla kompisar på byggahus.se! Är det någon som känner till en färg som heter Sherwin-Williams? Har sett nåt som heter typ Duration. Nån som vet nåt?
0 svar · 1,5k läst
F
Filber99: Lugn och fin. Jag har inte påstått att det blir lika bra isoleringseffekt med luftspalt som utan. Bara att en tunn luftspalt inte helt eliminerar effekten av utanpåliggande isolering. Grundfrågan var om det är klokt att stänga in organiska material mellan två ångtäta skikt. Jag är inte ute efter bästa isolering utan efter en säker konstruktion. GT I9000 Darky's ROM 10 RC6 ZSJPG Dark
18 svar · 23,5k läst
·
N
Nicko100: Ett stort tack för svar! Nej hålen är inte avsedda för luftning utan har uppstått pga av för litet överlapp mellan plåt och tegel (på sina ställen endast 0,5 cm överlapp varför dessa hål uppstår vid tegelfogarna). Hål för luftning finns korrekt utfört ovan fönster och nere vid grunden. Jag inte orolig för att isoleringen ska bli blöt utan de obehandlade träreglarna som ligger
4 svar · 4,0k läst
·
T
tenderp: Här har du lite siffror (som iofs är något år gamla) /Johan • Ställningskostnad - 175 kr/m2 (täckt med tak) • Rengöring - 30 kr/m2 • Injektering (c/c 400 djup 200mm) - 500 kr/m2 (bedöms från fall till fall) • Tegelbyten 0-500 kr/m2 (bedöms från fall till fall – ett tips är att använda reglerbar mängd vid förfrågningar) • Omfogning – 750 kr/m2 för 30mm 900 för 50mm djup •
2 svar · 7,0k läst
President 85
President 85: Är ganska synligt så jag vill försöka komma så nära som möjligt i nyans. Är de vanligt bygghandel som gäller eller är de special?
3 svar · 6,3k läst
D
Dub361: Om det fanns sprickor tidigare på en fasad som putsats 2008, känns det som att det funnits fog för noggrannare undersökningar innan köpet vilket gör att det känns som att det skulle vara svårt att få detta till ett dolt fel. Att sprickorna inte uppstått just där det lossnat nu har ingen betydelse om hela huset putsats samtidigt. Gjordes det någon besiktning av huset innan köpet?
3 svar · 1,8k läst
H
huggan: Kolla så det är äkta sibirisk lärk som vuxit sakta annars kommer det inte hålla.
1 svar · 1,5k läst
P
pjfj: Åja. Skarvarna i ett såpass litet hus behöver inte bli många, möjligtvis bara i hörnen. Det kan mycket väl vara möjligt att få tag på element som sträcker sig över 12m. Isoleringen är färdig från fabrik, och det ska bara drevas mellan elementen när de monteras. Beroende på åt vilket håll elementet är gjutet kan du få en slät in- eller utsida. Ofta vill man ha insidan slät,
2 svar · 2,5k läst
P
poitsu: De har torkat till hyffsat nu med hjälp av avfuktarn. Kan konstatera att de var saltutlösning :) Bara försvann så fort de hamna i vattnet.
7 svar · 2,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jättefint! Det enda som var fint på gamla fasaden var den röda färgen runt fönstren och balkongräcket, men ett sådant räcke matchar ju inte nya träfasaden, så jag förstår det bytet...
23 svar · 11,0k läst
·
N
Nord64: Nu har jag fått ännumer info gällande sättningsskadan! Skadan skedde någon gång under av mitt på 80talet pga en vattenläcka som uppstod utanför huset. Försäkringen stod för den dränering som gjordes på ca halva långsidan av huset. De som jag tycker är väldigt märkligt är att de inte har dränerat hela långsidan, samt att dom inte har återgärdad den spricka som uppstod pga
23 svar · 7,5k läst
·
M
Mimi: På mitt nyinköpta hus är det någon märklig plastfärg och det är dags att måla om hela huset - inklusive dörrar, fönster och foder. Nu funderar jag på om det skulle kunna gå att måla över med en grå färg? Huset är en sorts sportstuga från 1966, ingen charm alls, så jag tänkte att med grå färg på både väggar, fönster och foder samt veranda och till det en knallgul
0 svar · 4,5k läst
CHEMAS
CHEMAS: 1. Den kommer inte vara brun hur länge som helst. Den grånar den också. 2. Dyrt. 3. Onödigt då det på en fasad inte är skydd mot röta etc som är av intresse. Det är solen som är problemet.
1 svar · 2,2k läst
U
UppGiven: Hej. Undrar om någon här kan säga något om Novabrik http://novabrik.se/ Funderar på använda denna, då min nu 60 åriga fasad behöver mer översyn än jag finner lämpligt. Såg dem på mässan i GBG, och verkade intressant. Kollat på nätet om filmer m.m med. Vidare fråga, vad kostar det med att "göra om" fasaden per kvadratmeter annars? Plåt eller träfasad? Är ingen hantverkare
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.