7 307 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Rikta yttervägg!
Hej!
Jag håller på att byta panel och isolera ytterväggarna på huset. Nu är jag inne på andra väggen och inser att den lutar väl mycket för att det ska kännas OK. Jag isolerar med västkustskivor så jag kan inte palla under spikläkten då den måste ligga dikt mot isolerskivorna för att hålla fast dessa. Det är ena gaveln som lutar inåt ungefär 5 cm. Mitt på gaveln är väggen ganska rak men sedan börjar det luta successivt ut mot gaveln.
Min idé just nu är att såga kilar och lägga utanpå befintliga spikreglar men behöver lite råd om det kan vara en vettig idé. Jag tänker mig också att det är viktigast att det är rakt vid gaveln då det förefaller vara lättare att se där än om det är lite snett mitt på väggen. Det märks även vid fönstren då jag ska sala ut för isoleringen. Fönstersmygen blir smalare upptill fast fönstret är sitter helt i lod.
Min kompis som är byggnadssnickare säger att dom undviker västkustskivan just för att det är svårare att rikta upp då man använder den, Men i gengäld går den ju på ett nafs att sätta upp.
Vad tror ni med lite mer erfarenhet. Är 5 cm rent av för lite att bry sig om?. Huset är 1 3/4 plan så vägen är ju rätt hög och då blir ju 5 cm på något sätt lite mindre.
/Mats
Jag håller på att byta panel och isolera ytterväggarna på huset. Nu är jag inne på andra väggen och inser att den lutar väl mycket för att det ska kännas OK. Jag isolerar med västkustskivor så jag kan inte palla under spikläkten då den måste ligga dikt mot isolerskivorna för att hålla fast dessa. Det är ena gaveln som lutar inåt ungefär 5 cm. Mitt på gaveln är väggen ganska rak men sedan börjar det luta successivt ut mot gaveln.
Min idé just nu är att såga kilar och lägga utanpå befintliga spikreglar men behöver lite råd om det kan vara en vettig idé. Jag tänker mig också att det är viktigast att det är rakt vid gaveln då det förefaller vara lättare att se där än om det är lite snett mitt på väggen. Det märks även vid fönstren då jag ska sala ut för isoleringen. Fönstersmygen blir smalare upptill fast fönstret är sitter helt i lod.
Min kompis som är byggnadssnickare säger att dom undviker västkustskivan just för att det är svårare att rikta upp då man använder den, Men i gengäld går den ju på ett nafs att sätta upp.
Vad tror ni med lite mer erfarenhet. Är 5 cm rent av för lite att bry sig om?. Huset är 1 3/4 plan så vägen är ju rätt hög och då blir ju 5 cm på något sätt lite mindre.
/Mats
Västkustskivan sitter redan på plats så riktningen blir i så fall utanpå isoleringen. Tanken är som jag skrev att såga kilar av reglar som jag lägger längst med spikreglarna som sitter utanpå västkustskivorna och med den tjockare delen ut mot knuten.
Såg att jag skrev fel i första inlägget och det ser inte ut som det går att redigera. Det skulle stå; Mitt på gaveln är väggen ganska rak men sedan börjar det luta successivt ut mot knuten. Inte ut mot gaveln.
/Mats
Såg att jag skrev fel i första inlägget och det ser inte ut som det går att redigera. Det skulle stå; Mitt på gaveln är väggen ganska rak men sedan börjar det luta successivt ut mot knuten. Inte ut mot gaveln.
/Mats
Nu har jag börjat spika upp kilarna men det hela får nog bli en kompromiss. Det ska mycket till för att få allt att stämma på ett 100 år gammalt plankhus. Nu kommer det istället att se snett ut i förhållande till plankorna som går längs taksprånget. Just att plankorna går längs med språnget istället för att det sticker ut ändar av takrotet gör att det syns extra väl. Men vi får nog leva med det. Taket är nylagt och även där var det ett trixande för att lura ögat så gott det går.
/Mats
/Mats
Redigerat:
Ja det var nog så jag skulle ha gjort istället för kilarna då det var svårt att få riktigt rätt men nu får det nig vara som det är. Jag trodde att reglerna behövde klämma fast isoleringen för att den inte skulle hänga ut någon stans. Många brickor hade nog löst det lika bra. Det var likadant på väggen vi gjorde förra året men man ser eller tänker aldrig på att den inte är riktigt rak.
/Mats
/Mats
Klicka här för att svara