Jag tänkte måla om garaget men med det kommer lite underarbete också. Som ni ser på bilderna har färgen sprickigt eller hur jag ska uttrycka det. Vad jag kan se så är det solid betong direkt under färgen. Tror ni det räcker att jag skrapar bort färgen där den har sprickigt och sedan målar över? Eller ska jag hyra någon form av slipmaskin och slipa hela väggen? Eller skrapa bort där det sprickigt och sedan blanda till någon puts och fylla i där?
Det är som sagt garaget det gäller så finishen är inte SÅ viktig men jag vill givetvis att det ser anständigt ut också. Det är nog inte målat på ett bra antal år så det ser väldigt tråkigt ut nu när färgen förlorat sin lyster och på grund av de har sprickorna eller vad jag ska kalla det.
Det är som sagt garaget det gäller så finishen är inte SÅ viktig men jag vill givetvis att det ser anständigt ut också. Det är nog inte målat på ett bra antal år så det ser väldigt tråkigt ut nu när färgen förlorat sin lyster och på grund av de har sprickorna eller vad jag ska kalla det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Det där är nog inte färgen som spruckit utan snarare putsen som spruckit.
Knacka med ett skruvmejselskaft. Låter det ihåligt har putsen släppt och då är det till att knacka ner och putsa om som gäller.
Fredrik
Det där är nog inte färgen som spruckit utan snarare putsen som spruckit.
Knacka med ett skruvmejselskaft. Låter det ihåligt har putsen släppt och då är det till att knacka ner och putsa om som gäller.
Fredrik
Jag tycker inte det låter ihåligt. Där är nog bara ett VÄLDIGT tunt putslager på betong/murblocken men där det varierar lite och på sina ställen kan vara lite mer puts men på det mesta ställena så är det som sagt väldigt tunt om ens något. Betänkt att garaget är från 1945 och är byggt som en betongbunker så det är rejäla doningar till betong/murblock.
Men att putsa om hela garaget låter väldigt jobbigt. Vad jag har läst mig till så putsar man upp ytan i alla fall 10mm och då hade det sett väldigt konstigt runt fönster och så vidare. Det går inte att göra som när man renoverar en vanlig vägg. Det vill säga att man slipar vid de dåliga ställena och putsar upp bara där. Eller varför ska man putsa så tjockt? Hade det inte räckt att göra någon form av vanlig bredspackling med putsbruk på ett par millimeter?
Garaget är på 90m2 och det är en hel del väggyta som ska ordnas och när jag läste en artikel från en murare här så beräknade han 45min per kvadrat. Betänkt då tiden en själv hade fått lägga
.
Men att putsa om hela garaget låter väldigt jobbigt. Vad jag har läst mig till så putsar man upp ytan i alla fall 10mm och då hade det sett väldigt konstigt runt fönster och så vidare. Det går inte att göra som när man renoverar en vanlig vägg. Det vill säga att man slipar vid de dåliga ställena och putsar upp bara där. Eller varför ska man putsa så tjockt? Hade det inte räckt att göra någon form av vanlig bredspackling med putsbruk på ett par millimeter?
Garaget är på 90m2 och det är en hel del väggyta som ska ordnas och när jag läste en artikel från en murare här så beräknade han 45min per kvadrat. Betänkt då tiden en själv hade fått lägga
Klicka här för att svara