Hejsan

Är på gång att köpa mig en liten stuga ca25 kvm.
Har fastnat för en byggsats som jag hittade här på nätet. Men när jag kollade deras monteringsanvisning så tyckte jag att det såg ut som att falspanelen låg direkt mot vindduken. Utan någon luftspalt. Och detta bekräftade säljaren som jag pratade med.
Stugan levereras i prefabricerade block så jag kommer inte heller åt att skapa nån luftspalt själv.

Är detta ett ok sätt att bygga idag?
Eller skall jag dra örona åt mig?

Målar man med slamfärg är det ok även om det givetvis är bättre och mindre risk att bygga med luftspalt.

Lämnar tillverkaren några garantier?

Det finns ju tio- eller hundratusentals hus utan luftspalt, och alla har inte ruttnat ner.

Om falspanelen är liggande är det nog en av de tätaste konstruktionerna.

Men ärligt talat: Jag hade nog också dragit öronen åt mig.
Har haft ett hus där en hel gavelvägg fick bytas.
Stående falspanel, ingen luftspalt, skuggigt läge och minimala takutsprång = alltid fuktigt under panelen.
Men då var huset 30 år gammalt.

Tack för svaren!
Det är stående panel det handlar om.
Såg att panelen var sådan som har två frästa spår på baksidan. Läste nånstans här på forumet att dessa funkade som luftspalt. Stämmer det?
Skall fundera både en o två gånger innan jag gör nått som jag kanske får ångra..

Talbo skrev:
...
Såg att panelen var sådan som har två frästa spår på baksidan. Läste nånstans här på forumet att dessa funkade som luftspalt. Stämmer det?...
Nja, de där spåren är gjorda för att minska risken att brädorna slår sig/kupas.
De har nog väldigt liten inverkan på ventilationen.

Och som sagt, stående falsad panel avråder jag personligen från.

Jag tackar o bockar för råden..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.