Vi målade vårt tegel vitt för två år sedan. Vi tvättade grundade med caparol grund och har sedan målat med caparol AMPHISILAN.
På norr väggen har vi fått några få bruna fläckar som gått bort med alg medel. Men nu är hela framsidan nästan brun.
Vad beror detta på?
Är det något att oroa sig för?
Hur får jag bäst bort det?
Bifogar bilder.
Tack på förhand.
På norr väggen har vi fått några få bruna fläckar som gått bort med alg medel. Men nu är hela framsidan nästan brun.
Vad beror detta på?
Är det något att oroa sig för?
Hur får jag bäst bort det?
Bifogar bilder.
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske det blåser mest mot husets framsida? Verkar komma som reniller som vandrar neråt vid regn . Skulle gissa att det är damm från fex en väg eller/och öppen fält som flyger med vinden och fastnar på väggen och sen spolas dammet vid regn men en del stannar kvar . Om min gissning stämmer så borde det inte finnas några reniller där regnet aldrig kommer åt. Kolla också takrännan om den inte är fylld med ruttnande löv och svämmar över vid regn.
Vid gult, brunt eller rött tegel syns det inte alls eller spolas bort lättare men på vitt knottrig yta blir minsta missfärgning mycket synligt. Vattna och skura fasaden om färgen tål det.
gaia
Vid gult, brunt eller rött tegel syns det inte alls eller spolas bort lättare men på vitt knottrig yta blir minsta missfärgning mycket synligt. Vattna och skura fasaden om färgen tål det.
gaia
Tack för det svaret. Skall helt klart försöka tvätta fasaden. Kan tyvärr inte se om det har med stuprännor osv att göra då det bara är två sidor med tegel. Blev orolig för något konstigt i väggen så här lagom till jul.
Klicka här för att svara