Fasad
Fredrik Å: Hej Är det en rå betongplatta är det inget att oroa sig för. Det ser ut sådär i var och vartannat garage och förråd. Fredrik
jerk: Vet inte om detta fungerar ned det kanske är värt ett försök. http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Fogskum/Fogskumrengoring-500-ml-36580/ Annars fungerar nog aceton om dörren är målad i fabrik med tvåkomponents färg.
Ola78: [citat] Mycket medveten om att man bör lägga det korslagt, har gjort så själv fast på insidan, två flugor i en smäll. Installationszon och minskade köldbryggor. Överkurs vore väl att göra på utsida med på en sån vägg men det borde väl bara göra marginellt på värmeförlusterna.Fast i sak har du ju rätt, man kan bygga lite hur som och där verkar vi överens;)
Fredrik Å: Hej Vårt hus har liknande konstruktion. När dom grävde visade det sig att det fanns en grundmur även på garaget som gick hela vägen ner till husets grundmur. Dräneringen placerades runt garaget. Tyvärr finns det en vägg i huset som inte går att komma åt och isolera med mindre än att bila bort plattan i garaget och gräva bort att fyllning. Lösningen är att väggen som inte går att
Skrikapan: Jag tycker att om du satt upp ny vindduk så borde du regla på igen. Detta för att få en luftspalt mellan duken och fasaden.
MB77: Ja foder och midjan kan man ju ha synpunkter på, kanske inte det snyggaste, men smaken är som baken. Att det inte är i våg i nederkant kan ju vara att det ännu inte är kapar i rätt längd. De kanske tycker att det är snyggt med hög midja :x
PeterJeffrey: ytterändarna blir ju kapad i samma lutning som taket, men skarvarna som blir mitt på väggen är de jag undrar över om man kapar i 90+90, 90+45 eller 45+45graders lutning för att få så tät o vattensäker skarv som möjligt..
roli: Som svar på mitt tidigare inlägg angående namnet. Så finns produkten fortfarande kvar med sitt namn Seltocone om "R:et" skall vara med eller inte vet jag inte. Men Capton saluför iallafall produkten som kostar en slant, närmare bestämt 81,25 per liter när man köper 25 liters dunk. Vet inte om man kan få tag på detta i mindre förpackning, men det går ju alltid att fråga
FRS05: Jag tycker inte det låter ihåligt. Där är nog bara ett VÄLDIGT tunt putslager på betong/murblocken men där det varierar lite och på sina ställen kan vara lite mer puts men på det mesta ställena så är det som sagt väldigt tunt om ens något. Betänkt att garaget är från 1945 och är byggt som en betongbunker så det är rejäla doningar till betong/murblock. Men att putsa om hela
noone70: [citat] Det är betonghålsten/källarvägg och utan på det reglar som sedan skivorna sitter på.
frean98: Jag fick samma problem när jag målade om ett par dörrar till en bod. Det berodde på att jag målade när solen låg på. Det var oljefärg. Tog bort färgen och målade om, denna gång inne i garaget = bra resultat. Färgen torkade för snabbt fick jag förklarat för mig men jag vet inte om det är därför det blir så här?
Beetleboy: Tack för svaret, jag tycker det stärker vår uppfattning att det tagit för lång tid. Hos oss har man inte ännu kommit till salning av fönster, foder, stuprör osv. Inget plåtarbete är inräknat i de 280 timmarna då detta gjorts av en annan firma. Inte heller någon målning är ju inräknat. Det är för övrigt ca 160 kvm väggyta, 15 fönster, 3 dörrar. Men som sagt foder och smygar
EndZone: Med 10 års erfarenhet av järnvitriol på parkmöbler för offentlig miljö skulle jag nog inte lita helt och fullt på informationen ifrån Colorama. Jag har sett järnvitriol fällas ut under mycket lång tid efter behandling. Missfärgning av exempelvis plattytor etc är mycket svår för att inte säga omöjlig att få bort. Vore jag dig skulle jag nog testa mig fram på något vis.
Bubblaren: Tanken var att om möjligt köra med infärgat putsbruk då slipper jag målningsmomentet.
Vixen: Hej! Har rätt nyligen flyttat in i ett hus med putsad fasad - nej, nu är det ingen enstegstätad träregelhistoria, utan prefabricerade betongelement som är putsade direkt utanpå. Har noterat att rätt mycket anslutningar i fasaden, så som fönsterkarmar, fästen för stuprännor, markiser och ventilationsrör ser rätt slarvigt gjort ut, med följd av att de sitter otätt mot själva
ktm250: http://www.paroc.se/kontakta-oss/aterforsaljare-och-entreprenorer
ekur: Hej! Var nyligen på visning av ett 50-tals hus där fasaden består av en träfasad med tegelfasad på utsidan. Troligtvis fanns endast träfasaden när huset byggdes och sedan efter ca. 10 år har tegelfasad byggts på utanpå. Min fundering är vad livslängden på en sådan av träf+tegelfasad kan vara? På de platser där man kan komma åt och se träfasaden innanför teglet så ser
ktm250: Gör så du. Glimmer blandar du i själva bruket. Köper du en färdig produkt typ stänkputs eller rivputs så innehåller dessa glimmer färdigt från fabrik. Man bör också ha i åtanke att inga garantier gäller varken på bruk eller system om man blandar bruken själv dvs. går det dåligt så kan det bli kostsamt.
riob: Låter som bra tips, tack! Har en liten bilmaskin, Hilti TE16C bara köpa en liten mejsel.
MaoLin: Det kom kortare skurar så vi tog bort färgen från ena sidan helt iaf, och nu är det strålande väder så det blir nog att måla grundfärgen idag på den väggen :), Dessutom hittade vi inget skydd mot regnet. Inget byggställe här hade någon plast som man kan hänga upp som var längre än 1m.
Helioz: [citat] Javisst, har du en korrekt utförd luftspalt så är risken ännu mindre.
cleese: Hej, noterade tidigare i år myrinvasion i uterummet och spred då ut myrr vilket höll dom borta ett tag. I veckan blev det en lite mindre kul överraskning när jag började titta hur dom tagit sig in. Det visar sig att en bärande pelare fått sig en rejäl fuktskada med tillhörande röta som såklart varit rena rama paradiset för dessa myror. Nu har jag stämt ur det dåliga virket och ska
johankr: [citat] Smart idé Jerk, jag fattar vad du menar – tack!
Stefan N: Sprickor finns alltid men under ytskiktet ska du ha ett fungerande tätskikt. Oftast är det asfalt och den blir med tiden dålig.
Orqvist8: Och Helst ska man ju inte skrapa och blottlägga virket när det är fuktigt och kallt ute!
dsub: Lärk har jag sett flera fasader som varit obehandlade i.
cecar33: Till panelen snörslå med jämna mellanrum. Till reglarna vinkeljärn och ankarskruv på cc60
poppe12: Hej jag håller på att lägga nytt tak på garaget och upptäkte ett hål bakom en plåt i fasaden. Nu tänkte jag att det kanske skulle kunna gå att laga när jag ändå är där och river. Men jag har ingen aning om hur. Huset är från 50-t med sågspån och kutterspån som isolering. Jag bifogar lite bilder så ni förstår vad jag menar. [bild] [bild]