Byggahus.se

Riva reveterad fasad?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Är i köpartaget av en 40-tals villa som tveklöst är reveterat i min mening. En bit av putsen har spruckit och under ser man hönsnät, vass och en slags papp. Måste vara revetering right? Om det är reveterat, är det garanterat trästomme under eller kan det vara tegel. Nuvarande ägare är en väldigt gammal äldre herre som inte har en susning. Och om det är trä, kan man riva reveteringen för att klä om till trä istället?

2. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Mest troligt så är det trästomme och många valde att antingen riva putsfasaden eller klä över den med ny fasad. Många eternitkåkar har gammal putsfasad under plattorna. Ska man inte tilläggsisolera så tycker jag att man ska ta dit någon som kan uttala sig om fasaden är bortom räddning eller vad det skulle kosta att åtgärda.

Putsfasad är i mitt tycke vackert och dessutom behöver man inte måla om alls lika ofta som en träfasad. Vi fixade vår reveterade fasad förra året och lär inte behöva måla om på många år. :)

3. M
    Medlem Nivå 1
    Frågan är bara om det är möjligt att riva ner reveteringen eller om det förstör stommen?

4. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Om det är byggt på samma sätt som de putsade 40-tals trähus jag sett så går det att riva ner.
    Brukar vara hönsnät och vass som armering och förbered dig på att nätet är ordentligt spikat.

Du får knacka och bryta ner bit för bit med tex en kofot, men det är både smutsigt, tråkigt och tidskrävande.
    Jag skulle absolut överväga att sätta en ny fasad över den skadade putsen.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Vilken typ av lösning skulle man kunna tänka sig då?