Hej!

Min puts behöver göras om, har haft flera putsfirmor som varit och tittat och sagt egentligen samma sak, dvs att all puts måste tas bort och läggas på på nytt om det ska bli hållbart på längre sikt. Det är kalkputs på spiktegel, men som har målats med en plastfärg och sen sprutputsats med något cementbruk. Förutom att putsen släppt från teglet på delar av en fasadsida så släpper även det yttersta lagret sprutputs på flera ställen av fasaden pga att de olika materialen passar inte varandra.

En av putsarfirmorna som har tittat på fasaden rekommenderade att använda StoNordic, och som ska vara billigare än traditionell puts. Man skruvar fast fästplugg genom befintliga putsen in i teglet och fäster ett nät/väv som man sen lägger på ett tunt lager puts på, det bygger totalt ca 1 cm.

Anledningen att jag funderar på StoNordic är priset, en vanlig ny puts går på ca 300 000 kr enligt en offert jag fått, det här ska vara betydligt billigare men jag har inte fått offerten ännu.

Har någon av er någon erfarenhet av StoNordic?
Hur är hållbarheten jämfört med vanlig puts?
Vad är livslängden? Vanlig puts är 40 år som jag förstått det, är det samma?
Hur blir det om man låter den gamla putsen vara kvar, nu när den är målad med en plastfärg, kan det bli problem där?
Känns alltid lite tveksamt att göra nån quick fix lösning, hur beprövad är den tekniken egentligen?

Tacksam för svar
Mvh Anders

AnneFi
Min sambo har använt sig av stonordic system men säger att han aldrig har satt plugg med det systemet. Nätet fästs i ett lager puts.

Ska ni däremot sätta. frigolit så sätts den med plugg i väggen. Nätet putsas dock fortfarande dit.

Men är putsen dålig så borde man ta bort den

Man kan tydligen plugga in mot väggstommen för att hålla in puts som släppt, det finns beskrivet i deras broschyr .

Det kan jag tänka mig fungerar ok för då hålls armeringen på plats av stommen. Men det kanske finns risk för sprickbildning kring pluggarna? Och så funderade jag om det var dumt att låta den där plastfärgen vara kvar under tunnputsen, om den nu är för tät kanske..?

Vad säger din sambo om livslängden på putsen? och kan man få en spritad struktur?

Mvh Anders

AnneFi
Jag ska fråga när han kommer hem.
Var läser du det i broschyren? På vilken sida?

Jag ser bara att det ska sättas i ett lager tunnputs.

AnneFi
Vet inte hur länge det håller men han tycker det är så pass bra att han hade använt det själv. Kratsen går att spruta på om man vill.

Han kan ej ge råd om en fasad han aldrig har sett men säger att han aldrig hört talas om att man sätter nordic med plugg utan grejen med det är att nätet putsas dit.
när han putsar ett hus så knackar de ner allt som är dåligt. Att hänga puts i ett dåligt underlag är ju aldrig bra.

Allt kanske släpper redan när de tvättar det?

Ring och prata med STO. Det är nog allra bäst tror jag.

AnneFi skrev:
Han kan ej ge råd om en fasad han aldrig har sett men säger att han aldrig hört talas om att man sätter nordic med plugg utan grejen med det är att nätet putsas dit. när han putsar ett hus så knackar de ner allt som är dåligt. Att hänga puts i ett dåligt underlag är ju aldrig bra. Allt kanske släpper redan när de tvättar det?
hum låter ju inte som någon vedertagen metod direkt med pluggning om han inte hört talas om det... men det står under punkt 26-27 i broschyren, näst sista sidan. Står inte utförligt men putsaren som besökte mig berättade att det var så de gjorde.

Det lät bra för då slapp man lägga tid på att ta ner den gamla putsen, dessutom så är spikteglet inte tillräckligt jämnt som underlag tror jag (ser det ut som) så om det bara bygger ca 1 cm så gissar jag att det inte räcker, då måste man nog till med tjockputs för att det ska täcka helt överallt.

Bäst att ringa och prata med STO, hoppas de tar emot privatsamtal..

ps. spiktegel eller reverteringstegel som det också kallas är ca 5 cm tjockt tegel med hål för spik i som spikas fast i trästommen. Tegel ska tydligen vara bra bärare för puts. Skulle vara kul om det fick sitta kvar för det har ju lite kulturhistoriskt värde, och även om nu stonordic inte direkt är kultur så sitter iallafall teglet tills nästa ägare putsar om kåken om 40 år...

AnneFi
alltså det finns massor med metoder där man gör sådär men min sambo har aldrig gjort det med STOnordic.
han säger att man använder tjockputs när man fäster med plugg och då bygger det mer.

sto säljer till privatpersoner också så det är nog inga problem att ringa.

Hur gick det sen? blev det StoNordic?

Brödlåda skrev:
Hur gick det sen? blev det StoNordic?
Jag läste på och kom fram till att jag ville göra enligt gammal metod.
Så det blev till att knacka ned all gammal puts, och sen kalkbruk (hydrauliskt) på spikteglet som nätades, och sen spritputs (rent kalkbruk). Avfärgningen var med kalkfärg 246/249. Den är nästan som ren kalkfärg (gotlandskalk) men man behöver bara måla två gånger istället för sju gånger.

Jag fick aldrig någon egentlig offert för stonordic metoden för killen som skulle göra jobbet strukturerade om sin firma samtidigt och eftersom jag bestämt mig för annan metod gick jag inte vidare med stonordic.

Men en säljare på stonordic kistakontoret var förbi och kollade, han var väldigt duktig och jag fick bra intryck av metoden. Men han trodde inte att jag hade sparat några pengar eftersom jag ändå hade varit tvungen att knacka ned den tidigare putsen, pluggen fäster iofs in den gamla putsen men inte tillräckligt för att hålla in en puts som är nästan helt lös.

Jag hade 6 olika firmor där, två ville köra med serporoc metoden, tre ville göra med gammal metod och så stonordic. Men alla tyckte olika på nåt sätt och hade olika argument för sina val, så mitt tips är att läsa på ordentligt själv innan man gör nåt. En salig röra av kombinationer av metod och matrialval mm...

Redigerat:
Bra val! Lätt att laga i framtiden om något skulle ske samt en väldigt beprövad och säker metod. Vilken tillverkare av Kc körde ni med?

Hej!
Hantverkaren använde weber, men det var inte kc bruk utan hydrauliskt kalkbruk, kommer inte ihåg beteckningen på rak arm.

En av firmorna ville använda kc bruk för att det är tegel som underlag, men jag ringde weber teknisk sälj/support och de sa att jag inte skulle ha det efterssom det är sk spiktegel, dvs 5cm tunna tegelstenar med två hål i som man spikar fast i trästommen. Det kallas för revetering och kan göras (gjordes ofta) med vass, träplugg eller spiktegel som i mitt fall. En bra putsbärare som låter underlaget röra på sig men ändå följer med lagom mycket. Kc bruk är för hårt och kommer att spricka, det funkar bra på en ren tegelstomme tror jag.

Det tog ett tag innan jag som lekman rett ut alla begrepp, med tanke på att alla sa olika :)

Betalade 75000+moms för ca 40-45m2 gavel. Det var den billigaste, övriga motsvarande offerter låg på 130000 ink moms och serporoc låg på 160000 ink moms, eller ca 300000 och uppåt för hela huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.