Fasad
Atom: Illa är det inte då många av våra grannar (även vi) målade om våra fasader för många år sen med silikat färg. Husen ser fortfarande fräscha ut.
KnockOnWood: Här är exempel på olika fönsterstorlekar. 11x15 i vardagsrummet och 9x10 till vänster över ett handfat i extratoaletten. Två 11x13 fönster i sovrummen till höger. Andra långsidan har 9x10 fönster i kök och badrum, samt 11x13 fönster i matrum och sovrum. Vill du se mer kompletta bilder så säg till! Huset har alltså tre fönsterstorlekar: 11x15, 11x13 och 9x10. Lugn och harmoni :)
hus_ombyggnad: Hej, Tack för ditt svar. Nej, garagedörren och entrédörren ligger på olika sidor. Entre mot öster och garage mot norr vilket gör att man inte kommer se dem samtidigt. Tack för tipset om applikationen!!
oceanis: Isblästring är ett alternativ som ger en hyfsat dammfri och torr avverkning. Bara färgen släpper och ramlar ner på marken. Inga direkta skador på underlaget. Kanske ett alternativ beroende på var du bor och om någon firma tar småjobb där.
Lexington: Nu har jag fått ett svar iaf, 1550:- ville dom ha. Skulle det funka med vanlig vindskiveplåt med rätt bredd från valfri bygghandel kanske? Den har ju nedvik på ena långsidan o droppfot på andra.
Anonymiserad 155630: Tror att minst halva syllen klarat sig men jag ska försöka hitta en vettig snickare som får undersöka ordentligt... Hur lätt det blir så här års vet jag inte men jag gissar att det är ännu svårare än att hitta en vettig snickare i t.ex. oktober. Det är så torrt som det ser ut så jag tror det är gammalt, men är osäker på om det helt enkelt är panelen som sugit upp vatten
kuse: Hej, Hade lite för bråttom och lite för lite kunskap när jag bytte fasad för några år sedan och gjorde egentligen inget åt avslutningen längst upp på knutarna där taksprånget möter gaveln, men vill nu fixa till denna gamla "nagel i mitt öga". Någon har tips på hur jag ska bygga in/täta/avsluta? Känns som det borde finnas standardsätt med den typen av takstol/taksprång jag har.
sankaboy: Vad jag har kommit fram till, är det Weber Serporoc som har används på Glasroc, så jag kanske inte behöver vara så orolig, eller?
Fred vom Jupiter: Vissa har använt en Metabo lackfräs med framgång istället för att skrapa. Speedheater funkar väl också. Men att skrapa rent en fasad för rimliga pengar är det nog bara östeuropéer som gör.
sparcraft73: StoArmat Classic plus 93:-/m2 exkl moms Sto Lotusan 150:-/m2 exkl moms Utöver detta tillkommer det putsbärarskiva, glasfiberväv kantband mm.
absolutrobban: Hej! Ska till och måla lite och undrar om ni har nå bra erfarenheter av just denna färg från teknos? Tacksam för svar!
Simba83: Jag rev bort ytterpanelen för att se vad som fanns bakom, det var ingen vidare syn. Det visar sig att dropplåtarna från fönstren också haft lite väl dålig lutning och vattnet har runnit ned i hörnen av fönstret. Där det blivit väl gosigt åt brädorna. Söker nu lite assistans i hur jag skall göra. Har ni några tips? Det är för närvarande torrt, men gissar att något behöver
eviljava: Menar du att färgen flagnat eller har putsen släppt? Vad har du lappat med? Det man bör göra är att laga eventuella putssläpp med puts. Sedan målar man med sockelfärg. Färgen skyddar putsen från att fukt skvätter upp och sugs in. Har man en fuktig sockel kan man få frostsprängningar och det resulterar i att putsen släpper. Visst kan du sätta dit "Steni terra" eller liknande, men
Lolight: Bredare virke är alltid dyrare då det behövs grövre träd för att såga. Men välj det som blir snyggast. Vindpapp är för att stoppa vinden. Några hål har ingen betydelse alls. Så du behöver inte spika extra läkt.
Åsa Lund: Tänk på vilket material som är sannolikt att det behöver bytas ut först... Troligen brädorna, varför det är de som ska vara demonterbara och sättas dit sist.
AndersS: Håller med övriga, har ingen betydelse. Som jag förstår det så slår du på panel och sätter sedan en horisontell bräda under takfoten ovanpå panelen och trycker lock/lockläckt mot den som ger ett skydd för ändträ.
nemlan: [citat] *Alkydoljegrundfärg. Inte (lin). Det är egentligen inte olja, utan hartser av olja. Bindemedlet är typ samma, oavsett vad färgen spädes med, men jag håller med om att det "känns bättre" med ett naftabaserat lösningsmedel.
Steinlager: Grannen har ett brunt tegelhus och målade om träytor med gråbeige och vita accenter. Det blev mycket snyggt. Fönstren skall väl ändå målas om vid någon tidpunkt? Vi målade om våra svarta till ljusare nyans, men de var inte spröjsade.
pliSSken: Så klart att det var falsad spårpanel... saken löser sig, tack för tipset =)
Alko: Varför inte vanligt bruk? Billigare än hokuspokus-produkter, och mer beprövat. C-bruk förslagsvis så lär det inte vara för starkt. Sen skulle jag titta på varför sprickan uppstått, smällar i dörrkarmen? /A
Förpost: Man ska gräva där man står! I byggkontraktet framgår det att det ska vara slamputs. Efter en del googlande hittade jag metoden beskriven i Tegelindustri föreningens tidning Tegel nr 1 1960. Fantastiskt att någon scannar och lägger ut. Samtidigt lite problematiskt att goggle förefaller träffa slumpmässigt. Grundningsbruk KC 11/4 Slamningsbruk KC 21/4 med pigment av krita,
Pontstone: Hej alla glada, Vi har hantverkare här som putsar vår mur och fasad, och de pratar sig blåa och gröna om hur bra produkterna är som är av märket STO. Jag noterar dock att en del av deras produkter är upp till 3 gånger så dyra som exempelvis produkter från Finja. Exempel, Finja Putsbruk A jämfört med STO Levelcote. Finjas produkt kostar 50-60 spänn för 25 kilo medan cirka samma
Adam Bertilsson: Tjena. Det är så att jag ska klä in mitt hus i trä då jag avskyr putts fasaden. Har bara en fråga då jag funderar på att tilläggsisolera finns det nån isolering som du kan köra utan att behöva riva ner puttsen alltså lägga rakt på den?
Fotografen: Vi målade föräldrarnas hus för 20 år sedan, har för mig vi använde vattenburen akrylatfärg. Börjar bli dags att måla om, färgen har börjat blekna lite men sitter som berget.
MollyMoon: Det gläder mig att du lyckats så bra! 5 år är ju inte så ofta! Man trevar ju lite i mörkret, hittat information jag hittat på nätet, bla. här från Byggahus. Knepigt! https://www.byggahus.se/forum/fasad/81385-hur-lang-tid-innan-ceder-blir-gratt.html http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Bygg-och-Bo/Traslag/Cedertra/Underhall-Cedertra/
TessanMagnusson: [citat] Vi har JM-hus med mineralull. Vissa som bytt har haft stora skador, andra inget. Vi har fuktmätt med anticimex, änsålänge bara värde på 17...