Hej!

Vi skall byta till en större altandörr (dubbeldörr), och jag skall därför knacka bort ca 70 cm av min tegelfasad.

Då vi samtidigt, i höst, skall sätta igen ett av två fönster i badrummet så är jag i behov av att behålla en del av tegelstenarna.

Stenen är ovanlig, jag har åkt rundor i hela Skåne och hittat hundratalet sten (jag behöver endast 40-50 sten till fönstret) men den stenen är inte identisk med min sten. Mindre skillnader, som kommer reta mig resten av livet.

Hur knackar man ner stenen utan att skada den? Jag tänkte mig lite försiktigt med vinkelslip i fogarna och sen knacka med en mejsel.

Vad säger expertisen? :-)

Detta skall jag påbörja redan imorgon, så snabba svar hade uppskattats!

Tack på förhand!

• Gilla
dthompa
  • Laddar…
Snooby skrev:
Hej!

Vi skall byta till en större altandörr (dubbeldörr), och jag skall därför knacka bort ca 70 cm av min tegelfasad.

Då vi samtidigt, i höst, skall sätta igen ett av två fönster i badrummet så är jag i behov av att behålla en del av tegelstenarna.

Stenen är ovanlig, jag har åkt rundor i hela Skåne och hittat hundratalet sten (jag behöver endast 40-50 sten till fönstret) men den stenen är inte identisk med min sten. Mindre skillnader, som kommer reta mig resten av livet.

Hur knackar man ner stenen utan att skada den? Jag tänkte mig lite försiktigt med vinkelslip i fogarna och sen knacka med en mejsel.

Vad säger expertisen? :-)

Detta skall jag påbörja redan imorgon, så snabba svar hade uppskattats!

Tack på förhand!
expert är jag inte men har knackat ner ett antal stenar

bruket brukar vara ganska löst så man kan knacka i fogarna med tunn mejsel känns det för hårt så slipa först
finns en special fogrensare lite trekantig men det skaffar man in te sådär över natten lycka till kul att höra hur det blev

Det kan bara inte vara lätt. Utan att provat själv skulle jag borra med betong borr runt hela stenen och sedan kanske köra med multiverktyg och sen sist hugga med yxa ut en sten i taget.

Lägg upp en bild på stenen så skall du se att det finns säkert någon här som har likadana över!
Själv håller jag på och river tegelfasad så är det samma sten som jag har så får du gärna några tusen stenar om du vill.
Jag bilar i fogarna med borrhammare och mejsel och stenarna går inte sönder.

• Gilla
Snooby
  • Laddar…
Henrik_75 skrev:
Det kan bara inte vara lätt. Utan att provat själv skulle jag borra med betong borr runt hela stenen och sedan kanske köra med multiverktyg och sen sist hugga med yxa ut en sten i taget.
sten skulle ut hel !:rolleyes:

• Gilla
maria ddlc
  • Laddar…
M
lite tips:

https://www.byggahus.se/forum/fasad/230047-omfogning-tegelfasad.html?perpage=15#post1945208

börja högst upp där dörren ska in och stenarna bort. Ett skift av tegel får du nog räkna med att kassera, sedan brukar det gå bra att plocka ur stenarna med lille bilmaskin eller mejsel och hammare, liksom "skala bort" skiftet från sidan, märken blir i stenarna men inte på framsidan som syns

Har du otur är det månghåligt poröst tegel som gärna spricker, men var så försiktig du kan så blir det så bra det kan bli.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Claes Sörmland
Uppslag:

Murbruk går att lösa upp med syra. Tegelsten tål syra.

Borra en massa hål i murbruksfogarna. Spruta in en svag syra i hög koncentration. Vänta en natt.

Förslagsvis används en koncentrerad lösning av citronsyra - lös citronsyra i varmt vatten. 24% ättika är ett annat uppslag - köp hem några liter.

Alternativt köp hem några liter saltsyra och spruta in det i hålen. Men detta är en stark syra så använd skyddsglasögon och täta plasthandskar. Det hela lär gå betydligt fortare med saltsyra.

Efter behandlingen, knacka ut det utfrätta bruket.

• Gilla
Snooby
  • Laddar…
M
Tänk på att när saltsyran reagerar med bruket så bildas klorgas, inte så bra att andas in...

Ett råd knacka försiktigt för hand innan du börjar med med mejsel hammare o lydigt och slopa allt vad kemikalier heter

Claes Sörmland skrev:
Uppslag:

Murbruk går att lösa upp med syra. Tegelsten tål syra.

Borra en massa hål i murbruksfogarna. Spruta in en svag syra i hög koncentration. Vänta en natt.

Förslagsvis används en koncentrerad lösning av citronsyra - lös citronsyra i varmt vatten. 24% ättika är ett annat uppslag - köp hem några liter.

Alternativt köp hem några liter saltsyra och spruta in det i hålen. Men detta är en stark syra så använd skyddsglasögon och täta plasthandskar. Det hela lär gå betydligt fortare med saltsyra.

Efter behandlingen, knacka ut det utfrätta bruket.
Har du testat detta i verkligheten? Jag tycker att det låter vanskligt att slabba med syra.

MaxPax skrev:
Tänk på att när saltsyran reagerar med bruket så bildas klorgas, inte så bra att andas in...
Nej, sannolikt bildas CaCl2 och en del annat relativt ofarligt. Och möjligen vätgas.

Claes Sörmland
mattiasp skrev:
Har du testat detta i verkligheten? Jag tycker att det låter vanskligt att slabba med syra.
Nej, ej testat. Det tekniska problemet är uppenbart att väggen är lodrät och syran är flytande.

Claes Sörmland
mattiasp skrev:
Nej, sannolikt bildas CaCl2 och en del annat relativt ofarligt. Och möjligen vätgas.
Japp, det blir ofarliga kloridsalter. Inte vätgas utan koldioxid bubblar bort.

Jag har precis rivit ner två väggar med tegel. Använde en vanlig borrhammare med spetmejsel i fogarna. Sen var det bara att knacka bort resterna med hammare.

• Gilla
Snooby och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Nej, ej testat. Det tekniska problemet är uppenbart att väggen är lodrät och syran är flytande.
en murare som har erfarenhet skulle aldrig komm på tanken att riva mur med saltsyra,möjlige syra
bort kalkutfällningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.