S
SueCia: Jag har inte heller någon luftspalt, byggt 1969. Där den stående panelen möter den liggande lär du se till att vattnet inte kan tränga in, om den liggande panelen överlappar den stående lite så är det perfekt. Avsaknad av luftspalt gör ju att fasaden blir desto känsligare för inträngande regn.
3 svar · 5,7k läst
B
bittle: Gör en ordentlig foto-redigering och prova ut dom olika varianterna! Kan avslöja mycket om hur man upplever färgerna i miljön runt omkring på ett vis man inte ser så lätt annars :) Jag provade ut och det är ju jättekul att se sitt eget hus i olika färger med olika knutar och grejer samtidigt som man ser trädgården och grejer. Precis som grannarna ser det :thumbup:
5 svar · 2,5k läst
Anna_H
Anna_H: Röstar också på Falu Rödfärg. Grannarna tyckte vi var idioter som valde det. Grundade alla brädor en gång, färdigströk en gång. 2004 bytte vi på baksidan. 2005 byggde vi altanen på baksidan 2006 bytte vi på framsidan. Sommaren 2014 målade vi om framsidan som är mest utsatt för vind. Baksidan behöver inte målas om än. Jag sopade hela fasaden så långt jag nådde med stege,
7 svar · 1,6k läst
G
Ghost79: ok ska kolla på det. Tack!
2 svar · 815 läst
A
AndersS: Under takfot som inte är en utsatt yta utan skyddad hade jag tvättat med vanligt diskmedel och en borste på förlängningsskaft, brukar mest vara damm och spidelnät. Sedan är det bara att duscha av med vattenslangen. På med regnställ och gummihandskar.
3 svar · 2,0k läst
I
ivarssonivar: Är en midjeplåt kontakta en plåtslagare så kan du få exakta måtten du önskar.
2 svar · 3,3k läst
·
F
Förvaltaren: Bilden är på uthuset, består av tegel en stensvägg! Det finns inga fönsterbleck och ser jag inte som ett problem då det är en vanlig lösning på uthus! En del förstärker upp "fönsterblecket" med ren cement, så är det inte gjort här!
5 svar · 1,5k läst
·
H
huggan: [citat] Räkna också med minst dubbla priset. U-värdet är samma i denna isolering men fördelen är att du inte har några reglar i skiktet utan monterar spikreglar med hjälp av distanser genom isoleringen. Denna ledar till att köldbryggorna minimeras och är effektivt. Dock undrar jag om det är värt det besväret om värmekällan är bergvärme.
6 svar · 2,4k läst
·
H
MaxPax: Det är svårt även med högtryckstvätt. För några år sedan stod jag en halv dag och nötte med en liten kärcher på en gavel som såg precis sådan ut. Mitt bästa tips är att hyra en hetvattentvätt modell stor och känna av vilket avstånd du kan köra på. För nära så kan du nog skada fog eller stenar. Det är nog den mekaniska borttagningsmetod som kan fungera utan att förstöra
2 svar · 3,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Alltid grunda innan fog, gäller även invändigt.
3 svar · 2,5k läst
B
MaxPax: Här är en uppdaterad länk till hiltis murbruksmejsel: https://www.hilti.se/insticksverktyg/mejslar/r1468
37 svar · 59,4k läst
L
lbgu: Har inget svar på just din fråga, men hoppas att du även tänker på att risken antagligen är rätt hög att det finns andra fel som inte syns så lätt då den som gjort renoveringen inte verkar varit särskilt kompetent. Hade jag varit köpare så hade jag tänkt både en eller två gånger extra och om jag ändå velat ha huset tagit upp detta med säljaren för att få ett mer korrekt
1 svar · 1,6k läst
H
huggan: Om man behöver putsa om hela går endast att se på plats. Anledningen till skadan är iallafall att vatten kommit in bakom putsen och frysta. Antagligen är det inte bra vid fönsterblecket.
1 svar · 5,6k läst
·
L
Lisa_72: Hej! Ja, som rubriken säger - ni som har hus med fasader målade med S 0500-N, vad har ni för färg på grunden? Och har ni brutit av med annan färg på knutar, fönsterfoder, vindskivor, osv eller kört S 0500-N rakt igenom? Har ni bilder vill jag hemskt gärna se dem!! :-) Mvh, Lisa
0 svar · 2,4k läst
G
glimglam: Undrar om någon kan ge en uppskattning åt hur mycket tid som behövs för att färdigställa en fasad med systemet StoNordic (Sto Levell Cote F)? Fasaden är kalkbruk (tegelhus från 1937), där merparten av putsen bedöms kunna sitta kvar. Max 10m2 har knackats ned till teglet, och har delvis grundputsats. Kvar återstår alltså att grunda resterande rena tegelytor, armering, prima, ytputs
0 svar · 1,1k läst
tobbe72
tobbe72: Fönsterkitt (la-seal)på tub brukar jag använda om ngt behöver fogas utomhus,
3 svar · 15,4k läst
·
C
MaxPax: Nu blir det väl billigare per block om man köper material till ett helt hus så klart, men en indikation är det ju: http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggnadsblock---ballast/leca/leca-isoblock-raka
1 svar · 9,1k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, det är reglat vågrätt 45x45 som spikläkt för den stående lockpanel som sitter där idag. Planen är att skruva på 34x70 cc 40. Eventuellt lägger jag i 45mm isolering och vindduk som då kommer klämmas precis som du säger :) men den blir perforerad som sagt....
16 svar · 6,3k läst
D
dan-lind: Det håller att gå på, så att bygga en osb-plattform för att reducera lutningen där man sen reser en liten ställning skulle funka. Det tråkiga blir när man river osb:n och har skruvhål i taket.
3 svar · 6,3k läst
·
J
Jannecarlsson: Mja... ska man kika på marknadsföringen på de firmor som utför fasadtvätt samt tester så är det lite mer än just "rent vatten". Men tester och marknadsföring i all ära men jag efterlyser erfarenheter från de som anlitat en firma som tvättat. Har själv tvättat lite på min fasad och det är inte aktuellt. Har ngn t.ex erfarenhet av mitt-tak.se eller fixer.nu?
2 svar · 3,1k läst
E
Ernfrid: Kan det hjälpa att öka ventilationen? Det är byggt en arbetsbänk över nedgången så det kanske har gjort att det har blivit sämre ventilation därnere? Eller måste bila bort trappan och gräva ny dränering där under?
4 svar · 2,8k läst
·
H
hempularen: Det ger ju ett visst värde att se var rötterna kommer in. Om rören i övrigt är bra, så kan man ju då gräva lokalt och åtgärda just den skarv som släpper in rötter.
4 svar · 1,7k läst
J
Jonas Modig: Hej Jag ska måla mitt nybyggda hus. Huset är grundmålat. Jag ska tillsammans med min byggare besiktiga fasaden tidigare än kontrollbesiktningen av huset äger rum eftersom jag vill komma igång med målningen av fasaden. Vad ska jag tänka på/kolla efter när vi går igenom fasaden? //Jonas
0 svar · 809 läst
DaErkiman
DaErkiman: Nja, är nu inte riktigt spikläkten jag är rädd för att missa, tänkte mer på den stående väggregeln (145x45) bakom spikregeln, tänkte spika panelen med lite längre (75mm) spik och låta den gå in i väggregeln också. Men visst, det blir ju lite mindre bredd att skarva panel på.
2 svar · 2,5k läst
P
ion: [citat] Ja de finns ju i svart också, jag hade kanske förväxlat namnen, det skulle inte vara ovanligt. Nog såna jag hade också. https://www.byggahus.se/forum/fasad/149492-hjalp-tegelfasad-angripen-av-bin.html
5 svar · 5,2k läst
H
harryerik: Tror att de har bättrat på söderväggen med ett lager, som troligen har varit för tjockt, så inte det har gått in i timret. Är lite tveksam till slamfärg, det kanske inte suger in i timret, kanske lasyrfärg är lättare att få fäste.
4 svar · 1,3k läst
pelpet
pelpet: Jag köpte grundmålad och målad fjällpanel från Ola Nilsson Såg & Hyvleri och är jättenöjd. Bra pris och bra kvalitet på virket. Transport från Jämtland till Dalarna kostade 2000:-. Det kan vara värt att kolla med dem, eller något annat lokalt sågverk. Det gick att få grundmålad (Moleven) via XL bygg men det var rejält dyrt.
3 svar · 6,4k läst
T
trasan: Skall måla om kåken och funderar kring hur man ska kunna undvika så mycket som möjligt att få svarta prickar på fasaden & då kom en fundering!!! Är det nån som vet om man kan blanda i Jotun Alg- och mögeldesinfektion i Färgen (demidekk ultimate) för att minimera risken för alg/svartmögel i framtiden? Misstänker att med dagens färg så kommer väl möglet förr eller senare iaf
0 svar · 1,8k läst
N
nemlan: Ultimate är väl en akrylat, så då borde den fungera. Frågan är vilken kvalité av akrylatfärg som är på virket - det är ju onödigt att slänga på en dyr finfärg om grunden är en gammal hederlig "stugakrylat".
1 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.