M
Mighty_akilles: saxar tråden :) Kan man montera dessa direkt på en putsad fasad ? ont om utrymme att få in reglarna bakom då tegelfasaden ovan bara bygger ut 1,5 cm.
21 svar · 64,1k läst
·
X
xarg: Absolut! Tack och bock Steinmeister! Jag jobbade som elektriker i 10 år innan jag bytte bransch och har fortfarande kontakt med gamla kollegor. Så jag for förbi med en bullpåse vid ett av deras byggen och frågade snickarna där i fikaboden. Dom sa samma sak som dig. Ge fan i den gamla panelen om den ser bra ut och smacka upp den nya med luftspalt. Så nu kör jag på detta! :)
11 svar · 2,5k läst
smiler
smiler: Lockpanel kliar lika mkt som pvc fönster :p
3 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: I dom små mängderna blir det dyrt att få det blandat. Köp bruk och färga själv så gott det går.
3 svar · 1,3k läst
Stefan N
Stefan N: Ingen panik men jag hade inte lagt ner jobb på den panelen utan tagit fram detta verktyget. [bild]
2 svar · 943 läst
·
M
SBH: [citat] allt trärent med grund först. sedan bara måla med akrylat. grund gör ingen nytta på det målade
6 svar · 7,0k läst
Bezt
Bezt: Cuprinol matt rödfärg är ingen slamfärg men kan målas på tidigare målade ytor med slamfärg. http://www.cuprinol.se/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Cu_Matt-Rodfarg_tds_se.pdf
13 svar · 45,8k läst
S
Steinmeister: En bekant till mig lät tvätta sitt hus med ultrarent vatten. Tror de betalade ca 5000:- efter rot. Detta i Värmland. Jag hade låtit firma göra det.
1 svar · 6,7k läst
N
SBH: [citat] där har redan ett problem. hur gamla är föntrena?
4 svar · 3,4k läst
·
thomas33
thomas33: OJDÅ! Kollade men såg inte det inlägget! :banghead:
2 svar · 3,0k läst
T
Tune: Jag målade ena sidan på vårt hus för ca 5 år sedan med Beckers Perfekt Täcklasur och har inget negativt att informera om. Vi målade med ganska mörk grön kulär vilket gör att mögel och annat skräp inte syns speciellt mycket på ytan. Har ingen aning om hur den färgen fungerar om man målar med ljusare kulörer. Jag såg i tidningen att Beckers Perfekt Täcklasur inte fick så bra
5 svar · 2,6k läst
A
agsom: Hejsan, undrar om det finns något typ test när det gäller färg för lättbetong? eller det kanske inte spelar någon roll som på träfasad? Tacksam för svar! läste nu testet, det finns bara röda slamfärg? usch den vill jag inte ha, det finns redan 4-5 röda hus på denna korta gata
9 svar · 4,0k läst
osiris
osiris: [citat] Ja, jag tänker detsamma. Rätt hyvlad är det nog bara att kila in offerbrädan under putsen - så att den omges av puts (ovanför), syll (ena sidan) och grund (under).
6 svar · 3,3k läst
·
M
Martin_355: Ok. kommer inte köpa den. Priset är lite för högt. Är osäker på sprickorna. Tack för hjälpen.
3 svar · 1,5k läst
V
vectrex: Jag tror Byggmax duger gott. Skillnaden mellan dyrare och billigare brukar vara hur väl de står emot att stå exponerade. Alltså UV-beständighet. Ska du slå på panelen så gott som direkt så funkar säkert byggmax. När jag gjorde samma sak förra året så blev priset ungefär samma för T-Vind Super efter lite rabatter hos min lokala Woody. Jag använde således den. Och ja, ångspärren
3 svar · 1,9k läst
V
vectrex: MS-Polymerfog, bättre än akryl.
5 svar · 6,4k läst
·
E
Ernfrid: Tack. Enligt guiden så ska jag lägga A som grund och B eller C åvanpå?
4 svar · 3,0k läst
F
färgkalle: Vill tipsa om Butinox från Jotun som finns att köpa på Bauhaus för 1.395:- burken istället för dyr Demidekk. http://www.bauhaus.se/futura-tacklasyr-vit-10-l.html Det är samma recept som Demidekk och från samma tillverkare - fast runt 500 kr billigare per burk. Vet detta då jag jobbat med målarfärg i hela mitt yrkesliv. Glad sommar!
1 svar · 2,3k läst
N
Nikche: Har fått reda på att vårt hus har en enstegstätad fasad, vilket dock inte verkar vara "hela sanningen". Enligt byggherren så är huset byggt med Cellplast/glasfiberväv/puts och alltså inget trä bakom putsen utan en plåtregel, betongpelare och sedan betongvägg (EPS). Min fråga är då om det finns något här som fukten kan få "tag i" så att säga? Enligt byggherren så finns det
0 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Olja ändträ, spikhål och andra skador. Grunda med en alkyd. Sedan kan ni måla akrylat. Garanterat att det blir nyansskillnader med olika fabrikat Protte
1 svar · 4,1k läst
H
SBH: [citat] hur skulle du göra för att få veta att lösullen är spridd på ett korrekt sätt i luftspalten?. Nä riv all panel och luftspalt.
1 svar · 1,6k läst
hahalj
hahalj: Ok, jag förstår. Vi får se om det blir lockpanel eller om vi sätter dubbelfaspanel, det står mellan dessa.
4 svar · 5,6k läst
Ramnemark
Ramnemark: Jag köpte lite tegel som blev över från detta huset. Nu är det rött tegel men det tyckte jag var väldigt fint. Randers RT 444 Rustica heter det :) [bild]
2 svar · 1,4k läst
·
H
SBH: minst två månader tycker jag. jag skulle ha rättat till dräneringen även om det är helt okej inne. även om inomhus är helt torrt så kan ju vara värre i skiktet utåt
3 svar · 2,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Stenmjöl funkar nog bra om du gräver bort det nuvarande först
1 svar · 909 läst
·
P
plan-g: Hjälp :( I natt väntar regn och vi har ingen panel uppsatt än. Betryggande läsning att asfaboarden i sig är vattenavvisande. Problemet är att vi har ett par ställen där asfaboarden inte sluter helt tätt. Dels en skarv mellan 2 skivor, dels ett ställe där en utomhuskran mynnar ut ut väggen, och dels under våra altandörrar. Hur illa är min situation? Riskerar jag att få omfattande
2 svar · 2,7k läst
K
KitKat: Vi har ett hus med steniplattor som fasad. Fasaden i sig är det inget fel på och är väl i princip underhållsfri men utseendet är helt fruktansvärt fult. Jag undrar om någon har erfarenhet av att måla steniplattorna och hur resultatet blev i så fall?
0 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] När jag tilläggsisolerade och satte panel på mitt första hus råkade jag ut för detta. Satte botttenbräderna, därefter den vackert snirkligt tillsågade överlisten längs underspikningen på gavlarna, och sedan fanns inget att spicka lockläkten i högst upp (det var kubbläkt/hattläkt). Så jag "hittade" 35 x ø8 mm aluminiumrundstång på jobbet, borrade och gängade ett hål
6 svar · 2,5k läst
M
Macarus: Nja. Dropplisterna funkar också som offervirke. De leder ut vatten och innebär att ändträet på panelen får ta emot mindre fukt. Enklare att byta dem än att byta panel. Ska vara gjort så de kan bytas enkelt. Men de är också en viktig detalj för utseendet. Utan dem får inte panelen något tydligt avslut. För övrigt ser det inte så illa ut tycker jag. Alltså vad gäller själva
2 svar · 3,4k läst
·
W
Wede: Någon som vet vad denna fasadsten kallas och om det går att få tag på liknande. [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.