Fasad
Originalet: Det syns väldig skillnad, ser på avstånd ut som att det är olika nyans på färgen. Märkt detta på garaget där jag bara bytt två av tre väggar. Men målat alla samtidigt. Slipmaskin kanske är det bästa.
twoody: [citat] Behöver inte vara ett slarv bygge . Ser inte ut som panelen är ny . Panel som sitter i söderläge tar mycket stryk
MathiasS: [citat] Den är nog fan bara 2 år så det kanske inte är så konstigt att den har svårt att stava. Angående 17 grader så får man googla det här på forumet. Det finns 15 år av diskussioner i ämnet. 17 har alltid varit rätt svar. :)
hagv: [citat] Precis det sågverket jag också köpte ifrån =) är också nöjd!
mlkjhr: Måla med oljebaserad färg på en liten yta och testa till nästa sommar?
AndersS: Tinova VX ska strykas flödigt och använd som noterats tidigare bra penslar som kan ta mycket färg så blir det bra. Första strykningen på trärent, om det är det, kan vara riktigt jobbig då den suger in kraftigt, riktig styrketräning om man snålar och inte drar på flödigt. Du ska inte blanda i något vatten utan träna på att använda mera färg och snabbt styrka ut den, inte massa
Åsa Lund: Det finns säkert tabeller och foton med instruktioner om vilka toleranser som gäller. Jag kan den inte men kolla med Svenskt trä. Finns även www.vilmabas.se
öringen: är det ohyvlat på båda sidor så funkar det säkert. Tycker inte det är en snållösning, och är man inte gjord av pengar så är det väl en utmärkt ide att återvända panelen på detta vis. Förr slängdes sällan begagnat virke som var friskt, man återanvände. Kör på om panelen ser fin ut på baksidan...
jtl: Tec7 är också baserad på MS polymer. Vad jag förstått så är Tec7 bättre för att sammanfoga (limma) än många andra men har sämre elasticitet, runt 12% mot 20% som de flesta andra har.
Johan Gunverth: Jodå. Alkydoljefärg kan bli "dammig" och lätt att skura bort helt om det går riktigt lång tid, typ 10 år.
Atom: Tvätta och låt torka. Du kan skaffa en billig fuktmätare. Typ denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Fuktmatare-2000023715/ Vänta tills allt torkat under 16%. Gärna en bit under. Sen oljar du in. Du kan gå flera varv runt huset. I princip tills du märker att den slutat dra åt sig oljan. Sen är det bara vänta tills det torkat. Beroende på vilken grundolja du
plan-g: Har börjat tvivla på min färghandlares kompetens. Kan det stämma att tinova VX verkligen funkar att måla direkt över oljefärger, vattenbaserade och plastfärger?
Lindgrenski: Nån som vet vart jag hittar det? Gärna i eller nära Östergötland.
MaxPax: Hej och välkommen till byggahus. Just av den anledningen du beskriver så bör man inte putsa med banor utomhus. Det syns på ena eller andra sättet sedan. Men nu är det gjort och min tanke är att om du inte vill låta det vara, som är det funktionsmässigt bästa, så är det nog bättre att måla på med en silikatfärg än att dra på ett lager puts till. Enklare och billigare för dig.
Thomas_Blekinge: Jag får nog gräva upp detta igen. För två år sedan bytte jag fasadbrädor och köpte Függer Aqua 100. Jag målade 600 löpmeter på backen och sedan målade fasadbytaren slutmålningen efter uppsättningen. Han förbrukade färg som fan så jag trodde han drack den. Fick köpa nytt flera gånger. Nu begriper jag. 6-8 m2/l betyder plan optimal yta, säkert inte uppsatta brädor med hörn och
roland53: Som ett tips till andra som funderar att göra samma jobb; Det finns en speciell fogfräs som kan köpas i olika diametrar. Denna monteras med en adapter/hållare på en vinkelslip. http://www.bauhaus.se/fogfras-6mm-3-hardmetallskar.html
elpaco: [citat] Tack för återkopplingen! Skulle vi kunna få se bilder ur samma vinklar efter tvätten, att jämföra med?
goldfish1977: OK, då vet jag. Är det spackling med puts som gäller? Tack för hjälpen!
pette: Mm smakar det så kostar det. Samtidigt räcker säckarna rätt långt om det är jämnt o bra murat. Kolla upp ev underbehandling. Nuförtiden ska ju typ allt primas.... Det går utmärkt att ringa Ardex och rådfråga om bäst anpassade fixet för ändamål. Kan säkert vara en produkt som inte ligger på hyllan utan måste tas hem av bygghandlaren..
Kristine Berget: Vad blev det för färg? Står precis i valet och kvalet med mitt egen hus.
Lkpg13: Nu var det jag som tänkte uppochner, så nu är jag med på hur du gjort! Stort tack för ditt svar och bild!
Allmänobildad: Så länge det inte finns tillförande fukt så kommer träet att torka så småningom.
Eld: Tjockputs på vassmatta eller stenull är bra men cellplast och/eller tunnputs är kass.
daugaard: här i nora har vi en bygghandel som heter mobergs bygghandel, tex Hedins, Beijer och Xl-bygg borde ha, annars så borde dom kunna ta hem på ett par dagar.
pette: Ja en 50 kilospadda är ju i princip den absolut klenaste modellen av markvibrator och duger egentligen mest till att packa sättlager..Därmed inte sagt att den är värdelös... Har du alltså dränerat hela källaren och då hoppas jag ju att du har packat frekvent under återfyllnaden med större vibrator... för annars är det bara att vänta... länge..kanske 2-3 år. I teorin skulle din
Decamber: Hej! Jag hade tänkt måla balkongräcket i sommar men tycker det är lite väl mycket torrsprickor. En del brädor är riktigt dåliga och en går att knäcka med lite våld. Dock är allt trä hårt och det finns inga tendenser till rötskador någonstans, endast torrsprickor (balkongen är mot söder). Jag har funderat på olika alternativ. Byta ut de sämsta brädorna - med risken att det