Hej

Jag funderar på att köpa ett hus byggt 2005 som har enstegstätad putsfasad och trästomme.
Enligt papper som finns så har där nyligen gjorts en fuktmätning som visade normalt.
Tydligen ska man ha använt klister istället för spik.

Vad säger ni om detta ?
Är detta något man vågar gå på ?

Ja, jag skulle inte ens fundera. Skulle hålla mig långt ifrån sådana hus. Men det är jag det.......

Jag skulle inte lita på intyg och andra "experters" utlåtande. Varför ta risken.

Det var också "experter" som hittade på konstruktionen en gång i tiden.:wow:

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Hus med enstegsfasad såldes nyligen i min närhet och försäljningspriset sattes ner så mycket som ny fasad skulle kosta. Det fanns inga problem med fasaden men huset betraktades som i princip osäljbart med befintlig fasad. Den nya fasaden gick på ca 500.000 och säljaren slapp bekymret.

Tack för synpunkterna.
Ja jag känner mig väldigt osäker om jag vill ge mig på det.
Men huset i övrigt och läget är så bra.
Funderar på om jag skulle lägga ett bud 500 000 under.
Där var väldigt många på visningen men ingen har gett bud så det pekar på att andra också är osäkra.

Kolla först vad kostnaden skulle bli. Det kan nog skilja en del beroende på hustyp/husstorlek och ort.

Arbetet på grannfastigheten blev i alla fall mycket snyggt gjort och den nye fastighetsägaren blev nöjd. Han hade inte valt den billigaste fitman.

Satsuki
Kernal69 skrev:
Hej

Jag funderar på att köpa ett hus byggt 2005 som har enstegstätad putsfasad och trästomme.
Enligt papper som finns så har där nyligen gjorts en fuktmätning som visade normalt.
Tydligen ska man ha använt klister istället för spik.

Vad säger ni om detta ?
Är detta något man vågar gå på ?
Bara att man försöker leta upp en förbättrande omståndighet (lim och inte spik), säger ju något om har svårtsålt huset är... Lita inte på den typen av argumentering - det är inte bara i spikhål det kan komma in vatten, utan vid fönster, dörrar, tak etc.

Jag har bott i ett hus med enstegstätad fasad och det var omöjligt att sälja (massor med folk på visningarna) - inte ens några som kom med bud under priset för kostnaden för en ny fasad.

Bekostade en ny fasad och huset blev såld nästan direkt efter. Om ni verkligen vill ha huset, lägg ett bud x kr under priset, men ta gärna del av en offert/budget pris från ett företag som har expertis i att göra dessa jobb.

V
Hur ser man skillnad på en enstegstätad fasad och en gammal hederlig putsfasad? Kikar på ett hus byggt -41 och både det o dom flesta andra i det området är putsade.

Skillnaden är enstegs eller enstegstätad
Putsen på ett äldre hus är oftast lagd på vassmatta och inte EPS.
/M

S
VillaAnna skrev:
Hur ser man skillnad på en enstegstätad fasad och en gammal hederlig putsfasad? Kikar på ett hus byggt -41 och både det o dom flesta andra i det området är putsade.
Enstegstätad putsfasad användes väl under 90tal och början på 2000talet, tror inte du behöver fundera på det på ett hus från 41.

Lustigt hur man trodde att den enstegstätade fasaden över huvud taget skulle fungera.

Vi håller på att ta in offerter för byte till tvåstegstätad fasad och är nyfiken på vilket leverantör/system ni använd och vad kostnaden blev?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.